Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem
ISBN: 978-83-7850-187-9
28,57 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Książka adresowana jest do studentów psychologii i pedagogiki, a także osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Praca będzie przydatna również dla rodziców osób autystycznych.
Książka stanowi kontynuację zbioru Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia opublikowanego w 2003 roku w Wydawnictwie Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Praca składa się z czterech części. Pierwszą z nich poświęcono omówieniu efektów terapii dzieci z autyzmem. Czasy, w których sądzono, że osoby z tym zaburzeniem nie odnoszą żadnych korzyści z działań terapeutycznych, na szczęście dawno już minęły. Część druga zawiera prace, które łączy wspólne podejście do terapii, którym jest podejście behawioralne. Artykuły te dotyczą komunikacji oraz tzw. trudnych zachowań.
Można w nich znaleźć informacje o metodach i technikach stosowanych przez terapeutów behawioralnych.
W trzecim rozdziale Czytelnik może zapoznać się z różnymi metodami pracy z osobami z autyzmem w różnym wieku i o różnych potrzebach (m.in. „czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem, biblioterapia, dogoterapia, hipoterapia). W ostatnim rozdziale podjęto problematykę wspierania dorosłych osób z autyzmem.
Książka adresowana jest do studentów psychologii i pedagogiki, a także osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Praca będzie przydatna również dla rodziców osób autystycznych.
Danielewicz Dorota
doktor nauk humanistycznych, starszy wykładowca w Zakładzie Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży w Instytucie Nauk Psychologicznych na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Jej zainteresowania badawcze dotyczą dzieci z zaburzeniami rozwoju, zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.
Obecnie bierze udział w projekcie (Grant): EU Public Health program – “Child and adolescent mental health in enlarged EU - development of effective policies and practices” (CAMHEE), który rozpoczął się w 2007, kierownik projektu: prof. dr hab. Jan Czesław Czabała Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Stowarzyszenia Autism-Europa.
Pisula Ewa
prof. dr hab., pracuje w Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje Zakładem Psychologii Rehabilitacyjnej. Stypendystka Fundacji Nauki Polskiej. Członkini Stowarzyszenia Autism-Europa.
Zainteresowanie badawcze: zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży, zwłaszcza autystyczne spektrum zaburzeń, psychologiczna sytuacja rodzin dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, stres i radzenie sobie u dzieci i młodzieży.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Danielewicz Dorota, Pisula Ewa |
ISBN druk | 978-83-7587-453-2 |
ISBN e-book | 978-83-7850-187-9 |
Objętość | 270 stron |
Wydanie | III, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
CZĘŚĆ I
EFEKTY TERAPII OSÓB Z AUTYZMEM
Efektywność działań terapeutycznych podejmowanych wobec dzieci z autyzmem
Analiza porównawcza zmian w rozwoju psychoruchowym i funkcjonowaniu społecznym dzieci z autyzmem w przebiegu rocznego procesu terapeutycznego Efekty terapii dziecka z autyzmem – studium przypadku
CZĘŚĆ II
ZASTOSOWANIE METOD BEHAWIORALNYCH W PRACY Z OSOBAMI Z AUTYZMEM
Nauczanie dzieci z autyzmem zachowań werbalnych – dwa uzupełniające się podejścia
Rozwijanie umiejętności niezbędnych w nabywaniu mowy
Zachowania trudne u osób z zaburzeniami rozwojowymi: behawioralny model diagnozy, terapii i profilaktyki
CZĘŚĆ III
UZUPEŁNIAJĄCE I ALTERNATYWNE METODY TERAPII
„Czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem
Metoda Opcji: filozofia, terapia, sposób na życie – refleksje wolontariusza
Miejsce biblioterapii w procesie rewalidacyjnym dziecka z autyzmem
Dogoterapia w terapii autyzmu
Wykorzystanie hipoterapii w terapii dzieci z autyzmem
Kontrowersje wokół ułatwionej komunikacji
CZĘŚĆ IV
WSPIERANIE ROZWOJU OSÓB DOROSŁYCH Z AUTYZMEM
Doświadczenia Dziennego
Centrum Aktywności dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdyni przy Stowarzyszeniu Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku
Formuła warsztatu terapii zajęciowej
Czy wiesz, czym jest zespół Aspergera? Z czym wiąże się to zaburzenie? Jak wygląda życie osoby z tym zaburzeniem i jej najbliższych? Jeśli na te trzy pytania odpowiedziałeś „Nie”, książka Aleksandry Maciarz i Doroty Drały jest pozycją dla ciebie.
„Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera” to pozycja, która w krótki, jasny i przejrzysty sposób opisuje sylwetkę dziecka autystycznego. Poznajemy listę cech charakterystycznych dziecka z tym zaburzeniem w zestawieniu z komentarzem matki chłopca z zespołem Aspergera. To sprawia, że nie czytamy tylko o zaburzeniu opisanym w suchych faktach. Czytamy o kimś prawdziwym, o chłopcu, który zbiera ślimacze skorupy, interesuje się motoryzacją i lubi kanapki z tuńczykiem.
Nie tylko poznajemy listę syndromów, ale odkrywamy, jak przekładają się one na rzeczywistość chłopca i jego rodziny, jakie niosą ze sobą trudności i problemy. To, co dla każdego z nas wydaje się być proste, jak np. zakupy czy odwiedziny nowej osoby, dla osób z zespołem Aspergera jest wyzwaniem i przełamywaniem barier codzienności, w której trudno im się odnaleźć.
Tę pozycje powinien przeczytać każdy, kto miał dotąd niewielką wiedzę na temat zespołu Aspergera. W książce możemy znaleźć rozdział o tym, jak społeczeństwo widzi osoby z tym zaburzeniem. Obraz ten jest często niepełny i bardzo krzywdzący. Tym bardziej wartościowa jest pozycja, która wielu osobom pomoże poszerzyć swoją wiedzę i zmienić nastawienie.
Anna Szemerluk
żródło: BibliotekON
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów