Paradygmaty współczesnej dydaktyki
ISBN: 978-83-7587-047-3
45,71 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 48,00 zł
Książka jest próbą rekonstrukcji źródeł teoretycznych i metodologicznych dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Poprzez odejście od wąsko instrumentalnego, upraktycznionego rozumienia dydaktyki jako zbioru instrukcji dla nauczyciela umożliwia zmianę świadomości dydaktycznej, jej niejednoznaczność i ideologiczne uwikłania. Autorzy kreślą w niej obraz nie jednej, ale wielu dydaktyk, często zupełnie odmiennych, skonfliktowanych, dyskursywnych.
Książka jest próbą rekonstrukcji źródeł teoretycznych i metodologicznych dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Poprzez odejście od wąsko instrumentalnego, upraktycznionego rozumienia dydaktyki jako zbioru instrukcji dla nauczyciela umożliwia zmianę świadomości dydaktycznej, jej niejednoznaczność i ideologiczne uwikłania. Autorzy kreślą w niej obraz nie jednej, ale wielu dydaktyk, często zupełnie odmiennych, skonfliktowanych, dyskursywnych.
Debata nad paradygmatami współczesnej dydaktyki stwarza, jak się wydaje, szansę otwarcia przestrzeni dla krytycznej dyskusji w obszarze teorii kształcenia, wyjścia z wciąż trwałej w Polsce pułapki nawykowych praktyk edukacyjnych i nawykowego o nich myślenia.
Dorota Klus-Stańska
Paradygmaty współczesnej dydaktyki − poszukiwanie kwiatu paproci czy szansa na tożsamość teoretyczno-metodologiczną?
DYSKURSYWNOŚĆ DYDAKTYKI I JEJ UWIKŁANIE W ŹRÓDŁA TEORETYCZNE, IDEOLOGICZNE I POLITYCZNE
Joanna Rutkowiak
Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realności życia
Ku pytaniom o przekłady międzyparadygmatyczne
Stanisław Dylak
Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny
Astrid Męczkowska-Christiansen
Teoretyzacje relacji między kształceniem a wychowaniem w kontekście rozważań nad ideologicznością dydaktyki
Dorota Klus-Stańska
Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita
Maria Jakowicka
Otwartość systemu edukacji jako jeden z obszarów zmian w kontekście europejskim
Jarosław Michalski
Społeczne uwarunkowania współczesnej dydaktyki religii
Amadeusz Krause
Iluzja dydaktycznej sprawczości – profesjonalizacja niekompetencji
Lucyna Kopciewicz
Wytwarzanie (nie)równości płci w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Pytanie o dydaktykę „rodzajowo-inkluzywną”
Marzenna Nowicka
Socjalizacja ukryta w procesie dydaktycznym − między wsparciem a hamowaniem rozwoju tożsamości ucznia
Z inspiracji koncepcją Jürgena Habermasa
Piotr Zamojski
Ideologiczne wymiary procesu kształcenia a zakres problemowy dydaktyki
Jolanta Kruk
Rekonstrukcja zasady poglądowości jako element zmiany paradygmatycznej w dydaktyce
Wojciech Siegień
O monologu Profesora, który został Pisarzem
Potrzeba paradygmatycznego skupienia na związkach działania i sensu w pedagogice
Agnieszka Nowak-Łojewska
Uwagi o edukacji w perspektywie obiektywizmu, konstruktywizmu i rekonstrukcjonizmu
Ewa Dębska
Interakcyjne wymiary kształcenia
Monika Wiśniewska-Kin
Metafory dziecięce jako inspiracja dla zmiany myślenia o nauczaniu
Joanna Garbula-Orzechowska
Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce
Ryta Suska-Wrobel
Od potoczności do nauki – próba identyfikacji samoświadomości dydaktyki biologii
Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Inny w edukacji – transmisyjne i interpretacyjne podejście do uczenia (się) w kontekście pytań o edukację osób niepełnosprawnych
Magdalena Wawrzyniak-Śliwska
Dyskursywność autonomii edukacyjnej
Małgorzata Kowalik-Olubińska
Multikulturowy kontekst dydaktyki
Anna Sajdak
Ideologiczny spór o tożsamość dydaktyki
Aldona Zakrzewska
Jan Ámos Komeński – ponadczasowość jego idei pedagogicznych
UCZEŃ – WIEDZA – SZKOŁA W POSZUKIWANIU PARADYGMATU
Małgorzata Żytko
Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w świetle badań osiągnięć językowych i matematycznych 9-latków
Ewa Zalewska
Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym
Janina Uszyńska-Jarmoc
O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć
Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
O konstruowaniu wiedzy przez uczniów
Konstruowanie wiedzy – rozważania teoretyczne
Iwona Kopaczyńska
Imperatyw refleksyjności ucznia. Poszukiwanie teoretycznych ram opisu
Maria Groenwald
Nieoczekiwany wynik egzaminu – dlaczego zaskoczył?
Anna Wasilewska
O dydaktykę literatury z perspektywy odbiorcy
Teresa Sadoń-Osowiecka
Kierunki na widnokręgu dydaktyki geografii
W którą stronę zmierza szkolna geografia?
Mirosław Dąbrowski
Błędy uczniów jako źródło refleksji nauczyciela – na podstawie badań umiejętności matematycznych polskich trzecioklasistów
Alina Kalinowska
Wczesnoszkolna edukacja matematyczna w kontekście znaczeń nadawanych przez nauczycieli i kandydatów na nauczycieli
Iwona Majcher
Czy studentom – przyszłym nauczycielom potrzebna jest teoria pedagogiczna?
Beata Adrjan
Zreformowana polska szkoła z klimatem z przeszłości? Patologia w stylu retro
Małgorzata Sławińska
Działania na rzecz przygotowania dzieci do nauki szkolnej w oddziałach przedszkolnych 6-latków – sukcesy i zaniedbania
Urszula Szuścik
Sztuka i jej wartość w dydaktyce
Maria Kreft
Edukacja drogą radiową w Zambii jako strategia wyjścia z wykluczenia
Joanna Gruchała
Wizyta w przedszkolu Reggio Emilia w Danii
DOROSŁY W PROCESACH EDUKACYJNYCH - PROFESJA, ROZWÓJ, RYNEK PRACY
Bogdan Gębski
Świadomość dydaktyczna nauczycieli akademickich – refleksje o socjologicznych seminariach licencjackich i magisterskich
Lucyna Hurło
Innowacyjność w pracy zawodowej współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji
Alicja Jurgiel
Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów
Joanna Ostrouch
Płciowo definiowane determinanty korzyści z wykształcenia w aspekcie uczestnictwa kobiet i mężczyzn w rynku pracy
Hanna Kędzierska
Kulturowe wzory biografii profesji nauczycielskiej
Krzysztof Gąsecki
Zmiany w gospodarce i życiu społecznym a wyzwania wobec szkoły i edukacji zawodowej
Majka Łojko
Kapitał intelektualny i kompetencje pracownicze wobec wyzwań współczesnego rynku pracy
Joanna Nowak, Urszula Sokal
Wyzwania dydaktyczne stawiane nauczycielom akademickim
Anna Kuciejczyk
Wieczne wakacje czy pole bitwy? Refleksje z badania pilotażowego dotyczącego relacji studentów i nauczycieli akademickich
Anetta Roszak-Cyrson
Edukacja dorosłych – konieczność czy wolny wybór?
Elżbieta Wołodźko
Wielowymiarowość autonomii nauczyciela akademickiego
Henryk Prus
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wobec wymagań rynku pracy
Próba oceny z perspektywy nauczyciela przedmiotów zawodowych
Tomasz Nowakowski
Nowe technologie informacyjne w edukacji – pytania o miejsce nauczyciela
Iwona Cymerman
Dialog edukacyjny – między szansą a pozorem
O rozmowach ze studentami
Alicja Walenda
Nowe kompetencje potrzebne współczesnemu nauczycielowi − wybrane zagadnienia
Monika Maciejewska
Nowe tendencje w organizacji studiów doktoranckich – zwrot ku potrzebom rynku pracy
Autorzy
Recenzja wydawnicza książki „Paradygmaty współczesnej dydaktyki" pod red. Lucyny Hurło, Doroty Klus-Stańskiej i Majki Łojko, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2009.
Coś niedobrego stało się z polską dydaktyką w okresie odzyskania przez środowiska akademickie w 1990 r. pełnej suwerenności, skoro trzeba było czekać prawie dwadzieścia lat na podjęcie tematu, który dla tej kluczowej dyscypliny wiedzy pedagogicznej jest fundamentalny. […]
Przedłożona do oceny praca stanowi niezwykle cenne źródło wiedzy wartościowej, nowatorskiej, choć spóźnionej, a przy tym wciąż oczekiwanej i potrzebnej. […]
Mamy tu do czynienia ze swoistym wglądem w stan współczesnej wiedzy z dydaktyki oraz w jej obszar badań naukowych, jakie są prowadzone w naszym kraju, ale, co najważniejsze, także w najważniejsze dla tej dyscypliny pedagogicznej przesłanki meta- i teoretyczne. Właśnie dlatego należy tę publikację jak najszybciej wydać, by mogli z niej korzystać nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia z teoretycznych podstaw kształcenia, studenci pedagogiki i specjalności nauczycielskich, jak i kreatywni nauczyciele, poszukujący inspiracji w teorii dla własnej praktyki edukacyjnej. Niniejsza rozprawa jest także swoistego rodzaju diagnozą stanu rozwoju współczesnej dydaktyki w Polsce i w tym sensie może być ważnym źródłem wiedzy o polach problemowych wciąż jeszcze zaniedbanych, niechcianych czy niedostrzeganych.
Tu najlepiej widać, jak bardzo jeszcze dydaktycy polscy nie odrobili lekcji i nie zapoznali się z najnowszą literaturą z podstaw dydaktyki, jaka nieustannie ukazuje się w wysoko rozwiniętych krajach Europy i w USA. Wyraźnie zaniedbane są badania porównawcze, syntetyczne, ale i nie uwzględnia się w polskiej myśli z zakresu teorii kształcenia najnowszych trendów, jakie wymusza dynamika globalizacji, nowych technologii komunikacyjnych i zanikającej funkcji jedynie pełnomocnych szkół w kształceniu dzieci i młodzieży. Nie dostrzega się też przesunięcia socjalizacyjnego i edukacyjnego w sferę wirtualną i doświadczeń wielokulturowych, które stały się możliwe nie tylko dzięki najnowszym technologiom, ale i możliwości szybkiego przemieszczania się ludzi z własnego kraju do obcego, z jednego kontynentu na inny.
Z wielkim zatem wyczuciem redaktorki tego niezwykle obszernego tomu dobrały wiodący temat i podporządkowały mu całą strukturę narracji oraz prezentowanych wyników badań czy projektów edukacyjnych. Więcej pisze się tu o szkole, o kontekstach społecznych, ekonomicznych czy politycznych edukacji w tej instytucji niż o samych paradygmatach. Zarówno dydaktycy, jak i dydaktycy szczegółowi odnajdą w tej pracy wiele cennych teorii i wniosków z praktyki szkolnej czy prowadzonych badań w sferze kształcenia. Nareszcie pojawi się na naszym rynku kompleksowa analiza stanu współczesnej dydaktyki w Polsce.
Popieram zatem wydanie tej książki i z niecierpliwością oczekuję jej ukazania się w naszym kraju.
Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów