EDUKACYJNE KONTEKSTY WSPÓŁCZESNOŚCI
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 60,00 zł
Zawarte w książce rozważania przedstawiają problemy właściwe poszczególnym elementom systemu edukacji oraz ukazują wzajemne przenikanie się niektórych zagadnień, wyzwań, jak również wspólne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju całego systemu edukacji w Polsce, a także w wybranych krajach.
Współczesność (contemporary) ma to do siebie, że różni się od nowoczesności (modern), a tym bardziej od nowożytności. Nie odcina się od poprzedniego świata ani nie jest jego prostą kontynuacją. To w pewien sposób nowy świat, który swoimi korzeniami tkwi w świecie starym. Dlatego też we współczesności są obecne zarówno elementy tradycji, nowoczesności, jak i ponowoczesności.
Zawarte w książce rozważania przedstawiają problemy właściwe poszczególnym elementom systemu edukacji oraz ukazują wzajemne przenikanie się niektórych zagadnień, wyzwań, jak również wspólne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju całego systemu edukacji w Polsce, a także w wybranych krajach. Autorzy poszczególnych tekstów opisują nie tylko problemy i przekształcenia, lecz także podejmują próby pogłębionej analizy jakościowej przez poszukiwanie źródeł i przyczyn oraz uzasadnień dla zachodzących transformacji, w tym również czynników determinujących kierunki zmian. Książka odpowiada na pytania, które dotyczą pedagogiki oraz edukacji i które stawia współczesność.
Publikacja ma z pewnością zróżnicowany charakter, gdyż pedagogika odnosi się do różnych obszarów życia i funkcjonowania człowieka, co potwierdzają składające się na nią teksty. Ich autorzy punktem wyjścia do dyskusji nad współczesnością czynią zarówno stan nauki, polityki, oświaty, szkolnictwa wyższego, środowiska wychowawczego i stosunków międzyludzkich, jak i swoje oczekiwania i nadzieje co do rozwoju dyskursu edukacyjnego i praktyki edukacyjnej. W wielu miejscach na kartach książki mamy do czynienia z analizami nie tyle zmierzającymi w stronę żądania określonych zmian, co raczej prowokującymi do namysłu nad edukacją we współczesnym nam świecie – w świecie, w którym teraźniejszość jest rozciągnięta w czasie i jest przedmiotem badań, w tym przypadku także badań pedagogicznych. Książka pokazuje, że zainteresowania naukowe autorów tekstów, jakkolwiek odmienne, mają w sobie coś wspólnego – przeniknięte są myślą o przyszłości: często jest ona dla nich ważniejsza niż teraźniejszość.
Podjęte przez autorów problemy współczesności odsłaniają cały obszar wyzwań, przed jakimi stoi edukacja, która niejako pozostaje zanurzona w dziejących się obecnie procesach różnej natury. Ich skutki nie zawsze są dostrzegalne. Tymczasem niektóre z tych procesów mogą decydować o kształcie świata w przyszłości. Specyficzna sytuacja współczesnej cywilizacji, przeobrażenia ekonomiczne i społeczne wymagają istotnej i gruntownej metamorfozy myślenia o rzeczywistości, jej wyjaśniania czy też zmian postaw ludzkich mających znaczny wpływ na przyszłość społeczeństw i świata. Toczące się na naszych oczach przeobrażenia jeszcze bardziej akcentują oczywistą odpowiedzialność historyczną człowieka, który jest usytuowany w czasie, ma swoją przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Czy zatem tego chce czy nie chce historia współokreśla jego byt. Wszystko to, co dzisiaj czyni lub zaniedbuje, prawdopodobnie będzie miało swoje następstwa. W tym sensie człowiek żyje nie tylko dzięki historyczności, lecz także ją współtworzy, kształtując swoją rzeczywistość. Ma również wpływ na myślenie o przyszłości i świecie, jaki się staje.
Troska o przyszłość wymaga edukacji, u podstaw której leży pedagogika interakcji między rozbudzaniem mikroświatów ludzkich osobowości a uwrażliwianiem na odpowiedzialność wobec współtworzonego makroświata. Z punktu widzenia nauki przyszłość stanowi wielką niewiadomą, bo przecież jeszcze nie istnieje. Natomiast edukacja jest możliwa, ponieważ dzięki ludzkiemu intelektowi wierzymy, że edukując współczesnych, możemy wpływać na ich zachowania w przyszłości. W ten sposób chcemy oddziaływać na kształt czasów, które z wielkim prawdopodobieństwem nadejdą, a dla przyszłego pokolenia będą jego współczesnością.
Książkę tę dedykujemy Panu Profesorowi Stefanowi M. Kwiatkowskiemu – naszemu Przyjacielowi i Przewodnikowi po świecie wiedzy i nauki. Niniejsza publikacja jest darem od bliskich Mu osób, które z wielką radością i nieukrywanym entuzjazmem przyjęły nasze zaproszenie do jej współtworzenia, za co im w tym miejscu bardzo serdecznie dziękujemy.
Joanna Madalińska-Michalak, Norbert G. Pikuła
Pikuła G. Norbert
Madalińska-Michalak Joanna
Joanna Madalińska-Michalak, Norbert G. Pikuła
Wstęp
Listy gratulacyjne
WOKÓŁ OSOBY JUBILATA
Curriculum Vitae – prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
Mirosław J. Szymański
2320 słów o Jubilacie
2320 words about Jubilarian
Zygmunt Wiatrowski
Kwalifikacje i kompetencje oraz standaryzacja działalności zawodowej – i dalszy rozwój pedagogiki pracy – jako główne problemy penetracji naukowej prof. Stefana M. Kwiatkowskiego
Qualifications and expertise and standardization of a professional activity – a further development of working pedagogy – as the major aspects of an academic pursuit of prof. Stefan M. Kwiatkowski
Nelly Nyczkało
Strategiczne poszukiwania naukowe prof. Stefana M. Kwiatkowskiego
Professor Stefan M. Kwiatkowski’s strategic scientific searches
CZĘŚĆ PIERWSZA. PEDAGOGIKA I EDUKACJA: IDEE, RZECZYWISTOŚĆ, KONTEKSTY
Zbigniew Kwieciński
Ku edukacji uspołecznionej
Towards participatory education
Bogusław Śliwerski
Co się stało z oświatową demokracją w Polsce?
What happened to educational democracy in Poland?
Lech Witkowski
Pytania o pedagogikę. W perspektywie humanistyki stosowanej (tezy i pytania)
Questions on pedagogy. Within the perspective of applied humanities (theses and problems)
Andrzej Radziewicz-Winnicki
Alternatywa scalania. Nauki społeczne wobec publicznej metamorfozy
On the alternative of unification. Social sciences against the public metamorphosis
Zbyszko Melosik
Wolność akademicka. Konteksty i kontrowersje
Academic freedom. Contexts and controversies
Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Etyczny wymiar edukacji. Zobowiązanie wspólnoty czy balast przeszłości?
Ethical dimension of education. Commitment of the community or baggage of the past?
Maria Mendel
Koniec szkoły? Oświatowi liderzy ku dobru publicznemu w czasach prywatyzacji
The end of school? The educational leaders for public good in times of privatization
Joanna Madalińska-Michalak
Przywództwo edukacyjne. Władza i odpowiedzialność
Educational leadership. Power and responsibility
Stanisław Palka
Pedagogiczne badania edukacji i jej uwarunkowań w układzie czasowym
Pedagogical research on education and its determinants in time context
Wojciech Skrzydlewski
Związki mediów z edukacją
Relationship between media and education
Jerzy Stochmiałek
Edukacyjne konteksty zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych
Educational contexts of the use of information and communication technologies
CZĘŚĆ DRUGA. PRACA – ROZWÓJ – UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Alicja Kargulowa
Praca, kariera, pracowanie z perspektywy poradoznawcy Prof. Stefanowi M. Kwiatkowskiemu z okazji Jubileuszu
Labour, career, and working from a counsellogist’s perspective Paper dedicated to prof. Stefan M. Kwiatkowski on the occasion of his jubilee
Maria Czerepaniak-Walczak
Emancypacja do pracy – emancypacja przez pracę (konteksty edukacyjne)
Emancipation to work – emancipation through work (educational contexts)
Norbert G. Pikuła
Wartość pracy a poczucie sensu życia osób starszych
A comparative analysis between the value of labour and the elderly persons’ sense of meaning of life
Józef Kargul
Jak chronić tożsamość w poradniczym boomie? Prof. Stefanowi M. Kwiatkowskiemu z okazji Jubileuszu
How to protect identity in a counselling boom? To Professor Stefan M. Kwiatkowski on the occasion of Jubilee
Marian Piekarski
Dualne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Dual educational-vocational counseling
Ewa Solarczyk-Ambrozik
Wymiar globalny, regionalny i indywidualny orientacji na rynek w strategiach całożyciowego uczenia się
The global, regional and individual dimension of market orientation in lifelong learning strategies
Barbara Baraniak
Edukacja przygotowująca do pracy zawodowej szansą człowieka na wychodzenie z marginalizacji społecznej
Education preparing to occupational work as a chance to overcome social marginalisation
Magdalena Piorunek
Cykl życia zawodowego człowieka. Konteksty edukacyjno-poradnicze
Occupational life cycle of humans. Educational and guidance-related contexts
Agnieszka Cybal-Michalska
Rozwój kariery jako proces inwestowania i odnawiania kapitału kariery
Career development as a process of investing and renewing the capital of career
Waldemar Furmanek
Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwania dla edukacji zawodowej
Knowledge-based economy. Challenges of vocational education
Tadeusz Aleksander
Formy i proces dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników w zakładzie pracy
The forms and the process of training and professional development of workers in a production plant
Barbara Kędzierska
Edukacja całożyciowa w kształtowaniu kompetencji kluczowych dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa
Lifelong education in forming key competences for the sustainable development of society
Urszula Jeruszka
Studia dualne jako forma rozwoju kompetencji zawodowych studentów – z myślą o przyszłości
Dual studies as a form of the development of students’ vocational competences – with the idea
Zdzisław Wołk
Innowacyjność w pracy zawodowej okresu poprzemysłowego
Innovation in professional work of the post industrial period
Adam Solak
Lojalność w procesie pracy na płaszczyźnie pracodawca – pracownik
Loyalty in the process of work in the employer – employee relationship
Ryszard Bera
Poczucie odpowiedzialności zawodowej pilotów wojskowych
The sense of professional responsibility among military pilots
Izabella Kust
Przygotowanie uczniów szkół zawodowych do rynku pracy w kontekście współczesnych rozwiązań i nowych perspektyw
Preparing vocational school students for labour market activity in the context of modern-day solutions and new prospects
Larysa Lukianowa
Potencjał ludzi starszych na ukraińskim rynku pracy
Potential of the eldery in labor market of Ukraine
Bogusław Milerski
Pedagogika religii w perspektywie kształcenia zawodowego
Religious pedagogy in vocational education perspective
CZĘŚĆ TRZECIA. SZKOŁA – NAUCZYCIEL – ŚRODOWISKO
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Testy szkolne i rekonstrukcja edukacyjnej rzeczywistości
Educational tests and reconstruction of educational reality
Inetta Nowosad
Uwarunkowania rozwoju szkoły
Determinants of school development
Jolanta Szempruch
Rola szkoły w tworzeniu i rozwijaniu kapitału społecznego uczniów
The role of school in creating and developing students’ social capital
Ireneusz M. Świtała
Etyka w zawodzie współczesnego nauczyciela
Ethics in the profession of contemporary teacher
Joanna M. Łukasik
Praca zawodowa nauczycieli
Teachers’ professional work
Wanda Dróżka
Starsze pokolenie nauczycieli o sobie i swojej pracy. Przyczynek do dyskusji
The older generation of teachers about themselves and their work Contribution to the discussion
Joanna Michalak-Dawidziuk
Awans zawodowy nauczycieli jako proces dynamicznych zmian – współczesna praktyka i perspektywa przyszłości
Career progression of teachers as process of dynamic changes – modern practice and prospect of future
Dorota Siemieniecka, Bronisław Siemieniecki
Technologie edukacyjne we współczesnej dydaktyce – zarys problemu
Educational technologies in contemporary didactics – an outline of problems
Stanisław Juszczyk, Yongdeog Kim
Kultura konfucjańska vs. kultura sokratejska we współczesnej edukacji w Korei Południowej i w Polsce. Analiza porównawcza
Confucian culture vs. Socratic culture in the contemporary education in South Korea and Poland. A comparative analysis
Ewa Przybylska
Rodzina jako środowisko uczenia się i grupa docelowa edukacji dorosłych
Perspektywa andragogiczna
Family as learning environment and target group in adult education
Andragogical perspective
Józef Półturzycki
Wartości dydaktyki Władysława Piotra Zaczyńskiego
The values of Władysław Piotr Zaczyński’s didactics
Krzysztof Jakubiak
Międzywojenne badania nad środowiskiem wychowawczym w Polsce
Internawar research on education environment in Poland
Należy uznać, że […] publikacja wpisuje się w prowadzone od dłuższego okresu rozważania dotyczące współczesnych kontekstów edukacji w aspekcie dyskursu o przyszłości. […] są to ważne i aktualne zagadnienia w sytuacji, kiedy wdrażana jest w naszym kraju reforma systemu edukacji, a właściwie następuje jego całkowita zmiana. Trwa także dyskusja na temat proponowanych zasadniczych przeobrażeń w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego. Prezentowane teksty wpisują się w znacznej części w ten dyskurs, umożliwiając czytelnikowi spojrzenie z pewnego dystansu na to, co dzieje się w systemie oświaty oraz co ma niebawem nastąpić w systemie szkolnictwa wyższego. Poruszane są w nich aktualne zagadnienia związane z edukacyjnymi kontekstami współczesności, akcentując przy tym myślenie o przyszłości. Przedkładany materiał jest różnorodny i stosunkowo szeroki. W książce zamieszczono opracowania o charakterze zarówno ogólnym, jak i szczegółowym. […] Oparte zostały na analizie literatury i dokumentów oświatowych oraz wyników badań własnych. W większości towarzyszy im jednak osobista refleksja Autorów. Problem edukacji z myślą o przyszłości należy rozpatrywać w wielu perspektywach i kontekstach. […] Wśród tekstów znalazły się bardzo interesujące analizy pobudzające do przemyśleń, a także artykuły przypominające pewne kwestie, które były już omawiane w literaturze naukowej. Ich wydobywanie z zapomnienia jest niezwykle istotne. Pozwala bowiem uświadomić czytelnikom, że wiele zagadnień dotyczących szeroko rozumianej edukacji wymaga nadal badań i dyskursu.
Z recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Gerlacha
Pragnę w tym miejscu wyrazić zadowolenie z wydania przez Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego niezwykle obszernej objętościowo, ale i bogatej autorsko monografii naukowej pt. "Edukacyjne konteksty współczesności" (Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018). Tom został dedykowany prof. Stefanowi M. Kwiatkowskiemu z okazji jego 70 urodzin, ale w rzeczy samej stał się wykładnią najbardziej aktywnych w naukach pedagogicznych uczonych - problemów współczesnej edukacji w kraju i na świecie.
Jak napisali we wstępie do rozprawy jej redaktorzy - Joanna Madalińska-Michalak z Uniwersytetu Warszawskiego i Norbert G. Pikuła z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie:
Zawarte w książce rozważania przedstawiają problemy właściwe poszczególnym elementom systemu edukacji oraz ukazują wzajemne przenikanie się niektórych zagadnień, wyzwań, jak również wspólne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju całego systemu edukacji w Polsce, a także w wybranych krajach. Autorzy poszczególnych tekstów opisują nie tylko problemy i przekształcenia, lecz także podejmują próby pogłębionej analizy jakościowej przez poszukiwanie źródeł i przyczyn oraz uzasadnień dla zachodzących transformacji, w tym również czynników determinujących kierunki zmian. Książka odpowiada na pytania, które dotyczą pedagogiki oraz edukacji i które stawia współczesność.
Publikacja ma z pewnością zróżnicowany charakter, gdyż pedagogika odnosi się do różnych obszarów życia i funkcjonowania człowieka, co potwierdzają składające się na nią teksty. Ich autorzy punktem wyjścia do dyskusji nad współczesnością czynią zarówno stan nauki, polityki, oświaty, szkolnictwa wyższego, środowiska wychowawczego i stosunków międzyludzkich, jak i swoje oczekiwania i nadzieje co do rozwoju dyskursu edukacyjnego i praktyki edukacyjnej. W wielu miejscach na kartach książki mamy do czynienia z analizami nie tyle zmierzającymi w stronę żądania określonych zmian, co raczej prowokującymi do namysłu nad edukacją we współczesnym nam świecie – w świecie, w którym teraźniejszość jest rozciągnięta w czasie i jest przedmiotem badań, w tym przypadku także badań pedagogicznych. Książka pokazuje, że zainteresowania naukowe autorów tekstów, jakkolwiek odmienne, mają w sobie coś wspólnego – przeniknięte są myślą o przyszłości: często jest ona dla nich ważniejsza niż teraźniejszość.
Podjęte przez autorów problemy współczesności odsłaniają cały obszar wyzwań, przed jakimi stoi edukacja, która niejako pozostaje zanurzona w dziejących się obecnie procesach różnej natury. Ich skutki nie zawsze są dostrzegalne. Tymczasem niektóre z tych procesów mogą decydować o kształcie świata w przyszłości. Specyficzna sytuacja współczesnej cywilizacji, przeobrażenia ekonomiczne i społeczne wymagają istotnej i gruntownej metamorfozy myślenia o rzeczywistości, jej wyjaśniania czy też zmian postaw ludzkich mających znaczny wpływ na przyszłość społeczeństw i świata. Toczące się na naszych oczach przeobrażenia jeszcze bardziej akcentują oczywistą odpowiedzialność historyczną człowieka, który jest usytuowany w czasie, ma swoją przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Czy zatem tego chce czy nie chce historia współokreśla jego byt. Wszystko to, co dzisiaj czyni lub zaniedbuje, prawdopodobnie będzie miało swoje następstwa. W tym sensie człowiek żyje nie tylko dzięki historyczności, lecz także ją współtworzy, kształtując swoją rzeczywistość. Ma również wpływ na myślenie o przyszłości i świecie, jaki się staje.
Troska o przyszłość wymaga edukacji, u podstaw której leży pedagogika interakcji między rozbudzaniem mikroświatów ludzkich osobowości a uwrażliwianiem na odpowiedzialność wobec współtworzonego makroświata. Z punktu widzenia nauki przyszłość stanowi wielką niewiadomą, bo przecież jeszcze nie istnieje. Natomiast edukacja jest możliwa, ponieważ dzięki ludzkiemu intelektowi wierzymy, że edukując współczesnych, możemy wpływać na ich zachowania w przyszłości. W ten sposób chcemy oddziaływać na kształt czasów, które z wielkim prawdopodobieństwem nadejdą, a dla przyszłego pokolenia będą jego współczesnością.
Każdy z rozdziałów w monografii może stanowić punkt wyjścia do odrębnej dyskusji, konferencji naukowej czy impulsu do opracowania projektu badawczego. Przedstawiciele różnych subdyscyplin nauk pedagogicznych znajdą w nim coś dla siebie, ale też mogą dostrzec pobliże tematyczne do własnych studiów i badań. W moim przekonaniu jest to także znakomity punkt wyjścia do przygotowań do Zjazdu Pedagogicznego we wrześniu 2019 r., który organizują Wydział Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
z bloga prof. Bogusława Śliwerskiego
http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2018/06/edukacyjne-konteksty-wspoczesnosci.html
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów