• Obniżka
Przemoc w wychowaniu rodzinnym

Przemoc w wychowaniu rodzinnym

ISBN: 978-83-7587-128-9
24,00 zł
20,00 zł Zniżka 4,00 zł
Czas dostawy publikacji papierowych kurierem InPost 24 godziny

Książka stanowi ujęcie teoretyczno-empiryczne problematyki przemocy w wychowaniu rodzinnym. Moim celem badawczym było poznanie zjawiska przemocy w rodzinie wobec dziecka (rozmiarów, uwarunkowań i skutków) oraz poglądów uczniów, rodziców i nauczycieli na temat stosowania przemocy w wychowaniu...

Wersja książki
Ilość

Książka stanowi ujęcie teoretyczno-empiryczne problematyki przemocy w wychowaniu rodzinnym. Moim celem badawczym było poznanie zjawiska przemocy w rodzinie wobec dziecka (rozmiarów, uwarunkowań i skutków) oraz poglądów uczniów, rodziców i nauczycieli na temat stosowania przemocy w wychowaniu.

Treść książki dotyczy więc 2 zagadnień:

- po pierwsze samego zjawiska stosowania przez rodziców przemocy wobec dziecka w wychowaniu jako swoistej „metody wychowawczej”,

- postrzegania przemocy wobec dziecka przez badanych uczniów, rodziców i nauczycieli - ten aspekt badano dwukrotnie (w 2003 i 2008 roku) co daje możliwość poznania ewentualnej zmiany poglądów społecznych w tym zakresie, wobec dość szeroko prowadzonych kampanii edukacyjnych.

Praca składa się z 6 rozdziałów: pierwszy stanowi wprowadzenie w problematykę przemocy oraz przedstawia założenia metodologiczne. W kolejnych rozdziałach omawiam przemoc fizyczną w wychowaniu, psychiczną, jej uwarunkowania i skutki, a także społeczny sposób postrzegania tego zjawiska. W załączeniu zamieściłam Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przyjęty w 2006 roku. Ufam, że przedstawione rezultaty badań mogą stanowić obszar do działań profilaktyczno-edukacyjnych wszelkich służb społecznych, zajmujących się zwalczaniem przemocy wobec dziecka.

100 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-128-9

Maćkowicz Jolanta

dr hab. nauk społecznych, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie wokół pedagogiki społecznej, w szczególności zagadnień agresji i przemocy w środowiskach wychowawczych. Jest autorką szeregu publikacji z zakresu tej problematyki. Brała udział m.in. w światowym kongresie na temat przemocy w Lizbonie (12th Global Conference VIOLENCE), współpracuje z licznymi zagranicznymi ośrodkami naukowymi. W ramach programu Erasmus prowadziła wykłady na wielu europejskich uniwersytetach m.in. w Paryżu, Madrycie, Porto i Rethymnonie. Członek Zespołu Pedagogiki Społecznej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Stowarzyszenia Gerontologów Społecznych, Centre for Research into Violence and Abuse na Durham University oraz krajowy reprezentant w International Network for the Prevention of Elder Abuse (INPEA). Niezależny ekspert Komisji Europejskiej, recenzent w programie badan naukowych Horyzont 2020.

Wstęp

 

Rozdział 1 Wprowadzenie do tematu i założenia metodologiczne

1.1. Uzasadnienie tematu badań

1.2. Cele badań i problematyka badawcza

1.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze

1.4. Teren badań, dobór próby i charakterystyka badanych

 

Rozdział 2 Przemoc fizyczna w wychowaniu

2.1. Przemoc fizyczna wobec dziecka w świetle literatury

2.1.1. Pojęcie przemocy fizycznej, przyczyny i symptomy zjawiska

2.1.2. Wybrane badania nad przemocą fizyczną wobec dziecka

2.2. Przemoc fizyczna w wychowaniu w świetle badań własnych

 

Rozdział 3 Przemoc psychiczna w wychowaniu

3.1. Przemoc psychiczna wobec dziecka w literaturze

3.1.1. Pojęcie przemocy psychicznej, przyczyny

i symptomy zjawiska

3.1.2. Wybrane badania nad przemocą psychiczną

3.2. Przemoc psychiczna w wychowaniu w badaniach własnych

 

Rozdział 4 Uwarunkowania występowania przemocy

4.1. Uwarunkowania stosowania przemocy w literaturze

4.2. Wybrane badania nad uwarunkowaniami zjawiska

4.3. Uwarunkowania przemocy w wychowaniu w badaniach własnych

4.3.1. Warunki materialne a stosowanie przemocy

4.3.2. Poziom wykształcenia rodziców a stosowanie przemocy

4.3.3. Płeć dziecka a stosowanie przemocy

4.3.4. Typ środowiska a stosowanie przemocy

4.3.5. Alkoholizm w rodzinie a stosowanie przemocy

 

Rozdział 5 Skutki przemocy

5.1. Konsekwencje przemocy w świetle literatury

5.2. Skutki przemocy w świetle wybranych badań

5.3. Skutki przemocy w badaniach własnych

 

Rozdział 6 Społeczne postrzeganie przemocy w wychowaniu

6.1. Postrzeganie przemocy w literaturze

6.2. Wybrane badania nad postrzeganiem przemocy

6.3. Postrzeganie przemocy w wychowaniu w badaniach własnych

6.3.1. Postrzeganie przemocy przez uczniów

6.3.2. Postrzeganie przemocy przez rodziców

6.3.3. Postrzeganie przemocy przez nauczycieli

 

Zakończenie

 

Bibliografia

 

Aneks

fragment

„Kiedy duży nie wie, co powiedzieć, to bije" - dziecko na plakacie, patrzy na nas smutno. „Kocham, nie biję" - mówią gwiazdy biorące udział w kampanii przeciw przemocy. Całkowity zakaz bicia dzieci wprowadzo­no w 19 krajach, ale nie ma wśród nich Polski. A ro­dzina jest dla dziecka najważniejsza, to ona kształtuje jego osobowość, to od niej zależy jego przyszłość. „Moim celem badawczym było poznanie zjawiska przemocy w rodzinie wobec dziecka (rozmiarów, uwarunkowań i skutków) oraz poglądów uczniów, rodziców i nauczycieli na temat stosowania przemocy w wychowaniu. Ufam, że przedstawione rezultaty badań mogą stanowić obszar do działań profilaktyczno-edukacyjnych wszelkich służb społecznych, zajmujących się zwal­czaniem przemocy wobec dziecka" - pisze autorka.

Bohaterem jej książki jest przemoc. Czy jest „metodą wychowaw­czą"? Kiedy się zaczyna? Czy gorsza jest ta fizyczna, psychiczna czy sek­sualna, a może zaniechanie? Dlaczego rodzice stosują przemoc wobec dziecka? Człowiek z syndromem dziecka maltretowanego nosi to piętno do końca życia. Ma niewielkie szansę, by stworzyć normalną rodzinę. Często zostaje kaleką - fizycznym albo duchowym, alkoholikiem, nar­komanem, ma nerwicę, niską samoocenę, stany lękowe, depresję. Za­wdzięcza to wszystko swoim rodzicom.

Ojczym skopał 6-miesięcznego Jasia, bo za głośno płakał, konkubent matki uderzył 9-miesięczną Julię żelazkiem w głowę, bo nie chciała spać, o takich tragediach czytamy w tabloidach, dzieją się gdzieś daleko, na pew­no nie w naszym bloku. Jeśli myślisz: to prywatna sprawa rodziców, czy biją swoje dziecko, na pewno na to zasłużyło, klapsy dobrze mu zrobią, wyjdzie „na ludzi" - przeczytaj tę książkę! Na końcu znajdziemy Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Może następnym razem uratujesz komuś życie, (HAB)

Magazyn Literacki "Książki", nr 9/2009

Joanna Habiera

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło