Podtytuł: O indywidualizacji w kształceniu językowym
Zapytani, jak wyobrażają sobie szkolę marzeń, uczniowie rysują i piszą o szkole bezpiecznej i uczącej współpracy. Chcieliby też nauczyć się w niej krytycznego myślenia w atmosferze życzliwości i wsparcia...
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Podtytuł: O indywidualizacji w kształceniu językowym
Zapytani, jak wyobrażają sobie szkolę marzeń, uczniowie rysują i piszą o szkole bezpiecznej i uczącej współpracy. Chcieliby też nauczyć się w niej krytycznego myślenia w atmosferze życzliwości i wsparcia...
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
Książka kompetentnie i przekrojowo ujmuje niezwykle ważną problematykę dotyczącą najistotniejszych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, a szczególnie potrzeb dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji. […] Autorka prezentuje nowoczesne, oparte na najnowszych badaniach, a zarazem praktycznie przydatne rozwiązania, łączące naukę języka pierwszego z nauką języka obcego i nadające się do natychmiastowego zastosowania w szkolnej nauce języka obcego, jaka odbywa się w toku inkluzyjnego podejścia do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szczególnie warta podkreślenia jest umiejętność dobierania przykładów w sposób eliminujący wszelkie wątpliwości co do rodzaju braków i ułatwiająca diagnozowanie funkcjonowania komunikacyjnego ucznia.[…] Książce towarzyszy materiał filmowy ilustrujący praktyczne aspekty szkolnej nauki języka dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Z recenzji prof. dr hab. Hanny Komorowskiej
Książka składa się z trzech części. W pierwszej staram się scharakteryzować specyfikę specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, u których rozwój kompetencji językowych wymaga odpowiedniej stymulacji i wsparcia. Formułuję zatem specyficzną kategorię potrzeb edukacyjnych: specjalne potrzeby językowe, które odnoszą się do przebiegu i skuteczności komunikacji językowej, ale też (a czasami przede wszystkim) do rozwoju poznawczego i społecznego uczniów. Drugą część poświęcam zasadzie indywidualizacji w kształceniu językowym, w szczególności w nauce języków obcych. Możliwości indywidualizowania ścieżek edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami językowymi charakteryzuję w perspektywie nauczania włączającego. W proponowanym podejściu projektowanie i realizacja indywidualnych ścieżek kształcenia językowego obejmują działania synergiczne odnoszące się do rozwijania kompetencji zarówno w języku ojczystym, jak i obcym. Celem trzeciej części jest podsumowanie badań glottodydaktycznych, skupionych przede wszystkim na stosunkowo rzadko podejmowanym aspekcie empirycznym, jakim jest połączenie działań edukacyjnych i rehabilitacyjnych w nauce języka obcego. W części tej zawarłam także materiał filmowy ilustrujący osiem lat doświadczeń z integracyjną klasą w Szkole Podstawowej nr 1 w Poznaniu. Bohaterami są uczniowie, którzy „obcość” języków oswoili, zintegrowali ze swoim szkolnym i prywatnym życiem w różnorodnym środowisku. Nauczyli się współpracy z innymi, używając w tym celu różnych środków komunikacji: języka polskiego fonicznego, polskiego języka migowego i nauczanego w szkole języka angielskiego. Niezwykłe dzieci i ich nieobce języki…
Profesor nauk humanistycznych, językoznawczyni zatrudniona w Zakładzie Akwizycji Języka i Glottodydaktyki w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ekspert i wykonawca projektów badawczo-edukacyjnych na temat trudności w uczeniu się. Autorka i współautorka wielu prac naukowych z językoznawstwa i glottodydaktyki, dotyczących m.in. przyswajania złożoności językowej, kształcenia nauczycieli, edukacji językowej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zawłaszcza uczniów z uszkodzeniami słuchu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Katarzyna Karpińska-Szaj
ISBN druk
ISBN e-book
978-83-66990-90-6
978-83-8294-048-0
Objętość
116 stron
Wydanie
I.2022. Kraków
Format
B5 - (160/235 mm). E-book: epub i mobi
Oprawa
miękka, klejona, fola matowa
Wprowadzenie
Część I Specjalne potrzeby edukacyjne w nauce języka obcego
1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z deficytami języka, mowy i komunikacji 1.1. Uściślenia terminologiczne 1.2. Specjalne potrzeby językowe 1.3. Trudności w przyswajaniu języka 1.3.1. Funkcjonowanie poznawcze 1.3.2. Funkcjonowanie komunikacyjne
2. Cele nauki języka obcego 2.1. Cele edukacyjne 2.2. Cele terapeutyczne
Część II Zasada indywidualizacji
3. Indywidualizacja w nauczaniu włączającym 3.1. Inkluzja w szkole: założenia ogólne 3.2. Uniwersalne projektowanie i spersonalizowana edukacja 3.3. Doświadczenia nauczycieli
4. Zasada indywidualizacji w nauce języka obcego 4.1. Rozpoznanie potencjału językowego 4.1.1. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna 4.1.2. Diagnoza na potrzeby nauczania języka obcego 4.2. Rozwijanie kompetencji ucznia 4.2.1. Świadomość (meta)językowa 4.2.2. Język i działanie a sprawności poznawcze
Część III Indywidualizacja w badaniach i praktyce
5. Indywidualizacja w badaniach glottodydaktycznych 5.1. Interdyscyplinarny dialog 5.2. Główne wątki badawcze 5.2.1. Dwujęzyczność dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji 5.2.2. Rehabilitacyjne aspekty nauki języka obcego 5.2.3. Organizacja nauczania
6. W szkole: niezwykłe dzieci, nieobce języki 6.1. Ja, ty, my: razem nie tylko w klasie 6.2. (Nie)zwykły podręcznik, (nie)zwykłe działania 6.3. What color is your life? – materiał ilustracyjny
Nota bibliograficzna
Literatura cytowana
Książka kompetentnie i przekrojowo ujmuje niezwykle ważną problematykę dotyczącą najistotniejszych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, a szczególnie potrzeb dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji. […] Autorka prezentuje nowoczesne, oparte na najnowszych badaniach, a zarazem praktycznie przydatne rozwiązania, łączące naukę języka pierwszego z nauką języka obcego i nadające się do natychmiastowego zastosowania w szkolnej nauce języka obcego, jaka odbywa się w toku inkluzyjnego podejścia do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szczególnie warta podkreślenia jest umiejętność dobierania przykładów w sposób eliminujący wszelkie wątpliwości co do rodzaju braków i ułatwiająca diagnozowanie funkcjonowania komunikacyjnego ucznia.[…] Książce towarzyszy materiał filmowy ilustrujący praktyczne aspekty szkolnej nauki języka dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.