Istota czytania

Istota czytania

ISBN: 83-7308-392-8
15,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, które człowiek powinien opanować w czasie swojego życia. Społeczeństwo amerykańskie uważa, że czytanie jest zajęciem zbyt trudnym, aby warto się było nim interesować. Nie inaczej jest w polskim społeczeństwie. Gwałtownie spada liczba osób czytających cokolwiek. Sondaże są wręcz zastraszające.

Wersja książki
Ilość

Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, które człowiek powinien opanować w czasie swojego życia. Społeczeństwo amerykańskie uważa, że czytanie jest zajęciem zbyt trudnym, aby warto się było nim interesować. Nie inaczej jest w polskim społeczeństwie. Gwałtownie spada liczba osób czytających cokolwiek. Sondaże są wręcz zastraszające.

Świadomość tego, jak wielką rolę odgrywa umiejętność czytania we współczesnym świecie, powinna skłaniać wszystkich nauczycieli do zwracania uwagi na kształcenie umiejętności czytania, co ma zapobiec późniejszym trudnościom w jej opanowaniu. 

W książce Autor opisuje rodzaje czytania, metody stosowane w początkowej nauce czytania (także te eksperymentalne). Czytelnik znajdzie tu również informacje na temat cech dobrego czytania, troszeczkę historii na temat elementarzy, z których uczyli się nasi przodkowie. Ważną problematykę poruszono w rozdziale na temat dziecięcych trudności w czytaniu. 

We wstępie Autor twierdzi, że kto czyta, żyje dwa razy. Rolą Czytelnika jest odpowiedź na pytanie, co Autor miał na myśli...

100 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
83-7308-392-8

Taboł Sebastian

magister pedagogiki wczesnoszkolnej, przedszkolnej, filologii polskiej i czeskiej Uniwersytetu Opolskiego. Jest członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Wybrana bibliografia:

1. Niebezpieczne gry komputerowe, „Kultura i Edukacja” 2006, nr 1, s. 117 – 126, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

2. Niebezpieczny komputer i Internet, [w:] Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 338-348.

3. Renesans edukacji regionalnej, „Edukacja i Dialog” 2006, s. 21 – 26, Wydawnictwo Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa.

4. Stopień rozumienia edukacji regionalnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego, [w:] Nauczyciel w edukacji przedszkolnej pod red. E. Smak, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s. 133 – 137.

5. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) – praca z dzieckiem w domu i w szkole, [w:] Wybrane problemy edukacji i terapii w Polsce i za granicą pod red. B. Bobeł i M. Ganczarskiej, Wydawnictwo Uniwersytet Opolskiego, Opole 2006, s. 115-126.

6. Młodzież a zagrożenia współczesnej kultury, „Kultura i Edukacja” 2008, nr 1, s. 118-130, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

7. Oblicze (post)modernistycznej Europy, „Kultura i Edukacja” 2009, nr 1, s. 37-51, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Sebastian Taboł

ISBN druk

83-7308-392-8

ISBN e-book

83-7308-392-8

Objętość

224 stron

Wydanie

I, 2005

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp


Część I

Istota procesu czytania


1. Znaczenie słowa „czytanie”

2. Polskie elementarze do nauki czytania w latach 1550–1994

3. Fizyczna, fizjologiczna i psychologiczna istota nauki czytania

3.1. Analizator wzrokowy

3.2. Analizator słuchowy

3.3. Aparat rezonacyjno-artykulacyjny

3.4. Zjawiska psychofizyczne

4. Gotowość do nauki czytania

5. Determinanty efektywnego czytania

6. Higiena czytania

6.1. Ławka szkolna

6.2. Druk i papier

6.3. Oświetlenie

7. Rola umiejętności czytania


Część II

Metody nauki czytania


1. Metody syntetyczne

1.1. Metoda alfabetyczna

1.2. Metoda fonetyczna

1.2.1. Syntetyczna odmiana metody fonetycznej

1.2.2. Analityczna odmiana metody fonetycznej

1.3. Metoda sylabowa

2. Metody analityczne

2.1. Metoda wyrazowa

2.2. Metoda zdaniowa

2.3. Metoda globalna

3. Metody analityczno-syntetyczne

3.1. Metoda analityczno-syntetyczno-zgłoskowa

3.2. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa

3.2.1. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze wizualnym

3.2.2. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze funkcjonalnym

3.2.3. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze fonetycznym

3.3. Metoda analityczno-syntetyczno-zdaniowa


Część III

Eksperymentalne metody nauki czytania


1. Metoda G. Domana

2. Metoda I. Majchrzak

3. Metoda barwno-dźwiękowa H. Metery

4. Metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego

5. Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz


Część IV

Cechy dobrego czytania


1. Czytanie płynne

2. Czytanie poprawne

3. Czytanie biegłe

4. Czytanie wyraziste


Część V

Rodzaje czytania

 
1. Czytanie głośne

2. Czytanie ciche

3. Czytanie informacyjne

4. Czytanie ze zrozumieniem

5. Czytanie krytyczne
 

Część VI

Trudności w czytaniu


1. Percepcja słuchowa

2. Percepcja wzrokowa

3. Lateralizacja

4. Mowa


Zakończenie

Bibliografia

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło