• Obniżka
  • Nowy
Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Polsce i w Portugalii

Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Polsce i w Portugalii

Podtytuł: Analiza porównawcza
ISBN: 978-83-8294-331-3
142,86 zł
92,86 zł Oszczędzasz: 50,00 zł

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 150,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 100,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Podtytuł: Studium opinii polskich i portugalskich studentów pedagogiki

Premiera wydawnicza!

Autorka podjęła w publikacji szereg ważnych i aktualnych problemów dotyczących kształcenia zawodowego i jego głównego animatora – nauczyciela przedmiotów zawodowych. Odwołanie się do opinii studenckich na ten temat uzyskanych w Polsce i Portugalii posiada niewątpliwe walory poznawcze, a ponadto stanowi inspirację do sformułowania rekomendacji i postulatów dla praktyki szkolnictwa zawodowego i edukacji nauczycieli. […] 

Książka dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:

Wersja książki
Ilość

Autorka podjęła w publikacji szereg ważnych i aktualnych problemów dotyczących kształcenia zawodowego i jego głównego animatora – nauczyciela przedmiotów zawodowych. Odwołanie się do opinii studenckich na ten temat uzyskanych w Polsce i Portugalii posiada niewątpliwe walory poznawcze, a ponadto stanowi inspirację do sformułowania rekomendacji i postulatów dla praktyki szkolnictwa zawodowego i edukacji nauczycieli. […] Wartością jest aktualna i reprezentatywna bibliografia oparta na znacznej liczbie źródeł portugalskich. Przeprowadzone badania inspirują do dyskusji i wykorzystania konkretnych sugestii praktycznych.

Z recenzji prof. dr. hab. Zdzisława Wołka


Monografia składa się z siedmiu rozdziałów. Pięć pierwszych zawiera rozważania teoretyczne, a dwa kolejne to opracowanie empiryczne przeprowadzonych badań. Rozdział szósty prezentuje przyjęte założenia metodologiczne i organizacyjne badań. W rozdziale siódmym omówione zaś zostały wyniki badań analizy porównawczej opinii studentów polskich i portugalskich. Książka zawiera ponadto próbę uogólnienia wyników badań – sformułowane wnioski, postulaty i rekomendacje – oraz krytykę metodologiczną. Zakończenie przedstawia normatywny wizerunek kształcenia zawodowego.

Osiągnięciem Autorki jest (Z recenzji dr. hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ):

– uniknięcie jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów zainteresowania pedagogiki porównawczej i jednoczesne zachowanie spójności i precyzyjności w formułowaniu prezentowanych myśli;
– próba interdyscyplinarnego ujęcia aktywności nauczyciela przedmiotów zawodowych wraz z ich uwarunkowaniami;
– analizowanie współczesnej przestrzeni pedagogiczno-aksjologicznej (edukacyjno-społecznej) z perspektywy odpowiedzialności za przyszłość człowieka-podmiotu z równoczesnym sygnalizowaniem tego, co stanowi źródło owej koncepcji, jej teoretyczną inspirację w wymiarze allocentrycznym;
– logiczna struktura, odznaczająca się przejrzystością wywodu i – co najważniejsze – wnosząca nowe treści, m.in. w postaci próby humanistycznej oceny działań ukierunkowanych na nauczyciela;
– poprawna systematyzacja opracowania;
– fakt, że przedstawiony materiał pozwala również praktycznie spojrzeć na m.in. działalność nauczycielską i proces nauczania w środowisku ponadnarodowym i ponadpaństwowym.

Analiza porównawcza
89 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF
Książka papierowa
oprawa twarda

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-331-3

Izabella Kust

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Zainteresowania badawcze: proces zmian w kształceniu zawodowym i w systemie oświaty, problematyka efektywności i jakości w edukacji, badania ewaluacyjne w oświacie, badania rynku pracy. Uczestniczka wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konferencji naukowych. Doświadczenie naukowo-badawcze doskonaliła na stażach naukowych w Polsce i w Portugalii.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Izabella Kust

ISBN druk

978-83-8294-331-3

ISBN e-book

978-83-8294-407-5

Objętość

688 stron

Wydanie

I, 2024

Format

B5 (160x235). E-book: PDF

Oprawatwarda, szyta, folia matowa

Wstęp       
Introduction       

Rozdział 1. Wielowymiarowość zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych       

1.1. Zawód jako kategoria badawcza       
1.2. Podstawowe koncepcje zawodu nauczyciela       
1.3. Kierunki zmian w przygotowaniu do wykonywania zawodu nauczyciela    
1.4. Kontekst teoretyczny i uwarunkowania formalno-prawne zawodu nauczyciela       
1.5. Status formalno-prawny nauczycieli w krajach europejskich    
1.6. Złożoność i specyfika pracy nauczyciela kształcenia zawodowego   
1.7. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego w Polsce i w Portugalii    

Rozdział 2. Zawód nauczyciel – analiza ważniejszych badań empirycznych     

2.1. Profesjonalizm nauczyciela     
2.2. Pozycja społeczna nauczyciela   
2.3. Prestiż zawodu nauczyciela     
2.4. Autorytet nauczyciela    

Rozdział 3. Rozwój zawodowy nauczycieli – istota, modele, perspektywy    

3.1. Istota rozwoju zawodowego nauczycieli  
3.2. Modele i perspektywy rozwoju zawodowego nauczycieli    
3.3. Modele kształcenia nauczycieli w Europie    
3.4. Koncepcje rozwoju zawodowego nauczycieli w badaniach   
3.5. Innowacyjność w procesie rozwoju zawodowego nauczycieli     

Rozdział 4. System edukacji w pryzmacie uwarunkowań zewnętrznych     

4.1. Edukacja i szkoła jako instytucje społeczne     
4.2. Reformy systemu oświatowego     
4.3. Wyzwania wobec edukacji    

Rozdział 5. Systemy kształcenia zawodowego w Polsce i w Portugalii  

5.1. Wprowadzenie     
5.2. Polski system kształcenia    
5.3. Portugalski system kształcenia    
5.4. Geneza i uwarunkowania kształcenia zawodowego w Polsce    
5.5. Geneza i uwarunkowania kształcenia zawodowego w Portugalii     
5.6. Swoistość kształcenia zawodowego w Portugalii     
5.7. Kierunki rozwoju kształcenia zawodowego w Portugalii   
5.8. Kierunki zmian w szkolnictwie zawodowym     

Rozdział 6. Metodologiczne i organizacyjne założenia badań własnych    

6.1. Czynniki naukowego poznania   
6.2. Uzasadnienie badań   
6.3. Przedmiot i cel badań    
6.4. Problematyka – pytania i oczekiwania badawcze  
6.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze   
6.6. Zmienne i wskaźniki     
6.7. Teren badań    
6.8. Miejsce prowadzenia badań. Studenci polscy i portugalscy, teren badań – podobieństwa i różnice
6.9. Dobór próby badawczej i jego uzasadnienie  
6.9.1. Uzasadnienie doboru próby badawczej    
6.9.2. Sposób doboru próby badawczej    
6.9.3. Jakościowe i statystyczne uzasadnienie doboru próby badawczej   
6.9.4. Harmonogram badań i procedura badawcza    
6.9.5. Charakterystyka badanych studentów w Polsce i w Portugalii   
6.10. Metody analizy statystycznej    

Rozdział 7. Nauczyciele przedmiotów zawodowych w opinii studentów polskich i portugalskich. Analiza porównawcza   

7.1. Wprowadzenie    
7.2. Możliwości zatrudnienia w zawodzie nauczyciela przedmiotów zawodowych   
7.3. Poglądy na temat rozwoju zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych i wiedzy o zawodach     
7.4. Dylematy i oczekiwania wobec zatrudnienia w zawodzie nauczyciela przedmiotów zawodowych     
7.5. Prestiż społeczny zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych    
7.6. Czynniki wyjaśniające zróżnicowane opinie studentów polskich i portugalskich. Modele wieloczynnikowe   
7.7. Modele regresji porządkowej     
7.7.1. Model 1. Ocena stopnia świadomości podjęcia decyzji o zatrudnieniu w szkole     
7.7.2. Model 2. Ocena stopnia, w jakim nauczyciele kształcenia zawodowego mają możliwość rozwoju zawodowego w gospodarce   
7.7.3. Model 3. Ocena stopnia, w jakim nauczyciele kształcenia zawodowego mają możliwość doskonalenia umiejętności u pracodawców   
7.7.4. Model 4. Ocena prestiżu społecznego zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego     
7.7.5. Podsumowanie     

8. Wnioski z badań    

9. Postulaty     

10. Rekomendacje (prognozy, perspektywy)     

11. Krytyka metodologiczna i pytania otwarte   

Zakończenie     
Conclusion     

Aneks

Załącznik 1. Analiza porównawcza wybranych zagadnień edukacyjnych w Polsce i Portugalii    
Załącznik 2. Zmienne i wskaźniki     
Załącznik 3. Kwestionariusz ankiety skierowany do studentów polskich i portugalskich     
Załącznik 4. Inquérito dirigido aos estudantes/professores da profissão    
Załącznik 5. Specyfika kształcenia zawodowego – propozycja obszarów tematycznych dla kształcenia studentów na kierunku pedagogika     
Załącznik 6. Model doradztwa zawodowego dla rodziców [5 lipca 2022 roku]. Rekomendacje     

Bibliografia    
Spis schematów, tabel i wykresów    
Spis schematów     
Spis tabel     
Spis wykresów

Autorka podjęła w publikacji szereg ważnych i aktualnych problemów dotyczących kształcenia zawodowego i jego głównego animatora – nauczyciela przedmiotów zawodowych. Odwołanie się do opinii studenckich na ten temat uzyskanych w Polsce i Portugalii posiada niewątpliwe walory poznawcze, a ponadto stanowi inspirację do sformułowania rekomendacji i postulatów dla praktyki szkolnictwa zawodowego i edukacji nauczycieli. […] Wartością jest aktualna i reprezentatywna bibliografia oparta na znacznej liczbie źródeł portugalskich. Przeprowadzone badania inspirują do dyskusji i wykorzystania konkretnych sugestii praktycznych.

Z recenzji prof. dr. hab. Zdzisława Wołka

Osiągnięciem Autorki jest:

– uniknięcie jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów zainteresowania pedagogiki porównawczej i jednoczesne zachowanie spójności i precyzyjności w formułowaniu prezentowanych myśli;
– próba interdyscyplinarnego ujęcia aktywności nauczyciela przedmiotów zawodowych wraz z ich uwarunkowaniami;
– analizowanie współczesnej przestrzeni pedagogiczno-aksjologicznej (edukacyjno-społecznej) z perspektywy odpowiedzialności za przyszłość człowieka-podmiotu z równoczesnym sygnalizowaniem tego, co stanowi źródło owej koncepcji, jej teoretyczną inspirację w wymiarze allocentrycznym;
– logiczna struktura, odznaczająca się przejrzystością wywodu i – co najważniejsze – wnosząca nowe treści, m.in. w postaci próby humanistycznej oceny działań ukierunkowanych na nauczyciela;
– poprawna systematyzacja opracowania;
– fakt, że przedstawiony materiał pozwala również praktycznie spojrzeć na m.in. działalność nauczycielską i proces nauczania w środowisku ponadnarodowym i ponadpaństwowym.

Z recenzji dr. hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło