Praca socjalna. Kształcenie – działanie – konteksty
Cena
37,90 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 36,00 zł
W związku z coraz bardziej złożonym procesem pracy, ze stale wzrastającymi wymaganiami wobec pracowników, koniecznością trafnego przewidywania ich zachowań oraz zmian dokonujących się w tym procesie pojawia się zapotrzebowanie na interdyscyplinarną teorię pracy, pozwalającą skutecznie rozwiązywać problemy w procesie pracy...
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book
W związku z coraz bardziej złożonym procesem pracy, ze stale wzrastającymi wymaganiami wobec pracowników, koniecznością trafnego przewidywania ich zachowań oraz zmian dokonujących się w tym procesie pojawia się zapotrzebowanie na interdyscyplinarną teorię pracy, pozwalającą skutecznie rozwiązywać problemy w procesie pracy. W książce wątki natury psychologicznej i pedagogicznej dotyczące tego procesu zintegrowane są z ujęciem charakterystycznym dla analizy systemowej.
W rozdziale I omówione zostało pojęcie pracy, wieloaspektowość jej procesu, implikacje dla człowieka i pracy wynikające z teraźniejszości i przyszłości, oczekiwania wobec pracowników oraz problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy. Rozdział II zawiera uwagi krytyczne na temat dotychczasowego stanu teorii, rygory metodologiczne teorii, przyjętą koncepcję człowieka i jego cech, omówienie jej w aspekcie rozwoju człowieka oraz podstawowe założenia teoretyczne. W ośmiu kolejnych rozdziałach zaprezentowane zostały najważniejsze dla procesu pracy zagadnienia: relacje występujące w procesie pracy, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników, ich potrzeby, funkcjonowanie zawodowe, aktywność i przedsiębiorczość, przystosowanie zawodowe, komunikowanie się oraz wypalenie zawodowe.
Zamieszczone w pracy rezultaty badań empirycznych przeprowadzone w odniesieniu do niektórych koncepcji teoretycznych opracowanych przez autorkę potwierdziły ich słuszność
Wilsz Jolanta
Doktor nauk technicznych, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, profesor Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym, profesor WSP TWP w Warszawie na Wydziale Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach; członek rzeczywisty Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy, uczestnik prac Zespołu Pedagogiki Pracy w Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN.
Jest autorką 4 książek, redaktorem bądź współredaktorem 14 prac naukowych, autorką prawie 200 artykułów. Uczestniczyła w ponad 100 konferencjach naukowych o charakterze humanistycznym.
W 2008 roku została wyróżniona przez Akademię Nauk Pedagogicznych Ukrainy i Ambasadora Ukrainy w Warszawie za dorobek we współpracy z Ukrainą i aktywność w jej rozwoju.
Strona autorki: www.ajd.czest.pl/~jolantawilsz/
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wilsz Jolanta |
ISBN druk | 978-83-7587-085-5 |
ISBN e-book | 978-83-7587-085-5 |
Objętość | 524 stron |
Wydanie | I, 2009 |
Format | e-book: pdf |
Oprawa |
Wstęp
Rozdział I
Problemy pracy w pedagogice pracy
1. Pojęcie pracy
2. Wieloaspektowość procesu pracy
3. Teraźniejszość i przyszłość – implikacje dla człowieka i pracy
4. Oczekiwania wobec pracowników
5. Problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy
Rozdział II
Podstawy teorii pracy
1. Dotychczasowy stan teorii – uwagi krytyczne
2. Rygory metodologiczne teorii
3. Przyjęta koncepcja człowieka i jego cech
4. Rozwój jako funkcja mechanizmu samoregulacji
5. Podstawowe założenia teoretyczne
Rozdział III
Relacje w procesie pracy
1. Relacje człowieka z otoczeniem – aspekty zachodzących zmian
2. Relacja pracownik – pracownik
3. Struktura i funkcje obiektów technicznych
4. Relacja człowieka z obiektami technicznymi
Rozdział IV
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników
1. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji – zagadnienia teoretyczne
2. Podejmowanie decyzji oparte na strukturze systemu sterującego
3. Warunki i style podejmowania decyzji
4. Podejmowanie decyzji przez pracowników w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech
Rozdział V
Teoretyczna analiza pracy z punktu widzenia potrzeb człowieka
1. Potrzeby w koncepcjach psychologicznych
2. Koncepcja potrzeb sterowniczych człowieka
3. Zaspokajanie potrzeb sterowniczych w procesie pracy
Rozdział VI
Funkcjonowanie zawodowe człowieka
1. Wybór zawodu i działalność zawodowa ze względu na stałe indywidualne cechy osobowości
2. Stałe indywidualne cechy osobowości jako predyspozycje zawodowe
3. Znaczenie samosterowności człowieka w działalności zawodowej
4. Funkcjonowanie człowieka w kontekście procesów samoregulacji i organizacji
5. Role pełnione przez pracowników
6. Podmiotowość człowieka w procesie pracy
Rozdział VII
Aktywność i przedsiębiorczość człowieka w procesie pracy
1. Aktywność i jej mechanizmy
2. Przedsiębiorczość jako cecha działań człowieka i jej twórcze aspekty
3. Wpływ stałych indywidualnych cech osobowości na aktywność i przedsiębiorczość człowieka
4. Aktywność zawodowa człowieka w kontekście doznawanych emocji
Rozdział VIII
Przystosowanie zawodowe
1. Teoretyczne ujęcie przystosowania
2. Przystosowanie w sytuacjach zawodowych
3. Przystosowanie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech
Rozdział IX
Komunikowanie się w procesie pracy
1. Teoretyczne aspekty komunikowania się
2. Funkcje i formy komunikowania się interpersonalnego
3. Przebieg i determinanty procesu komunikowania się w pracy
4. Umiejętności komunikowania się w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości
Rozdział X
Wypalenie zawodowe
1. Syndrom wypalenia zawodowego – przegląd badań i opinii
2. Wypalenie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech
Uwagi końcowe
Literatura
Indeks nazwisk
„Publikacja przedstawia nową oryginalną panoramę wysiłków człowieka w procesie pracy, ujętą w określonych przez Autorkę funkcjach i dającą możliwość nowatorskiej analizy fenomenu pracy ludzkiej. Analiza jej procesu, odnosząca się do jego najważniejszych elementów, pozwoliła Autorce na zaprezentowanie własnych oryginalnych koncepcji teoretycznych, a niektóre z nich – wsparte badaniami empirycznymi – potwierdzają słuszność proponowanych koncepcji. (...) Te właściwości pracy powinny wzbudzić twórczą dyskusję w środowisku pedagogów i teoretyków pracy. Tekst Jolanty Wilsz stanowi zachęcającą do tego podstawę”
Tadeusz W. Nowacki
„Praca Jolanty Wilsz jest oryginalną propozycją wydawniczą integrującą rozproszone wątki natury psychologicznej i pedagogicznej, z ujęciem charakterystycznym dla analizy systemowej. Autorka, w sposób umiejętny, dokonała syntezy podstawowych dla tych dyscyplin prac naukowych, dotyczących szeroko rozumianej pracy człowieka i zaproponowała autorską interpretację podstawowych pojęć i relacji między nimi. W rezultacie powstała książka, która, z jednej strony, porządkuje wiedzę na temat pracy, z drugiej zaś, pogłębia, dzięki wprowadzonemu aparatowi pojęciowemu i precyzyjnemu językowi, możliwości analizy procesu pracy i funkcjonowania człowieka – pracownika w tym procesie. Do największych wartości naukowych publikacji zaliczam m.in. precyzyjnie scharakteryzowane rygory metodologiczne teorii i oryginalne opisy koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości człowieka. Opracowanie to winno zdynamizować dyskusję nad przyszłością pracy”
Stefan M. Kwiatkowski