Opieka nad dziećmi i młodzieżą. Studia z dziejów oświaty w XX wieku
Autor:
Walasek Stefania
Cena
37,90 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 16,00 zł
Celem prezentowanej publikacji jest zapoznanie polskiego czytelnika z historią i zasadami funkcjonowania community college - amerykańskiej instytucji oświatowej, która nie ma odpowiednika w naszym kraju. Jest ona najlepszym przykładem na to, jak w konkretny sposób humanizować kulturowo-edukacyjną przestrzeń, w której niełatwo jest znaleźć swoje miejsce, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z tak wielokulturowym społeczeństwem jak amerykańskie. Community college to także konkretna odpowiedź na różne potrzeby osób dorosłych.
Celem prezentowanej publikacji jest zapoznanie polskiego czytelnika z historią i zasadami funkcjonowania community college - amerykańskiej instytucji oświatowej, która nie ma odpowiednika w naszym kraju. Jest ona najlepszym przykładem na to, jak w konkretny sposób humanizować kulturowo-edukacyjną przestrzeń, w której niełatwo jest znaleźć swoje miejsce, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z tak wielokulturowym społeczeństwem jak amerykańskie. Community college to także konkretna odpowiedź na różne potrzeby osób dorosłych.
Jak zauważa autor, Community College jest instytucją opartą na jak najlepiej pojętej działalności społecznej.Działalność ta wpisuje się w proces demokratyzacji społeczeństwa, w którym przesłanie „uczyć się, aby być” zostało uzupełnione zasadą „uczyć się, jak się uczyć przez całe życie”.
Oprócz praktycznej strony działalności typu community college autor poznał jej drugi wymiar – humanistyczny. Poziom merytoryczny i atmosfera zajęć ze studentami, w których autor uczestniczył, w pełni odzwierciedlały istotę uniwersytetu.
Murzyn Andrzej
dr hab., kierownik Zakładu Historii i Teorii Wychowania Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od ponad 30 lat związany z Uniwersytetem Śląskim, od kilku lat także prof. nadzw. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na Wydziale Zamiejscowym w Chorzowie. Jest autorem 11 monografii i ponad 40 artykułów naukowych, redaktorem i współredaktorem dwóch serii naukowych (Filozofia i Pedagogika, Dialog bez Granic), a także wspólnie z Dariuszem Stępkowskim redaktorem książki Religion long forgotten. The importance of religion in education towards civil society (Kraków 2014). Ostatnio wydał m.in.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji (Kraków 2013), Opowiadanie jako metoda kształcenia w świetle filozofii edukacji Kierana Egana (Kraków 2016). Przetłumaczył kilka książek z pogranicza filozofii i pedagogiki. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddziału PAN w Katowicach.
Spis treści:
Wstęp
I. Narodziny oświatowej innowacji
1. Gl Bill i jego znaczenie dla edukacji społecznej
2. Raport Komisji Trumana
3. Lata sześćdziesiąte impulsem do dalszego rozwoju community colleges
II. Podstawowe założenia in ich realizacja
1. Zasady otwartego dostępu i sprawiedliwości społecznej
2. Wielostronność programów edukacyjnych
3. Mocne usytuowanie w społeczności lokalnej
4. Nauczanie i uczenie się - w kierunku edukacji przez całe życie
5. Wprowadzanie w życie
A. Programy transferowe
B. Programy techniczno-zawodowe
C. Edukacyjna działalność usługowa
D. Community college - rzeczywista droga do społecznego awansu
III. Studenci i kadra dydaktyczna
IV. Finansowanie i zarządzanie instytucją typu community college
1. Kierownictwo i jego zadania
2. Program rozwoju ekonomicznego i szkolenia pracowników (na przykładzie Kalifornii)
V. W służbie niepełnosprawnym
1. Istota programu DSP&S
2. Działalność kalifornijskiego stowarzyszenia CAPED
VI. Community college w XXI wieku - szanse i zagrożenia
1. Od uczenia się do edukacji
2. Edukacja społeczna
3. Edukacja dla życia czy życie dla edukacji?
Znaczące wydarzenia w dziejach instytucji typu community college
Literatura