TONALNOŚĆ. Badania edukacyjne nad dziecięcym audiowaniem meliki
Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 54,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 42,00 zł
Premiera wydawnicza!
To lektura, która nie tylko skłania do refleksji nad rolą muzyki w nauczaniu, ale także dostarcza wskazówek na temat wykorzystywania jej do stymulowania kreatywności i rozwoju intelektualnego na wczesnych etapach nauczania.
Akcentuję walory poznawcze niniejszej monografii głównie ze względu na umiejętne łączenie teorii z praktyką badawczą oraz wyznaczanie nowych perspektyw na polu badań pedagogicznych w nurcie estetycznym i praksjalnym. Książka ta niewątpliwie jest przykładem skutecznej narracji badawczej... (z recenzji dr. hab. Macieja Kołodziejskiego, prof. AMP)
Książka ukazuje istotną rolę edukacji muzycznej w rozwoju dzieci, zwłaszcza w kontekście kształtowania zdolności do audiacji, czyli mentalnego przetwarzania muzyki. Autor, opierając się na wynikach badań naukowych, dowodzi, że edukacja muzyczna powinna być świadomym i efektywnym narzędziem dydaktycznym, które ma duży wpływ na rozwój twórczych oraz intelektualnych kompetencji. Jednak wciąż bywa marginalizowana, choć muzyka stanowi nieodłączny element życia codziennego. W monografii szczególną uwagę poświęcono teorii audiacji Edwina Eliasa Gordona, wskazując na jej fundamentalne znaczenie w procesie edukacyjnym.
To lektura, która nie tylko skłania do refleksji nad rolą muzyki w nauczaniu, ale także dostarcza wskazówek na temat wykorzystywania jej do stymulowania kreatywności i rozwoju intelektualnego na wczesnych etapach nauczania.
Fragmenty z recenzji:
W życiu codziennym obecna jest muzyka. Jest nią wypełniona przestrzeń środowiska rodzinnego, (przed)szkolnego, środowiska pracy, przestrzeń życia publicznego i wirtualnego. Muzyka koncentruje nas na kontemplacji piękna dźwięku i jego osobliwej natury [...]. Konkretnym działaniem, o jakie warto i trzeba niezmiennie się starać, jest poszukiwanie adekwatnej (edukacyjnie i kulturowo) formuły obcowania człowieka z muzyką. Przekonujące, choć nie bez krytycznego namysłu, są wiodące tezy Edwina Eliasa Gordona o istocie audiacji jako – w zasadzie głównej – kategorii opisu rozwoju muzycznego. Szczególne znaczenie w optymalizowaniu działań w tym zakresie przypisuje się wczesnej edukacji muzycznej [...]. Takie też zogniskowanie refleksji na problemie audiowania tonalnego wymiaru zawartości muzycznej przyjęto w niniejszej publikacji. Zadanie to, pomimo oczywistych kłopotów interpretacyjnych, okazało się nie tylko ważne i aktualne, ale także wielce inspirujące.
Ze Wstępu
Z recenzji dr. hab. Macieja Kołodziejskiego, prof. AMP
Akcentuję walory poznawcze niniejszej monografii głównie ze względu na umiejętne łączenie teorii z praktyką badawczą oraz wyznaczanie nowych perspektyw na polu badań pedagogicznych w nurcie estetycznym i praksjalnym. Książka ta niewątpliwie jest przykładem skutecznej narracji badawczej na polu badań diagnostyczno-korelacyjno-weryfikacyjnych, na którym nurt badań w duchu pozytywistycznym łączy się z dobrymi podstawami teoretycznymi, a teoria – jako drogowskaz dla badacza – istotnie współgra z empirycznym obrazem rzeczywistości. [...]
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Paweł Adam Trzos |
ISBN druk | 978-83-8294-449-5 |
ISBN e-book | |
Objętość | 194 stron |
Wydanie | I, 2025 |
Format | B5 (160x235) |
| Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. WOKÓŁ ZAŁOŻEŃ EDUKACJI ESTETYCZNEJ
Wprowadzenie
1.1. Piękno – doświadczenie – edukacja
1.2. Działanie estetyczne w obszarze dziecięcej edukacji
1.3. Wobec zjawisk antyedukacji, banalizacji i infantylizacji
ROZDZIAŁ II. WYCHOWANIE ESTETYCZNE WE WCZESNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ
Wprowadzenie
2.1. (Nie)znane dolegliwości wczesnej edukacji muzycznej
2.2. Dziecko wobec sytuacji estetycznej
2.3. Rodzina wobec wczesnej edukacji muzycznej
ROZDZIAŁ III. MUZYKA I MUZYKOWANIE JAKO SPECYFICZNY WYMIAR DZIECIĘCEGO DOŚWIADCZANIA ESTETYKI
Wprowadzenie .
3.1. Dylematy profesjologiczne
3.2. Potencjalność dziecka w uczeniu się muzyki
3.2.1. Zdolności muzyczne
3.2.2. Uzdolnienia muzyczne
3.2.3. Muzykalność
3.2.4. Talent muzyczny
3.3. Rozwój muzyczny jako rozwój edukacyjny
ROZDZIAŁ IV. AUDIACJA TONALNOŚCI JAKO KATEGORIA DOŚWIADCZANIA MUZYKI
Wprowadzenie
4.1. Audiacja a dźwięk centralny w muzyce
4.1.1. Tonalny kontekst działań muzycznych
4.1.2. Rytmiczny kontekst działań muzycznych
4.2. Rozwój audiacyjny dziecka w etapie różnicowania w muzyce
4.2.1. Dylemat problematyzacji pola teoretycznego
4.2.2. Od słuchania do syntezy całościowej
4.3. Różnicowanie struktury muzycznej
4.3.1. Znaczenie audiowania zawartości tonalnej
4.3.2. Znaczenie audiowania zawartości rytmicznej
4.4. Słuchanie muzyki jako podstawowy typ dziecięcego audiowania
ROZDZIAŁ V. METODOLOGICZNY OPIS PROJEKTU BADAŃ
Wprowadzenie
5.1. Przedmiot i cel badań
5.2. Problematyka badań
5.3. Hipotezy badawcze
5.4. Zmienne i wskaźniki badań
5.5. Metody i narzędzia badań
5.6. Teren badań, badana próba i organizacja badań
5.7. Opis statystycznej analizy danych
ROZDZIAŁ VI. SŁUCHANIE STRUKTURY TONALNEJ W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ
Wprowadzenie
6.1. Umiejętności uczniów w zakresie audiowania zawartości melicznej zróżnicowanej konkretną syntaksą tonalną a płeć badanych
6.2. Umiejętności uczniów w zakresie audiowania zawartości melicznej zróżnicowanej konkretną syntaksą tonalną a poziom ich kształcenia
ROZDZIAŁ VII. TONALNOŚĆ W OBRAZIE POZIOMU ZDOLNOŚCI MUZYCZNYCH UCZNIÓW. WYNIKI BADAŃ
Wprowadzenie
7.1. Tonalne zdolności muzyczne uczniów a ich płeć
7.2. Tonalne zdolności muzyczne uczniów a poziom ich kształcenia
ROZDZIAŁ VIII. AUDIOWANIE ZAWARTOŚCI MELICZNEJ W ŚWIETLE ZWIĄZKÓW ZE ZDOLNOŚCIAMI MUZYCZNYMI.
WYNIKI BADAŃ
Wprowadzenie
8.1. Tonalny wymiar umiejętności audiacyjnych i zdolności muzycznych w grupach zróżnicowanych płcią uczniów
8.2. Tonalny wymiar umiejętności audiacyjnych i zdolności muzycznych w grupach zróżnicowanych poziomem kształcenia
ROZDZIAŁ IX. WNIOSKI I REKOMENDACJE DO DALSZYCH BADAŃ
9.1. Melika i dziecięce jej audiowanie – co dalej?
9.2. Co z syntaksą tonalną?
9.3. Audiowanie meliki a sprawa zdolności tonalnych
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
Druki zwarte
Artykuły
SŁOWNIK WYBRANYCH POJĘĆ
WYKAZY
Wykaz skrótów
Wykaz tabel
SUMMARY
Akcentuję walory poznawcze niniejszej monografii głównie ze względu na umiejętne łączenie teorii z praktyką badawczą oraz wyznaczanie nowych perspektyw na polu badań pedagogicznych w nurcie estetycznym i praksjalnym. Książka ta niewątpliwie jest przykładem skutecznej narracji badawczej na polu badań diagnostyczno-korelacyjno-weryfikacyjnych, na którym nurt badań w duchu pozytywistycznym łączy się z dobrymi podstawami teoretycznymi, a teoria – jako drogowskaz dla badacza – istotnie współgra z empirycznym obrazem rzeczywistości.
Z recenzji dr. hab. Macieja Kołodziejskiego, prof. AMP
Autor przekonująco opisuje i analizuje znaczenia doświadczeń, przeżyć estetycznych, które stanowią – co istotne i przez Autora wyeksponowane – elementy szerszej techno-społeczno- kulturowej perspektywy. [...] Podkreślanie wagi spontanicznego, świadomego, a co za tym idzie, dającego poczucie radości i spełnienia, działania artystycznego jest nie tylko założeniem wynikającym z wybranych, ważnych w tym obszarze dociekań badań teoretycznych, ale także praktycznie wyznaczoną potrzebą edukacyjną. [...] Dzieci stanowią w tym kontekście specjalne audytorium, zarówno z uwagi na naturalną, spontaniczną ciekawość w eksplorowaniu działań twórczych, jak i ze względu na płynącą ze strony dorosłych (opiekunów, rodziców, nauczycieli) egzystencjalnie pojętą troskę o zachowanie i pogłębianie tejże spontaniczności i ciekawości.
Z recenzji dr. hab. Tomasza Misiaka, prof. UAP
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów