Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole
Cena podstawowa
37,90 zł
-9,80 zł
Cena
28,10 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 50,00 zł
[…] publikacja to wartościowe dzieło, które może zarówno posłużyć przedstawicielom nauk społecznych, jak i stanowić źródło inspiracji dla praktyków.
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book.
Przeobrażenia, jakie dokonują się w każdym obszarze życia człowieka, wymagają zmodyfikowanego podejścia: kształcenia i wychowania, młodych ludzi, które pozwoli funkcjonować w świecie zgodnie z wymaganiami czasów w duchu uniwersalnych wartości. Uwzględniając powyższe uznano za niezwykle ważnie skoncentrowanie uwagi na szkole i nauczycielach, których udział w kreowaniu nowej jakości edukacji jest nieoceniony. Oni są bowiem odpowiedzialni za stworzenie nowej kultury uczenia się. Bezsprzecznie tempo doświadczanych zmian i „kurczący się” świat wymuszają inne niż dotychczas podejście do miejsca i roli szkoły (organizacji, metod pracy, sposobu funkcjonowania i in.) oraz nauczycieli, wyostrzając znaczenia wiedzy połączonej z refleksyjnością i krytycznym myśleniem.
Świadomość pojawiających się problemów skłania badaczy, teoretyków i praktyków działań edukacyjnych do poszukiwania rozwiązań najbardziej skutecznych i efektywnych dla przyszłości edukacji, a przede wszystkim rozwoju jej uczestników. Dlatego też nikogo nie powinna dziwić próba zmierzenia się z tym wyzwaniem w skali możliwej do osiągnięcia przez różne podmioty. Wyzwanie to podjęli również autorzy opracowania: Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Badania oraz naukowy dyskurs prezentowany przez nich unaoczniono w dwóch odsłonach, uwzględniających aspekty przeszłości, teraźniejszości oraz wyzwań przyszłości: szkoły i nauczyciela.
Podjęty dyskurs naukowy włączyli się przedstawiciele polskiej pedagogiki. Zaprezentowali różne konteksty i uwarunkowania funkcjonowania szkoły i nauczyciela w perspektywie specyfiki nowych i zmieniających się wyzwań. W prezentowanej publikacji uwzględniono przemiany dotyczące różnych poziomów edukacji oraz jej podmiotów starając się by obraz był możliwie pełny.
Do publikacji zapraszamy artykułami: Mirosława J. Szymańskiego, Bogusława Śliwerskiego, Zbyszko Melosika, Agnieszki Cybal-Michalskiej, Agnieszki Gromkowskiej-Melosik, Stefana M. Kwiatkowskiego, Mirosławy Sobeckiej, Mirosławy Nowak-Dziemianowicz, Inetty Nowosad, Zbigniewa Kwiecińskiego, Jolanty Szempruch, Jerzego Nikitorowicza, Krzysztofa Rubachy, Romana Lepperta, Ryszarda Bery oraz Joanny M. Łukasik.
Polecamy wyjątkową serię 20 autorskich monografii i podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce autorstwa prof. Czesława Kupisiewicza, prof. Ewy Wysockiej, prof. Mirosława J. Szymańskiego, Jolanty Szempruch, prof. Bronisława Siemienieckiego, prof. Bogusława Śliwerskiego, prof. Iwona Chrzanowska, prof. Jerzy Nikitorowicz, prof. Wiesław Ambrozik, prof. Inetta Nowosad, prof. Roman Schulz i innych...
Opis
Specyficzne kody
Redakcja: Joanna Małgorzata Łukasik, Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański
Łukasik Joanna Małgorzata
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Adiunkt w Instytucie Nauk o Wychowaniu na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki życia codziennego nauczycieli, zagadnień ich pedagogicznego kształcenia, a także efektywności metod aktywizujących w procesie nauczania. Autorka książek Między szkołą a domem. Role zawodowe i rodzinne współczesnego nauczyciela (Kraków 2009); Spoko lekcja, czyli 65 sposobów na oryginalne zajęcia (Kielce 2009); Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia (Kielce 2011); współautorka książki Nauczyciel – Wychowawca – Pedagog. Szkolne wyzwania (Kielce 2013), redaktorka książki Z codzienności nauczyciela (Jastrzębie Zdrój 2011); współredaktorka książek Edukacja. Równość czy jakość? (Toruń 2010), Zmiana społeczna. Edukacja – polityka oświatowa – kultura (Kraków 2012).
Inetta Nowosad
pedagog, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Zielonogórskiego; kierowniczka Zakładu Pedagogiki Szkolnej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki funkcjonowania szkoły. W obszar ten wpisują się analizy procesów ukierunkowanych na optymalizację oświaty i wychowania w szkole oraz w całym systemie edukacji.
Autorka ponad 100 publikacji naukowych, między innymi autorskich monografii: Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów (Kraków 2001), Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły (Warszawa 2003), Polish Education at the Time of Changes (wraz z Mirosławem J. Szymańskim, Zielona Góra – Kraków 2006), Autonomia szkoły publicznej w Niemczech. Poszukiwania, konteksty, uwarunkowania (Zielona Góra 2008).
Szymański J. Mirosław
profesor zwyczajny Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi; socjolog edukacji i pedagog, członek Prezydium Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członek Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej i Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. Autor wielu publikacji podejmujących problematykę edukacji w Polsce i na świecie. Należą do nich między innymi: Procesy selekcyjne w szkolnictwie ogólnokształcącym (1988), Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych (wyd. 2, 2002), Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy (wyd. 3, 2008), W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce (wyd. 2, poszerzone, 2008), Studia i szkice z socjologii edukacji (wyd. 6. poprawione i uzupełnione, 2012). Redaktor naczelny czasopisma „Debata Edukacyjna". Członek Rady Redakcyjnej czasopisma „Studia Sociologica". Zainteresowania naukowe: zmiana społeczna a zmiana w oświacie, społeczne uwarunkowania reform edukacyjnych w Polsce i na świecie, problematyka wartości i wartości edukacyjnych, funkcjonowanie człowieka we współczesnym społeczeństwie: indywidualizm a wspólnotowość, podmiotowość, konstruowanie tożsamości.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Joanna Małgorzata Łukasik, Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański (red.) |
ISBN druk | 978-83-8095-948-4 |
ISBN e-book | 978-83-66990-33-3 |
Objętość | 266 stron |
Wydanie | I, 2021 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
Mirosław J. Szymański
Gwałtowna zmiana społeczna a zmiana edukacyjna
SZKOŁA
Bogusław Śliwerski
Mikrokultury edukacyjnego oporu w szkołach III RP
Zbyszko Melosik
Fundamentalne wartości uniwersytetu: idea i praktyka społeczna
Agnieszka Cybal-Michalska
Szkoła jako przestrzeń rozwoju proaktywności jednostki w świecie permanentnej zmiany
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Elitarne szkolnictwo średnie w Anglii w kontekście formalnych osiągnięć edukacyjnych uczniów
Stefan M. Kwiatkowski
Warunki rozwoju szkolnictwa zawodowego
Mirosław Sobecki
Tożsamość społeczno-kulturowa studentów białostockich uczelni a ukończona przez nich szkoła średnia
Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Style zarządzania w sytuacji krytycznej oraz ich konsekwencje w perspektywie edukacyjnych badań zaangażowanych
Inetta Nowosad
Modele efektywnej edukacji
NAUCZYCIEL
Zbigniew Kwieciński
Nauczyciel na gruzach starego świata
Jolanta Szempruch
Pytania (d)o nauczyciela w czasach zmian społecznych
Jerzy Nikitorowicz
Świadomość pograniczy i kompetencje międzykulturowe w pracy nauczyciela. Propozycje metodologiczne i metodyczne
Krzysztof Rubacha
Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli
Roman Leppert
Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego)
Ryszard Bera
Możliwości rozwoju zawodowego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych a ich samoocena
Joanna M. Łukasik
Prestiż zawodu nauczyciela w perspektywie kształcenia
Żyjemy w czasach burzliwych zmian w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym szkoły. Niemal od roku funkcjonujemy na całym świecie na krawędzi chaosu z powodu pandemii. Nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać, że refleksja na temat szkoły i nauczyciela w obliczu zmian jest nie tylko potrzebna, ale i niezbędna. Ogrom zagadnień z tym związanych ilustrują pochodzące z prezentowanej publikacji teksty specjalistów, którzy przedstawiają swój punkt widzenia w kontekście wyzwań współczesności.
[…] publikacja to wartościowe dzieło, które może zarówno posłużyć przedstawicielom nauk społecznych, jak i stanowić źródło inspiracji dla praktyków.
Z recenzji prof. dr hab. Beaty Przyborowskiej