Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne
ISBN: 978-83-7587-392-4
23,81 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Podtytuł: Obszary pracy współczesnej szkoły
Autorzy niniejszego zbioru skoncentrowali się na takiej pracy nauczycielskiej, która pozwala kreować szkołę jako placówkę nowoczesną, dostosowującą się do wymogów i oczekiwań współczesnego świata. Centralne miejsce zajmuje tu uczeń, który jest podmiotem wszelkich oddziaływań edukacyjnych.
Głównym przedmiotem pracy „Przestrzeń edukacyjna…” jest refleksja i propozycje sposobów doskonalenia funkcjonowania ośrodków szkolnych. Temat książki doskonale wpisuje się w aktualny dyskurs oświatowy. Autorzy poszczególnych tekstów skupiają swoją uwagę na szkole i jej znaczeniu we współczesnej strukturze społecznej, jej potrzebach i problemach. Tym samym opracowanie staje się diagnozą postawioną polskiej szkole. Treść książki podzielona jest na trzy rozdziały podzielone za względu na obszar analizy.
Pierwszy rozdział składa się z tekstów których myślą przewodnia są wyzwania przed jakimi stoi obecnie polskie szkolnictwo. Mowa tu między innymi o zmianach w sposobie realizacji funkcji dydaktycznej szkoły i konieczność jej otwarcia na wielokulturowość. Artykuły zebrane w drugiej części dotyczą roli szkoły w środowisku lokalnym i stawianych wobec niej oczekiwaniom i postulatom.
Trzeci rozdział poświęcony jest wybranym problemom dotykającym współczesną szkołę m.in.: wciąż kontrowersyjnym kwestiom edukacji seksualnej, edukacji uczniów z tzw. obszarów ryzyka, integracji uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnymi, czy często pomijana w literaturze rola samorządu szkolnego. Lektura książki pozwala zorientować się wśród najważniejszych zagadnień dotyczących współczesnej szkoły. Nawet jeśli nie dostarczy czytelnikowi konkretnych odpowiedzi na nurtujące pytania, z pewnością pobudzi do refleksji nad wielością obszarów funkcjonowania szkoły i różnorodnością wyzwań przed jakimi stoi.
Rudek Iwona
Ferenz Krystyna
Błaszczyk Klaudia
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Rudek Iwona, Ferenz Krystyna, Błaszczyk Klaudia |
ISBN druk | 978-83-7587-392-4 |
ISBN e-book | 978-83-7587-392-4 |
Objętość | 206 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Słowo wstępne
Krystyna Ferenz
Cele bliskie i dalekie edukacji szkolnej
1. Szkoła wobec nowych potrzeb edukacyjnych
Jolanta Karbowniczek
Międzykulturowość i wielokulturowość jako model edukacji otwartej na odmienność kulturową i interakcje
Marzanna Farnicka
Stan umiejętności społecznych dzieci w polskich przedszkolach i szkołach podstawowych
Małgorzata Siwińska
Edukacja przez sztukę drogą do piękna doskonalącego człowieczeństwo
Klaudia Błaszczyk
Przygotowanie współczesnej szkoły do kształcenia na odległość
Jarosław Wagner
Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako element procesu edukacji przyszłych pedagogów
Ewa Nowicka
Technologie informacyjne w pracy pedagoga-terapeuty
2. Rola szkoły w środowisku lokalnym
Janusz Gęsicki
Szkoła a zmiany społeczności lokalnych
Zofia Remiszewska
Szkoła w społeczności lokalnej. Studium przypadku
Bożena Olszak-Krzyżanowska
Podmiejska „szkoła przyszłości” widziana oczami społeczności szkolnej i lokalnej
Ewa Tłuczek-Tadla
Wychowanie ku zaangażowaniu społecznemu czy bierności społecznej?
Małgorzata Krawczyk-Blicharska
Oczekiwania pracodawcy wobec szkoły wyższej jako podmiotu kształtującego przyszłego pracownika
3. Wybrane problemy edukacji we współczesnej szkole
Telimena Ryta
Bariery edukacyjne dzieci i młodzieży z obszarów edukacyjnego ryzyka
Marzena Sendyk
Funkcjonowanie w szkole dzieci z poczuciem osamotnienia w rodzinie
Iwona Rudek, Anetta Soroka-Fedorczuk
Szkolne warunki integracji dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi
Irena Bartusiak
Znaczenie samorządu szkolnego w procesie kształtowania się postaw prospołecznych uczniów
Justyna Ratkowska-Pasikowska
Wychowanie do życia w rodzinie w opinii uczniów
Emilia Olejnik-Krupa
Edukacja seksualna w polskiej i szwedzkiej szkole
Bibliografia
[…] Wszystkie teksty, mimo, że odnoszą się do różnych kwestii, łączy nie tylko wspólny przedmiot analiz (jest nim współczesna szkoła, jej funkcjonowanie i warunki tego funkcjonowania, ale i aktualność oraz ważność podejmowanych w nich zagadnień. Różnorodność tematów poruszanych w zbiorze, jak również ważność i aktualność podejmowanych w nim zagadnień, uzasadniają przekonanie, że praca ta spotka się z szerokim odbiorem. Jej lektura, nawet jeśli nie dostarczy każdemu czytelnikowi odpowiedzi na nurtujące go pytania i nie zawsze zaspokoi potrzebę pełnej wiedzy, może pobudzić do refleksji nad wielością obszarów funkcjonowania szkoły i różnorodnością wyzwań, przed jakimi stoi. Co więcej, pozwala tę różnorodność i wyzwania nie tylko poznać ale zarazem zorientować się w odmiennościach podejścia do poruszanych zagadnień. Sądzę również, że podejmowane w pracy tematy, mogą stać się przedmiotem studiów innych badaczy, którzy w zgromadzonych tutaj tekstach mogą znaleźć inspirację do własnych poszukiwań. […]
Fragment recenzji wydawniczej – dr hab. Ewa Muszyńska, prof. UAM
[…] Praca zbiorowa „Przestrzeń edukacyjna..” jest strukturą złożoną i wielowymiarową. Zgromadzone teksty są wyrazem namysłu nad sposobami doskonalenia funkcjonowania szkoły, tym samym wachlarz spraw poruszanych przez autorów wpisuje się w aktualny dyskurs oświatowy. Nie bez przyczyny, w centrum zainteresowań postawiono szkołę- trwały element systemu oświatowego – ważny dla zapewnienia swoistości społeczeństwa, lecz także jego otwartości kulturowej. Z takiego mechanizmu kształtowania mentalności społeczeństwa nie zrezygnuje bowiem żadne współczesne państwo jako makrogrupa i organizacja zbiorowego życia. Autorzy tekstów dostrzegają rolę i znaczenie współczesnej szkoły, wnikliwie rozpoznają obszary jej funkcjonowania zarówno w aspekcie nowych potrzeb, jak i nie rozwiązanych problemów. W takim ujęciu opracowanie stanowi interesujący dokument czasu – diagnozę postawioną polskiej szkole… […]
Fragment recenzji wydawniczej – dr hab. Inetta Nowosad
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów