• Obniżka
  • Nowy
TONALNOŚĆ. Badania edukacyjne nad dziecięcym audiowaniem meliki

TONALNOŚĆ. Badania edukacyjne nad dziecięcym audiowaniem meliki

ISBN: 978-83-8294-449-5
51,43 zł
39,43 zł Oszczędzasz: 12,00 zł

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 54,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 42,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Premiera wydawnicza!

To lektura, która nie tylko skłania do refleksji nad rolą muzyki w nauczaniu, ale także dostarcza wskazówek na temat wykorzystywania jej do stymulowania kreatywności i rozwoju intelektualnego na wczesnych etapach nauczania.

Akcentuję walory poznawcze niniejszej monografii głównie ze względu na umiejętne łączenie teorii z praktyką badawczą oraz wyznaczanie nowych perspektyw na polu badań pedagogicznych w nurcie estetycznym i praksjalnym. Książka ta niewątpliwie jest przykładem skutecznej narracji badawczej... (z recenzji dr. hab. Macieja Kołodziejskiego, prof. AMP)

Wersja książki
Ilość

Książka ukazuje istotną rolę edukacji muzycznej w rozwoju dzieci, zwłaszcza w kontekście kształtowania zdolności do audiacji, czyli mentalnego przetwarzania muzyki. Autor, opierając się na wynikach badań naukowych, dowodzi, że edukacja muzyczna powinna być świadomym i efektywnym narzędziem dydaktycznym, które ma duży wpływ na rozwój twórczych oraz intelektualnych kompetencji. Jednak wciąż bywa marginalizowana, choć muzyka stanowi nieodłączny element życia codziennego. W monografii szczególną uwagę poświęcono teorii audiacji Edwina Eliasa Gordona, wskazując na jej fundamentalne znaczenie w procesie edukacyjnym.

To lektura, która nie tylko skłania do refleksji nad rolą muzyki w nauczaniu, ale także dostarcza wskazówek na temat wykorzystywania jej do stymulowania kreatywności i rozwoju intelektualnego na wczesnych etapach nauczania.

Fragmenty z recenzji:

W życiu codziennym obecna jest muzyka. Jest nią wypełniona przestrzeń środowiska rodzinnego, (przed)szkolnego, środowiska pracy, przestrzeń życia publicznego i wirtualnego. Muzyka koncentruje nas na kontemplacji piękna dźwięku i jego osobliwej natury [...]. Konkretnym działaniem, o jakie warto i trzeba niezmiennie się starać, jest poszukiwanie adekwatnej (edukacyjnie i kulturowo) formuły obcowania człowieka z muzyką. Przekonujące, choć nie bez krytycznego namysłu, są wiodące tezy Edwina Eliasa Gordona o istocie audiacji jako – w zasadzie głównej – kategorii opisu rozwoju muzycznego. Szczególne znaczenie w optymalizowaniu działań w tym zakresie przypisuje się wczesnej edukacji muzycznej [...]. Takie też zogniskowanie refleksji na problemie audiowania tonalnego wymiaru zawartości muzycznej przyjęto w niniejszej publikacji. Zadanie to, pomimo oczywistych kłopotów interpretacyjnych, okazało się nie tylko ważne i aktualne, ale także wielce inspirujące.

Ze Wstępu


Z recenzji dr. hab. Macieja Kołodziejskiego, prof. AMP

Akcentuję walory poznawcze niniejszej monografii głównie ze względu na umiejętne łączenie teorii z praktyką badawczą oraz wyznaczanie nowych perspektyw na polu badań pedagogicznych w nurcie estetycznym i praksjalnym. Książka ta niewątpliwie jest przykładem skutecznej narracji badawczej na polu badań diagnostyczno-korelacyjno-weryfikacyjnych, na którym nurt badań w duchu pozytywistycznym łączy się z dobrymi podstawami teoretycznymi, a teoria – jako drogowskaz dla badacza – istotnie współgra z empirycznym obrazem rzeczywistości. [...]

58 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-449-5

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Paweł Adam Trzos

ISBN druk

978-83-8294-449-5

ISBN e-book

Objętość

194 stron

Wydanie

I, 2025

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

WSTĘP 

ROZDZIAŁ I. WOKÓŁ ZAŁOŻEŃ EDUKACJI ESTETYCZNEJ 

Wprowadzenie 

1.1. Piękno – doświadczenie – edukacja 
1.2. Działanie estetyczne w obszarze dziecięcej edukacji 
1.3. Wobec zjawisk antyedukacji, banalizacji i infantylizacji 

ROZDZIAŁ II. WYCHOWANIE ESTETYCZNE WE WCZESNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ 

Wprowadzenie

2.1. (Nie)znane dolegliwości wczesnej edukacji muzycznej 
2.2. Dziecko wobec sytuacji estetycznej 
2.3. Rodzina wobec wczesnej edukacji muzycznej 

ROZDZIAŁ III. MUZYKA I MUZYKOWANIE JAKO SPECYFICZNY WYMIAR DZIECIĘCEGO DOŚWIADCZANIA ESTETYKI 

Wprowadzenie .

3.1. Dylematy profesjologiczne 
3.2. Potencjalność dziecka w uczeniu się muzyki 
3.2.1. Zdolności muzyczne
3.2.2. Uzdolnienia muzyczne 
3.2.3. Muzykalność 
3.2.4. Talent muzyczny
3.3. Rozwój muzyczny jako rozwój edukacyjny

ROZDZIAŁ IV. AUDIACJA TONALNOŚCI JAKO KATEGORIA DOŚWIADCZANIA MUZYKI 

Wprowadzenie 

4.1. Audiacja a dźwięk centralny w muzyce 
4.1.1. Tonalny kontekst działań muzycznych 
4.1.2. Rytmiczny kontekst działań muzycznych
4.2. Rozwój audiacyjny dziecka w etapie różnicowania w muzyce 
4.2.1. Dylemat problematyzacji pola teoretycznego 
4.2.2. Od słuchania do syntezy całościowej 
4.3. Różnicowanie struktury muzycznej 
4.3.1. Znaczenie audiowania zawartości tonalnej 
4.3.2. Znaczenie audiowania zawartości rytmicznej 
4.4. Słuchanie muzyki jako podstawowy typ dziecięcego audiowania

ROZDZIAŁ V. METODOLOGICZNY OPIS PROJEKTU BADAŃ 

Wprowadzenie

5.1. Przedmiot i cel badań
5.2. Problematyka badań 
5.3. Hipotezy badawcze 
5.4. Zmienne i wskaźniki badań 
5.5. Metody i narzędzia badań 
5.6. Teren badań, badana próba i organizacja badań 
5.7. Opis statystycznej analizy danych 

ROZDZIAŁ VI. SŁUCHANIE STRUKTURY TONALNEJ W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ

Wprowadzenie 

6.1. Umiejętności uczniów w zakresie audiowania zawartości melicznej zróżnicowanej konkretną syntaksą tonalną a płeć badanych
6.2. Umiejętności uczniów w zakresie audiowania zawartości melicznej zróżnicowanej konkretną syntaksą tonalną a poziom ich kształcenia 

ROZDZIAŁ VII. TONALNOŚĆ W OBRAZIE POZIOMU ZDOLNOŚCI MUZYCZNYCH UCZNIÓW. WYNIKI BADAŃ 

Wprowadzenie 

7.1. Tonalne zdolności muzyczne uczniów a ich płeć 
7.2. Tonalne zdolności muzyczne uczniów a poziom ich kształcenia

ROZDZIAŁ VIII. AUDIOWANIE ZAWARTOŚCI MELICZNEJ W ŚWIETLE ZWIĄZKÓW ZE ZDOLNOŚCIAMI MUZYCZNYMI.
WYNIKI BADAŃ

Wprowadzenie

8.1. Tonalny wymiar umiejętności audiacyjnych i zdolności muzycznych w grupach zróżnicowanych płcią uczniów 
8.2. Tonalny wymiar umiejętności audiacyjnych i zdolności muzycznych w grupach zróżnicowanych poziomem kształcenia 

ROZDZIAŁ IX. WNIOSKI I REKOMENDACJE DO DALSZYCH BADAŃ 

9.1. Melika i dziecięce jej audiowanie – co dalej?
9.2. Co z syntaksą tonalną?
9.3. Audiowanie meliki a sprawa zdolności tonalnych 

PODSUMOWANIE 

BIBLIOGRAFIA 
Druki zwarte 
Artykuły 

SŁOWNIK WYBRANYCH POJĘĆ 

WYKAZY 
Wykaz skrótów 
Wykaz tabel 

SUMMARY 

Akcentuję walory poznawcze niniejszej monografii głównie ze względu na umiejętne łączenie teorii z praktyką badawczą oraz wyznaczanie nowych perspektyw na polu badań pedagogicznych w nurcie estetycznym i praksjalnym. Książka ta niewątpliwie jest przykładem skutecznej narracji badawczej na polu badań diagnostyczno-korelacyjno-weryfikacyjnych, na którym nurt badań w duchu pozytywistycznym łączy się z dobrymi podstawami teoretycznymi, a teoria – jako drogowskaz dla badacza – istotnie współgra z empirycznym obrazem rzeczywistości.

Z recenzji dr. hab. Macieja Kołodziejskiego, prof. AMP

Autor przekonująco opisuje i analizuje znaczenia doświadczeń, przeżyć estetycznych, które stanowią – co istotne i przez Autora wyeksponowane – elementy szerszej techno-społeczno- kulturowej perspektywy. [...] Podkreślanie wagi spontanicznego, świadomego, a co za tym idzie, dającego poczucie radości i spełnienia, działania artystycznego jest nie tylko założeniem wynikającym z wybranych, ważnych w tym obszarze dociekań badań teoretycznych, ale także praktycznie wyznaczoną potrzebą edukacyjną. [...] Dzieci stanowią w tym kontekście specjalne audytorium, zarówno z uwagi na naturalną, spontaniczną ciekawość w eksplorowaniu działań twórczych, jak i ze względu na płynącą ze strony dorosłych (opiekunów, rodziców, nauczycieli) egzystencjalnie pojętą troskę o zachowanie i pogłębianie tejże spontaniczności i ciekawości.

Z recenzji dr. hab. Tomasza Misiaka, prof. UAP

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło