Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności

Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności

ISBN: 978-83-7587-880-6
38,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Jest to studium interdyscyplinarne stojące na wysokim poziomie merytorycznym i dające bardzo interesujący wgląd w przemiany współczesnej edukacji i wychowania. Autorka niezwykle kompetentnie rekonstruuje w nim przemiany „edukacyjnej przestrzeni”, postrzeganej przez nią zarówno w kontekście dyskursywnej konfrontacji teorii akademickich, jak i codzienności pedagogicznej, „każdego potocznego dnia”. [...]

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszko Melosika

Ilość

Książka pt. Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności jest wynikiem dwóch dopełniających się aktywności, dwóch sposobów mojego „bycia w świecie”, dwóch rodzajów mojego zaangażowania. Pierwszy z nich to moja profesjonalna rola – rola badacza rzeczywistości społecznej. Edukacja i wychowanie stanowią dwa procesy, które angażują moje myślenie, moje teoretyczne poszukiwania, moje empiryczne działania na wielu bardzo różnych poziomach ogólności. Społeczno-kulturowe, ideologiczne źródła i ograniczenia procesów wychowania i edukacji, przypisywane i realizowane w nich cele, bariery na drodze do ich osiągania, możliwości i przykłady przezwyciężania tych barier – to tylko niektóre z rodzajów zaangażowania. Drugi wiąże się z krytycznym spojrzeniem na codzienność, jest odpowiedzią na wpisane w nią problemy, niebezpieczeństwa, a nawet absurdy. Codzienność może być okazją do uczenia się lub kontekstem twórczych, satysfakcjonujących działań, sposobem realizacji zamierzeń. Może także ograniczać, zawodzić, spychać na margines czy wykluczać. Edukacja i wychowanie, jako dwa podstawowe procesy wpisane w ludzką egzystencję, kształtujące, determinujące jej przebieg, są opisywane, badane, porządkowane i interpretowane przez dyskurs nauki. Są jednak także obecne w każdym przejawie, w każdym momencie naszej codzienności – w mediach, w debacie publicznej, w naszych rodzinnych domach, na ulicy, w instytucjach, ujawniają się w naszych wyborach, zachowaniach, w każdym naszym działaniu. Tak je właśnie w zaprezentowanych w tej książce tekstach odczytuję.

Dlatego książka Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności składa się z dwóch części.

Autorka

100 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Nowak-Dziemianowicz Mirosława

Notka biograficzna w przygotowaniu.

Wstęp          

Część pierwsza

Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki

Możliwości poznawania, rozumienia i zmiany

Typy wiedzy o współczesnej rodzinie jako przykład normatywizmu pedagogiki       

Narracja. Tożsamość. Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany       

Podmiot w narracjach. Biografia. Autobiografia. Tożsamość       

Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości        

Dwa światy rozwoju. Szkoła wobec iluzji pomocy i wsparcia       

Nieadekwatna. Nowoczesna szkoła w ponowoczesnym społeczeństwie     

Przystosowanie czy rozwój? Pytanie o jakość i cel edukacji w szkole wyższej     

Część druga

Codzienność i edukacja

Eseje krytyczne Na czym oparta jest Polska?     

Piękne, miłe, ale czy na pewno mądre? Głos przy okazji debaty o parytetach    

Młodzi 2011. Czy czuję Wasz oddech na plecach?  

Inni, różni, odmienni. Dziewczynki i chłopcy w wychowaniu domowym i edukacji szkolnej     

Nie chcemy do szkoły, czyli krótka historia pewnej reformy     

Czy prawo może szkodzić?  

Przez żołądek do... żłobka     

Pusta szkoła, czyli jak spełniają się marzenia  

Lekcja języka polskiego    

O nauczycielu doskonałym     

O globalnym nastolatku i Nauczycielu Mistrzu  

Elitarne czy egalitarne? Pytanie o szkołę wyższą    

Zawiedzione nadzieje  

Zamiast zakończenia – „Po życie sięgać nowe”, czyli pedagodzy o sobie, pedagogice i szkole  

fragment

Fragment recenzji prof. Melosika na okładkę książki M. Nowak-Dziemianowicz

Jest to studium interdyscyplinarne stojące na wysokim poziomie merytorycznym i dające bardzo interesujący wgląd w przemiany współczesnej edukacji i wychowania. Autorka niezwykle kompetentnie rekonstruuje w nim przemiany „edukacyjnej przestrzeni”, postrzeganej przez nią zarówno w kontekście dyskursywnej konfrontacji teorii akademickich, jak i codzienności pedagogicznej, „każdego potocznego dnia”. […]

Mam nieodparte wrażenie, że tożsamość tej książki znakomicie odzwierciedla tożsamość jej Autorki – Mirosławy Nowak-Dziemianowicz. Jest to bowiem publikacja – ujmując to metaforycznie – wewnętrznie logiczna i „dobrze zorganizowana”, a jednocześnie bardzo „żywa” i ciekawa świata, otwarta na nowe doświadczenia. Jest to książka odważna i krytyczna, ale nie arogancka. Dostrzec w niej można unikatową zdolność Autorki do swobodnego przemieszczania się przez wielkie idee, paradygmaty i teorie, a jednocześnie niezwykłą umiejętność „rekonstrukcji szczegółu” jako pozornie banalnego, ale niekiedy dramatycznie ważnego komponentu codziennego przeżywania. Z jednej strony jest to książka nasycona wysokiej klasy akademickim intelektualizmem, a z drugiej – w niektórych akapitach można dostrzec „żywiołową emocjonalność” jej Autorki. Jest to książka, podobnie jak jej Autorka, bardzo „świadoma siebie”, życzliwa i optymistyczna, zdolna do krytycznego spojrzenia, a przy tym pozytywna i zorientowana na zmianę społeczną.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszko Melosika

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło