Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale również osób związanych z kulturą i sztuką...
Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale również osób związanych z kulturą i sztuką...
Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale również osób związanych z kulturą i sztuką.
Jest bowiem znakiem, czy wręcz piętnem drugiej połowy XX wieku, tym bardziej bolesnym, iż dotyka dziecko we wczesnej fazie jego życia i rozwoju.Praca jest oryginalna i nowatorska, ma duże znaczenie dla teorii i praktyki autyzmu wczesnodziecięcego. Autorka zadała sobie trud nawiązania kontaktów z innymi ośrodkami naukowymi, które koncentrują swoje zainteresowania badawcze wokół psychospołecznego rozwoju dzieci autystycznych i postanowiła zrealizować bardzo poważne zadanie – dokonać tłumaczenia techniki, służącej diagnozie rozwoju teorii umysłu oraz programu terapii tej teorii, a następnie sprawdzić drogą eksperymentu pedagogicznego ich przydatność w działaniach interwencyjnych.
Książka z pewnością będzie przydatna w kształceniu studentów pedagogiki i psychologii. Zainteresuje praktyków związanych z procesem wychowania i edukacji dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym, a także rodziców tych dzieci.
dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Jej główne zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą: problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Jest autorką bądź współautorką wielu publikacji książkowych oraz licznych artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w komunikacji oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Winczura Barbara
ISBN druk
978-83-7308-997-6
ISBN e-book
978-83-8095-088-7
Objętość
208 stron
Wydanie
II, 2008
Format
B5 (160x235)
Oprawa
miękka, klejona
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział I Charakterystyka zaburzeń autystycznych
1. Poglądy na temat patogenezy rozwoju dziecka autystycznego 2. Zaburzenia w percepcji świata społecznego u dzieci autystycznych 3. Zakłócenia w komunikowaniu się u dzieci z autyzmem 4. Deficyt poznawczy w rozwoju dzieci autystycznych 5. Z badań nad inteligencją dzieci autystycznych
Rozdział II Powstawanie i rozwój umysłowej reprezentacji świata dziecka
1. Aparat pojęciowy dziecięcej teorii umysłu 2. Dziecięca teoria umysłu a teorie naukowe 3. Etapy rozwoju dziecięcej teorii umysłu w świetle najnowszych koncepcji 4. Z badań nad dziecięcą teorią umysłu 5. Dziecięca teoria umysłu a kompetencja komunikacyjna 6. Neuropoznawczy model kształtowania się systemu „czytania umysłu" 7. Czynniki warunkujące rozwój dziecięcej teorii umysłu
Rozdział III Zakłócenia w rozwoju teorii umysłu u dzieci autystycznych
1. Defekt w rozwoju teorii umysłu u dzieci autystycznych 2. Z badań nad różnymi aspektami rozwoju teorii umysłu u dzieci autystycznych 3. Neuropoznawczy model systemu „czytania umysłu" w rozwoju dzieci autystycznych 4. Perspektywy teorii umysłu u dzieci autystycznych
Rozdział IV Metodologiczne podstawy badań
1. Cele i problematyka badań 2. Hipotezy badawcze 3. Zmienne i ich wskaźniki 4. Charakterystyka metody badawczej 4.1. Badania pilotażowe 4.2. Eksperyment pedagogiczny 5. Narzędzia badawcze 5.1. Theory of Mind Screening Schaal (TOM) - Skala Kontrolna Teorii Umysłu Steernemana 5.2. Próbki eksperymentalne 6. Teren i organizacja badań eksperymentalnych 7. Znaczenie badań pilotażowych dla przeprowadzanego eksperymentu 7.1. Określenie możliwości rozwojowych dzieci autystycznych do poddania się zadaniom eksperymentalnym na usprawnianie teorii umysłu 7.2. Sylwetki badanych dzieci autystycznych w świetle zebranego materiału badawczego 7.3. Sprawdzenie przydatności i adaptacja wybranego narzędzia badawczego
Rozdział V Analiza i interpretacja wyników przeprowadzonych badań eksperymentalnych
1. Poziom rozwoju teorii umysłu przed rozpoczęciem eksperymentu w wybranej grupie dzieci autystycznych 1.1. Grupa eksperymentalna 1.2. Grupa kontrolna 1.3. Zbiorcza analiza wyników pretestu dla grup eksperymentalnej i kontrolnej 2. Rozwijanie teorii umysłu u badanych dzieci autystycznych 3. Poziom rozwoju teorii umysłu po zakończonym eksperymencie w wybranej grupie dzieci autystycznych 3.1. Grupa eksperymentalna 3.2. Grupa kontrolna 3.3. Zbiorcza analiza wyników posttestu dla grup eksperymentalnej i kontrolnej 4. Próba syntezy wyników badań w świetle weryfikacji hipotez
Rozdział VI Konkluzje i implikacje praktyczne
Bibliografia
Załączniki
Piotr ma 8 lat i używa dziwacznych zestawień słów, nie buduje samodzielnie zdań, 9-letni Kamil mówi do siebie, używa pojedynczych stów, rzadko wypowiada proste zdania, Ola, 8 lat, mówi prostymi zdaniami, odpowiada na pytania, unika kontaktu wzrokowego, 11-letni Mateusz nie używa czasowników, zapisuje słowa na kartce, niechętnie porozumiewa się z otoczeniem. Co łączy te dzieci? Wszystkie są dotknięte autyzmem. Na czym polega ta tajemnicza choroba? Na jakim etapie są badania nad autyzmem i wiedza na jego temat? Czy te dzieci mają szansę na rozwój? Co można dla nich zrobić? Autorka wyjaśnia, w jaki sposób dzieci z autyzmem porozumiewają się otoczeniem, czy są upośledzone intelektualnie, jaki mają iloraz inteligencji i jakie możliwości rozwoju. Przedstawia dylematy i kontrowersje związane z definicją, klasyfikacją i i diagnozą autyzmu wszesnodziecięcego, omawia rozwój dziecięcej teorii umysłu oraz przebieg eksperymentu pedagogicznego ukazując sukcesy, niepowodzenia i trudności dzieci w tym eksperymencie.
W tej książce jest trochę teorii, metodologii, analizy i interpretacji wyników oraz próba syntezy wniosków i badań. Wszystko, co zostało napisane na temat autyzmu w ciągu ostatnich 20 lat jest autorce znane. „ Pracę uważam za oryginalną, nowatorską, mająca duże znaczenie dla teorii i praktyki autyzmu wczesnodziecięcego" - poleca pracę Barbary Winczury prof. dr hab. Władysława Pilecka. Z pewnością będzie pomocna w zgłębianiu „piętna drugiej potowy XX wieku" studentom pedagogiki i psychologii, wychowawcom dzieci dotkniętych autyzmem, a także ich rodzicom.
Joanna Habiera źródło: Magazyn Literacki "Książki", nr 7/2009