Zdrowie - wartość - edukacja
Cena podstawowa
28,57 zł
-10,00 zł
Cena
18,57 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 19,80 zł
Głównym celem tej publikacji było zaproponowanie (nie)codziennych kategorii opisu zdrowia człowieka. Wśród kryteriów ich wyborów znalazły się przede wszystkim zainteresowania, a zwłaszcza rozpoznanie zjawisk związanych z problematyką zdrowia w kategoriach niedostępnych tradycyjnemu dyskursowi pedagogicznemu. Odkrywanie nowych sensów dbałości o zdrowie i pogłębianie...
Głównym celem tej publikacji było zaproponowanie (nie)codziennych kategorii opisu zdrowia człowieka. Wśród kryteriów ich wyborów znalazły się przede wszystkim zainteresowania, a zwłaszcza rozpoznanie zjawisk związanych z problematyką zdrowia w kategoriach niedostępnych tradycyjnemu dyskursowi pedagogicznemu. Odkrywanie nowych sensów dbałości o zdrowie i pogłębianie wrażliwości na nie wymaga również, obok zdobycia kompetencji potrzebnych do prowadzenia zdrowego stylu życia, w myśl stwierdzenia, że zdrowie nie należy do wartości samowyzwalających się:
– umiejętności identyfikowania potencjalnych zagrożeń wpisanych w semantyczny obszar kultury zdrowia,
– ustawicznego doskonalenia w strukturze kompetencji nauczyciela zdrowia umiejętności interpretacyjnych, pozwalających na określenie własnej filozofii oddziaływań edukacyjnych dla zdrowia, zwłaszcza że współczesna ideologia zdrowia osadzona jest na pograniczu wielu perspektyw badawczych i teoretycznych.
– pedagogiczne oddziaływania w obszarze zdrowia człowieka zyskują na otwartości poznawczej, eliminując znużenie nieustającym powrotem do „kwestii pierwszych” prezentowany w niezmieniony od lat sposób, jak również jałowości przekazu sensu uczestnictwa w kulturze wartości witalnej.
Zaprezentowane w publikacji kategorie nie wyczerpują listy kategorii nieobecnych w obszarze zdrowia człowieka. Są to jedynie przejawy własnych przemyśleń, które traktuję jako przyczynek do dyskusji wokół poruszonych tu zagadnień.
Refleksja ta pobudza do dalszych poszukiwań „wielkich nieobecnych” w obszarze zdrowia człowieka, jak również umacnia sens podejmowania problemów, które nie zawsze ułożone są dla powszechnej aprobaty ludzkiej.
Agnieszka Zalewska-Meler
doktor habilitowany nauk o kulturze fizycznej, profesor nadzwyczajny Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Niniejsza publikacja to wynik namysłu nad kategorią dzieciństwa, ujmowanego jako proces tworzenia przez dziecko „dziecięcego świata bycia i przeżywania siebie w ruchu”. Oddanie głosu dzieciom w indywidualnych wywiadach tworzy podstawę wniknięcia w sposób stanowienia doświadczeń ruchowych i nadawania im wartości i znaczeń.
Problematyka naznaczania dziecięcej codzienności ruchem, będąca jądrem zrealizowanego projektu badawczego, stała się impulsem do rozbudowy metodologicznej strony przedsięwzięcia, czyli wykorzystania analiz kognitywistycznych w językowych obrazach swobodnej i programowanej aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Zalewska-Meler Agnieszka |
ISBN druk | 978-83-7587-113-5 |
ISBN e-book | |
Objętość | 92 stron |
Wydanie | I, 2009 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
O kategoriach jako narzędziach poznawczych słów kilka
Rozdział I
Dialog – rzeczywiste spotkanie ucznia i nauczyciela w świecie kultury zdrowotnej i fizycznej
Rozdział II
Jakość życia – w poszukiwaniu sensu dbałości o zdrowie i ciało
Rozdział III
Styl życia – główny wyznacznik działań w trosce o zdrowie
Rozdział IV
Nuda – o skutkach edukacyjnych mistyfikacji w obszarze edukacji zdrowotnej i fizycznej
Rozdział V
Odpowiedzialność – działalność o charakterze relacyjnym w obszarze zdrowia
Rozdział VI
Inicjacja – wtajemniczanie w świat rytuałów zdrowotnych
Rozdział VII
Lider – wyzwanie dla rzeczywistego nauczyciela zdrowia
Rozdział VIII
Dzień powszedni i świąteczny w kulturze zdrowia człowieka
Uwagi końcowe
Summary
Bibliografia