Wychowanie do wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 48,00 zł
Obrazy i relacje z międzynarodowego ruchu szkół steinerowskich
Pedagogika prezentowana w Wychowaniu do wolności odrzuca pragmatyczny, w istocie postherbartowski model technologii wychowania...
Nakład wyczerpany.
Pedagogika prezentowana w Wychowaniu do wolności odrzuca pragmatyczny, w istocie postherbartowski model technologii wychowania, sprowadzający się do manipulacji człowiekiem, przywracając mu jego duchowy wymiar: nauczyciel szkoły waldorfskiej nie urabia wychowanka, nie wtłacza go w gotowe wzorce „ról społecznych”, nie narzuca mu spreparowanego światopoglądu, lecz pomaga mu w jego wysiłku stawania się, dorabiania się osobowości w wysiłku bycia człowieka jako bytu przytomnego w świecie, w jego autonomicznym rozwoju ku wewnętrznej wolności sądzenia i stanowienia o sobie i świecie. Spirytualistyczno-teozoficzny (antropozoficzny) fundament filozofii Rudolfa Steinera może się wydawać Czytelnikowi kontrowersyjny ze względu na swój radykalnie alternatywny i uniwersalistyczny charakter, i taką też może się mu jawić wywiedziona z niego pedagogika, lecz szkoły waldorfskiej przez niemal stulecie swej działalności pokazały swą niezaprzeczalną praktyczną wartość wychowawczo-dydaktyczną, tworząc – w trudnych warunkach konkurencji z systemami szkół państwowych – rzeczywistą dla nich alternatywę.
Książka zdaje sprawozdanie z tej działalności już ponad 900 szkół w świecie (w tym kilku w Polsce). Napisana niezwykle komunikatywnie, bogato ilustrowana, ukazuje obraz pedagogiki radości barwnego dzieciństwa zabawy, naśladowania i fantazji twórczej, poszukującej młodości, nie pozbawionej jednak dobrodziejstwa autorytetu, rozwoju ku samodzielności sądzenia i dojrzałości nieindyferentnej dorosłości.
Przekład z języka niemieckiego: Michał Głażewski
Carlgren Frans
Pracował przez wiele lat jako nauczyciel w szkole waldorfskiej „Kristoffer” w Sztokholmie oraz jako wykładowca w Seminarium imienia Rudolfa Steinera w Järnie koło Sztokholmu.
Jego publikacje z zakresu pedagogiki waldorfskiej są w Szwecji powszechnie znane.
Jest również autorem wydanej w 1980 roku książki Der anthroposophische Erkenntnisweg (Antropozoiczna droga poznania).
Klingborg Arne
Artysta malarz, pedagog, jedna z wielkich pionierskich postaci szwedzkiego ruchu szkół waldorfskich; wraz z architektem Erikiem Asmussenem założyciel i wieloletni współpracownik znanego na całym świecie centrum antropozoicznego w miejscowości Järna w pobliżu Sztokholmu, gdzie na obszarze 450 hektarów pracuje i uczy się obecnie około 2000 osób. W Järnie znajdują się trzy szkoły waldorfskie, klinika terapeuticum, seminarium pedagogiczne, centrum badawcze, zakład produkujący leki firmy „Weleda”, gospodarstwa i ogrody biodynamiczne oraz centrum szkolenia w zakresie rolnictwa biodynamicznego
Jest autorem i współautorem licznych publikacji z zakresu sztuki i architektury. Najważniejsza z nich to wydana wspólnie z Hagen Biesantz w 1978 r. Das Goetheanum – Der Bau-Impuls Rudolf Steiners (Goetheanum – Impuls architektoniczny Rudolfa Steinera).
Jedną z ogromnych zasług Arne Klingborg jest zainaugurowanie „szwedzkiego eksperymentu pedagogicznego” polegającego na udanej próbie wprowadzenia do szwedzkich szkół powszechnych klas pracujących na podstawie pedagogiki waldorfskiej.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Carlgren Frans, Klingborg Arne |
ISBN druk | 978-83-7587-311-5 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 336 stron |
Wydanie | III na podstawie wydania IX, Verlag Freies Geistesleben,Stuttgart 2005, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | twarda, szyta |
Wstęp do polskiego wydania
Rudolf Steiner i jego pedagogika
Dziecko przed osiągnięciem dojrzałości szkolnej
Dziecko jako narząd zmysłu
Pierwsze trzy lata
Mało przedmiotów – wiele fantazji
Podstawy pedagogiki
Rytm dnia Nauczanie w cyklach
Działania artystyczne
Żywe słowo
Praca z książką i zeszytem
Rola działań artystycznych
O rysowaniu form
Obcowanie z barwami
O pracach ręcznych i rzemiośle artystycznym
Gimnastyka Eurytmia
Uroczystości comiesięczne
Ze świata języków
Temperamenty
Zróżnicowane nauczanie religii
O motywie wolności
Pierwsze osiem lat w szkole
Problem dojrzałości szkolnej
Nauczyciel wychowawca klasy
Autorytet czy wolność?
Potrzeba obrazów
Od obrazu do litery
Klasa pierwsza: baśnie
O nauce rachunków
Klasa druga: bajki i legendy
Klasa trzecia: Stary Testament
Opowiadania z kluczem
Kryzys dziewiątego roku życia
Wiedza o środowisku
Nauka o zwierzętach
Nauka o roślinach
Geografia Historia
Sztuki dramatyczne
Geometria
Dwunasty rok życia
Prawa, które można zobaczyć i usłyszeć
Zjawiska na niebie – jak je postrzegamy
Ostatnie cztery lata
Pokwitanie w naszych czasach
Kontrasty w klasach VII i VIII
Klasy IX – XII (klasy starsze)
Matematyka i geometria
Fizyka
Chemia
Aspekty technologiczne
Geografia
Nauka o człowieku i biologia
Historia i nauka o społeczeństwie
Zajęcia artystyczne
Historia literatury
Języki obce
Sztuka dramatyczna
Muzyka
Malowanie
Inne dziedziny artystyczno-rzemieślnicze
Współczesne problemy szkoły
Szkoła uprzemysłowiona i szkoła pedagogiczna
Wolna szkoła
Ogólnoświatowy ruch szkolny
Wychowanie do wolności
Współpraca autorska
Pedagogika steinerowska w literaturze
Szkoły steinerowskie w świecie
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów