Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Polecana książka dr Marii Szczepskiej- Pustkowskiej składa się z czterech rozdziałów, które prowadzą czytelnika od najbardziej ogólnych kwestii związanych z badaniami nad dzieckiem i dzieciństwem ku szczegółowym analizom skoncentrowanym na tym fragmencie dziecięcej filozofii życia, w którym odnajdujemy dziecięce światy wartości i wyrastające z nich obrazy władzy. Już sam tytuł opracowania Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji) sygnalizuje rozległość
Polecana książka dr Marii Szczepskiej- Pustkowskiej składa się z czterech rozdziałów, które prowadzą czytelnika od najbardziej ogólnych kwestii związanych z badaniami nad dzieckiem i dzieciństwem ku szczegółowym analizom skoncentrowanym na tym fragmencie dziecięcej filozofii życia, w którym odnajdujemy dziecięce światy wartości i wyrastające z nich obrazy władzy. Już sam tytuł opracowania Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji) sygnalizuje rozległość prezentowanej tu przestrzeni myślowej, z pogranicza filozofii dzieciństwa, pedagogiki ogólnej i politologii.
Rozdział I, zatytułowany Studia nad dzieciństwem - szkic przestrzenny, obejmuje obszerną problematykę studiów skoncentrowanych na dziecku i dzieciństwie. Sięga ku ich początkom i tworzącym je prekursorom, próbuje uchwycić ich granice dawne i obecne, rozróżniając przy tym filozofię dzieciństwa i badania nad nim.
Rozdział II pt. Od dziecka jako projektu do dziecka-filozofa prezentuje trzy pedagogiczne wizje dziecka i dzieciństwa, które pośrednio zostały wyprowadzone z modeli wychowania stworzonych przez szwajcarskiego pedagoga Hansa Saner i poddane namysłowi przez Bogusława Śliwerskiego w książce Pedagogika dziecka.
W tej części przedstawiono analizę badań prowadzonych w grupie młodych ludzi w Polsce i w Szwecji, a dotycząca ich obrazu życia społeczno - politycznego, rozumienia znaczenia i funkcji władzy formalnej i nieformalnej, wyznawanych wartości, możliwości działania.
Część badawczą pracy tworzy jeden rozdział: Dziecięca filozofia życia - casus władzy (i demokracji). Autorka w interesujący i bogato ilustrowany przykładami sposób opisuje dziecięcy obraz władzy- władz centralnych i lokalnych, formalnych i nieformalnych, legitymizacji władzy oraz świat wartości uznawanych przez młodzież szwedzką i polską. Każdy podrozdział kończy się podsumowaniem i wskazaniem podobieństw i różnic w poglądach polskiej i szwedzkiej młodzieży. A całość rozdziału empirycznego to próba zebrania i opisania w sposób syntetyczny najważniejszych wyników.
* Czytelnikowi należy się wyjaśnienie, dlaczego w tytule książki słowo „demokracja" znalazło się w nawiasie. W swoich badaniach autorka zwróciła się do uczniów polskich i szwedzkich z prośbą, by wypowiedzieli się na temat najważniejszych, ich zdaniem, wartości oraz władzy. Natomiast w żadnym z użytych w tym celu narzędzi nie było pytań dotyczących demokracji. W uzyskanych wypowiedziach uczniowskich pojawiła się ona zatem jako swoista „wartość dodana", która wzbogaciła prowadzone poszukiwania o niezwykle ważne, choć nieoczekiwane wątki, przekonując autorkę jeszcze raz o wielkim niewykorzystanym „politycznym" potencjale tkwiącym w dzieciach, którego dorośli nie są ani świadomi, ani ciekawi.
Opis
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Szczepska-Pustkowska Maria
dr pedagogiki; pracownik Zakładu Pedagogiki Ogólnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego; uczestniczka Międzynarodowego Seminarium Naukowego Children’s Philosophy of Life, zainicjowanego i prowadzonego przez profesora Svena G. Hartmana na Uniwersytecie Linköping (Szwecja). Specjalizuje się w pedagogice ogólnej, jednak w centrum jej zainteresowań badawczych znajduje się problematyka związana z dziecięcym filozofowaniem, filozofowaniem z dziećmi oraz dziecięcą filozofią życia. Do najważniejszych publikacji autorki z tego zakresu należą: Tropami dziecięcych pytań filozoficznych (2004), Uczenie się od dziecka jako outsidera (2004), Socjalizujący strumień pamięci dzieciństwa: dzieciństwo jako trwanie (2005), Jak polska szkoła uśmierca dziecięce filozoficzne zmagania ze światem? (2006), Dziecięce filozofowanie (i filozofowanie z dziećmi) jako zasada pracy z uczniem (2008), Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej (2009), Dociekania filozoficzne z dziećmi (2009) oraz wydany w Szwecji tekst Following Childrens Philosophical Questions (2005). Najnowsze poszukiwania autorki dotyczą antropologii pokoju dziecięcego (Antropologia pokoju dziecięcego – zarys teoretyczny, 2010).
Wprowadzenia słów kilka...
Rozdział I
Studia nad dzieciństwem – szkic przestrzenny
1.1. Początki zainteresowania dzieckiem i dziecięctwem
1.2. Filozofia dzieciństwa 1.3. Badania nad dzieciństwem
1.3.1. Studia historyczne nad dzieckiem i dzieciństwem
1.3.2. Studia socjologiczno-kulturowe nad dzieciństwem
1.3.3. Polityka wobec dzieci i dzieciństwa
Rozdział II
Od dziecka jako projektu do dziecka filozofa
2.1. Trzy (pedagogiczne) wizje dziecka i dzieciństwa
2.1.1. Adultystyczny model relacji dziecko – dorosły a dziecko jako projekt i produkt
2.1.2. Izonomiczny model relacji dziecko – dorosły a dziecko jako partner
2.1.3. Autonomiczny model relacji dziecko – dorosły a dziecko kompetentne
2.2. Dziecko jako (współ)twórca znaczeń i filozof
Rozdział III
Od dziecięcego filozofowania do dziecięcej filozofii życia
3.1. Dziecięce filozofowanie – próba uchwycenia kategorii
3.2. Dylemat: czy dzieci filozofują?
3.3. Początkiem wszelkiego filozofowania jest pytanie
3.3.1. Dziecięce pytania (filozoficzne)
3.4. Dziecięca filozofia życia
3.5. Dziecięcy obraz polityki (i władzy) – krótki przegląd wybranych badań
Rozdział IV
Dziecięca filozofia życia – casus władzy (i demokracji)
4.1. Metody badań i analizy materiałów
4.2. Tropami dziecięcych światów wartości
4.2.1. Main line świata wartości uczniów polskich
4.2.2. Main line świata wartości uczniów szwedzkich
4.3. Tropami dziecięcych obrazów władzy (i demokracji)
4.3.1. Dziecięce obrazy władzy centralnej
4.3.2. Dziecięce obrazy władzy lokalnej
4.4. Legitymizacja władzy
4.5. Próba podsumowania
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów Aneksy
Od filozofii dzieciństwa i filozofii życia. Casus władzy (i demokracji) to publikacja interesująca i oryginalna w zakresie prezentowanej problematyki. Autorka bowiem podjęła próbę przedstawienia poglądów, opinii młodych ludzi w wieku 11-14 lat na temat władzy. Opisała na podstawie badań obraz społeczno-politycznego świata, który wyłania się z dziecięcych doświadczeń. Charakterystyka tego obrazu władzy nawiązuje do koncepcji S.G. Hartmana, który wprowadza pojęcie osobistego obrazu świata złożonego z przejętych od otoczenia lub będących efektem dziecięcych przemyśleń filozoficznych poglądów, wierzeń na temat świata polityki. Analiza tego obrazu obejmuje jego treść (przeświadczenia), sądy wartościujące oraz aktualną praktykę, czyli gotowość do działania związanego z prezentowanymi przekonaniami. Autorka zakłada, że dziecięce doświadczenia związane z polityką i jej zasadniczym atrybutem władzą są ściśle związane z ich doświadczeniem i mają odzwierciedlenie w opiniach i przekonaniach, które nie są jednak obecne w edukacyjnym dyskursie. To jedno z kluczowych pytań stawianych w recenzowanej książce: Czy świat społeczno - polityczny obecny w doświadczeniu dzieci musi pozostać ukryty, niewidoczny i nieczytelny dla innych? […]
[...] Recenzowana książka to wartościowa publikacja, podjęto w niej ważną z edukacyjnego i psychologicznego punktu widzenia problematykę. Dziecko rzadko w szkole uczestniczy w dyskusjach na tematy społeczno - polityczne, a jest to obszar, który z pewnością je interesuje, mogą bowiem skorzystać z własnych doświadczeń. Autorka prezentując wyniki swoich badań udowadnia na konkretnym przykładzie, że możliwe jest poznawanie i interpretowanie świata przy dominacji aktywności dzieci i to w tak „dojrzałym" obszarze tematycznym.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Żytko
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów