SCOUTING jako system wychowania młodzieży na podstawie dzieła Generała Baden-Powella
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 34,00 zł
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.
Reprint z 1911 r. "SCOUTING jako system wychowania młodzieży na podstawie dzieła Generała Baden-Powella".
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.
Reprint z 1911. "SCOUTING jako system wychowania młodzieży na podstawie dzieła Generała Baden-Powella".
Wstęp.
W Anglii powstał niedawno nowy typ wychowania fizycznego, który, przyłączony do systematycznej gimnastyki, uzupełnić ją może znakomicie. Daje bowiem nie tylko wszechstronne wyćwiczenie cielesne, tym skuteczniejsze, że prowadzone na wolnym powietrzu, wśród przyrody, z dala od zgiełku miejskiego, ale także wielki zasób podniet umysłowych i moralnych, które, nie wyczerpując tych władz wewnętrznych człowieka, krzepią je i potęgują. Typ ten zabawy jest równocześnie dla młodych tak pociągający, że już nie niektórzy tylko z pośród nich, lecz wszyscy prawie biorą w nim żywy udział. Wyniki zaś kilkoletniej pracy przekonały, że jest on zarazem szkołą charakterów, że wychowuje dla społeczeństwa dobrych obywateli, takich, co będą pracować i do budowy społecznej wnosić zasady ładu, a nie anarchii.
Ruch ten, zwany w Anglii scoutingiem), ogarnął w czasie krótkim niesłychanie szerokie warstwy młodzieży angielskiej, a już w rok po powstaniu przelał się poza granice angielskiego imperium, budząc zainteresowanie i naśladownictwo u wszystkich prawie narodów europejskich. Dotarł on i do nas także i dość liczne grona osób, na dziedzinie wychowania pracujących, zainteresował. Tu jednak, jak w wielu naszych sprawach, czyn poprzedził poznanie; i nim jeszcze pojawiło się w druku jakiekolwiek przedstawienie scoutingu, nim urobiono sobie o nim bodaj przybliżone pojęcie — już powstały samorzutnie drużyny młodzieży i do swoich ćwiczeń scouting wprowadzać zaczęły.
Praca nad przeszczepieniem scoutingu na nasz grunt jest dziś prowadzona niezależnie przez kilka środowisk. Przygotowuje się do druku kilka tłumaczeń i przeróbek, myśli się o wydawaniu specjalnego pisma w tym celu. Stąd jasne, że Sokół, który pierwszy zwrócił na scouting uwagę, w pracy tej chce wziąć wybitny udział.
W przeszczepieniu organizacji scoutowej na nasz grunt tkwią pewne trudności z powodu różnych warunków naszego i angielskiego społeczeństwa. Dlatego wydaje się najracjonalniejszym, by jeszcze przed nadaniem luźnym dotąd drużynom pewnej organizacyjnej formy, zasady i charakter scoutingu poznać teoretycznie i przerobić praktycznie. Zadaniu temu ma odpowiedzieć kurs scoutowy prowadzony przy »Sokole-Macierzy« i na tym to kursie wykładane rzeczy będą tu streszczane.
Małkowski Juliusz Andrzej
urodzony 31 października 1888 roku w majątku Trębki koło Kutna, wybitny działacz niepodległościowy, członek Zarzewia, Eleusis i Sokoła, jeden z twórców harcerstwa. Zginął 15/16 stycznia 1919 roku w pobliżu Cieśniny Mesyńskiej na francuskim statku Chaouia, którym płynął z misją wojskową od gen. Józefa Hallera do gen. Lucjana Żeligowskiego do Odessy.
Październik 1908 – podejmuje studia na wydziale budowy maszyn Politechniki Lwowskiej
20 marca 1911 – przy poparciu naczelnika Związku Sokolego dra Kazimierza Wyrzykowskiego organizuje z Jerzym Grodyńskim pierwsze kursy skautowe w Sokole Macierzy we Lwowie i Brzuchowicach pod Lwowem
21 maja 1911 – wchodzi w skład Naczelnej Komendy Skautowej we Lwowie.
1911 – ukazuje się pierwszy na ziemiach polskich pod zaborami podręcznik skautowy, adaptacja książki Roberta Baden-Powella dokonana przez Andrzeja Małkowskiego pt. Scouting jako system wychowania młodzieży.
Od 15 października 1911 – rozpoczyna wydawanie dwutygodnika „Skaut”
Listopad i grudzień 1911 – odwiedza większe miasta Małopolski, wygłaszając odczyty, wydając instrukcje, prowadząc ćwiczenia i egzaminy skautowe, zakładając drużyny
Marzec 1912 – przekazuje redakcję „Skauta” Ignacemu Kozielewskiemu i wyjeżdża do Anglii, by lepiej poznać skauting i przygotować drugie wydanie swojej książki; po powrocie z Anglii zostaje odsunięty od pracy redakcyjnej w „Skaucie” oraz w Naczelnej Komendzie Skautowej.
1913 – przenosi się do Zakopanego, gdzie podejmuje pracę jako nauczyciel gimnazjum; zostaje drużynowym I Zakopiańskiej Drużyny Harcerzy im. ks. Józefa Poniatowskiego
Lipiec 1913 – jest głównym organizatorem wyprawy reprezentacji polskiej na III Wszechbrytyjski Zlot Skautów do Birmingham w Anglii
1914 – po zlocie własnym nakładem wydaje książkę Jak skauci pracują
Marzec 1914 – zakłada w Zakopanem Komitet Skautowy, a w czerwcu wydaje broszurę I. Skautostwo pod względem wychowawczym i narodowym. II. Komitet Skautowy w Zakopanem
1914 – żeni się z Olgą Drahonowską, organizatorką skautingu żeńskiego
1914 – z wybuchem wojny wstępuje do Legionów Polskich; wysłany przez J. Piłsudskiego z misją do R. Dmowskiego, przedziera się przez fronty do Warszawy; od końca listopada dowodzi plutonem w 2 pułku I Brygady Legionów Polskich; w grudniu zapada na tyfus i przebywa w szpitalu w Zakopanem, gdzie po wyzdrowieniu otrzymuje zwolnienie z Legionów
Luty 1915 – zagrożony aresztowaniem opuszcza Zakopane i przez Wiedeń, Szwajcarię, Paryż i Anglię dociera we wrześniu do Ameryki, gdzie organizuje kilka drużyn skautowych, opracowuje regulaminy i instrukcje, wydaje drukiem kilka broszur: Musztra skautowa, O wychowanie skautowe, Jak tanio i zgrabnie umundurować drużynę, propagujących ruch skautowy w środowiskach polonijnych
Grudzień 1916 – przedostaje się do Kanady
1917 – przechodzi szkolenie w Military School of Infantry w Toronto, potem przerzucony z oddziałami kanadyjskimi do Europy bierze udział w ciężkich walkach we Francji
Listopad 1918 – uzyskuje zwolnienie z wojsk kanadyjskich i zostaje przeniesiony do formującej się we Francji Armii Polskiej gen. Józefa Hallera
15 stycznia 1919 – statek, którym płynie z misją wojskową, trafia na minę i tonie
Odznaczony: brytyjskimi medalami „Za wojnę 1914–1918” i „Za Wielką Wojnę za Cywilizację 1914–1919”, „Krzyżem Niepodległości” (pośmiertnie – 1930), Medalem Pamiątkowym „Za Wojnę 1918–1921” (pośmiertnie) oraz angielskim skautowym złotym medalem „Za Zasługę” (1913).
Pośmiertnie w 1921 roku otrzymał tytuł Honorowego Harcerza Rzeczypospolitej.
Rocznik harcerski, pod red. S. Sedlaczka, Dział Wyd. NZHP, Warszawa 1928, s. 4–7.
Kalendarz harcerski na rok 1924, pod. red. S. Sedlaczka, L. Grabowskiego, NZHP, Warszawa 1924, s. 30–33.
Błażejewski W., Postaci z dziejów. 35 biogramów działaczy i instruktorów harcerskich, GK ZHP, Warszawa 1984, s. 25–26.
Błażejewski W., Z dziejów harcerstwa polskiego (1910–1939), MAW, Warszawa 1985, s. 362–363.
Harcerski słownik biograficzny, t. 1, pod red. J. Wojtyczy, Muzeum Harcerstwa – Marron Edition, Warszawa – Łódź 2006, s. 131–135.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Reprint wydania | 1911 rok |
Autor | Małkowski Juliusz Andrzej |
ISBN druk | 978-83-8294-003-9 |
ISBN e-book | |
Objętość | 272 stron |
Wydanie | II, 2022 |
Format | A6 (120x160) |
Oprawa | miękka, klejona, folia błyszcząca |
Wstęp 3
The Boys’ Brigade 4
Gienerał Baden-Powell 7
Scouting 12
Rozdział I.
Spostrzegawczość 17
System nauczania 25
Ćwiczenia, zabawy i zawody 26
Ćwiczenia konkursowe 30
Rozdział II.
Tropienie 34
Ćwiczenia w tropieniu 48
Zabawy zawody 49
Ćwiczenia we wnioskowaniu 53
Rozdział III.
Patrol w polu. System patrolowy 54
Patrolowanie 62
Podchodzenie 71
Życie w polu 76
Wyprawa harcerska 79
Wycieczki w góry 82
Wycieczki wodą 84
Ćwiczenia, zabawy i zawody w patrolowaniu 86
W podchodzeniu 87
Na wolnem powietrzu 94
W górach 95
Na wodzie 95
Rozdział IV.
Orjentowanie się w terenie 97
Strony świata 100
Mapy 108
Znaki topograficzne 117
Pogoda 131
Ćwiczenia, zabawy i zawody 132
Ćwiczenia konkursowe 134
Rozdział V.
Sygnalizacja. Tajna korespondencja 142
Listy szyfrowane 144
Sygnalizacja świetlna i głosowa 148
Ćwiczenia, zabawy i zawody 160
Rozdział VI.
W obozie 161
Jak się robi szałasy i namioty 164
Łóżko obozowe 168
Ognie obozowe 172
Pionierka 175
Budowa mostów 177
Ścinanie drzew 179
Budowa łodzi 180
Wprawa w ocenianiu wielkości 181
Dokładny pomiar odległości i wysokości 184
Wygoda w obozie 186
Czystość 188
Gotowanie 192
Jak się robi chleb 196
Woda 197
Scout jest rzemieślnikiem 198
Ćwiczenia, zabawy i zawody 200
Rozdział VII.
Ratownictwo 210
Pożary 213
Otrucie gazem 216
Tonięcie 217
Wściekłe psy 219
Ponoszące konie 220
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach 221
Omdlenia 221
Sztuczne oddychanie 222
Rany 224
Krwotoki 225
Złamanie kości 225
Otrucia 226
Ukąszenie przez węża 227
Ciała obce w oku 228
Noszenie chorych 229
Rozdział VIII.
Hygiena i zdrowie 231
Gimnastyka i ćwiczenia fizyczne 237
Oddechanie 238
Wzrok 240
Zęby 242
Alkohol 243
Ranne wstawanie 246
Uśmiech 246
Ćwiczenie 247
Rozdział IX.
Organizacja scoutingu 248
Prawo harcerskie 250
Prawo scoutowe 251
Egzamina scoutowe 255
Podział organizacyjny 258
Instruktorowie 259
Lokal klubowy 260
Fundusze patrolu i drużyny 261
Objaśnienia 262
Omyłki
Scouting.
Celem scoutingu jest wprowadzenie do wychowania młodzieży angielskiej czynnika, któryby stworzył z niej pełnych ludzi, rozwiniętych pod każdym względem, nietylko umysłowym i moralnym, ale i fizycznym. Jest to ten sam ideał, który dawniej przyświecał Grekom.
Przez swój system ćwiczeń w polu, scouting dąży do wyrobienia wśród chłopców posłuszeństwa, godności własnej, karności, solidarności, przedewszystkiem jednak obowiązkowości i ducha patrjotycznego. Chce wyrobić młodzież na dobrych obywateli, zdolnych i chętnych do pracy, a w razie potrzeby umiejących skutecznie pomóc ojczyźnie.
W jednej z broszur swoich pisze Powell: »Jedną z form złego obywatelstwa, niezaprzeczonym objawem naszego niebezpieczeństwa, jest ciągle wzrastająca horda bezrobotnych i takich, co nie umią w naszym środowisku pracować — wielka gromada trutniów w naszym ulu. Ludzi tych nie nauczono myśleć o przyszłości, ani o dobrze ojczyzny i dlatego stają się oni niewolnikami demagogji kilku zawodowych agitatorów, których życie zależy od agitacji (bez względu na to, czy jest ona potrzebną, czy też nie); a zaślepieni ich mowami uderzają ręką, która im daje pieniądze, dopóki nie zmuszą pracodawców do wprowadzenia maszyn, które zastąpią robotnika, a do strajku się nie przyłączą, albo do wyniesienia się do innych krajów, zostawiając sytych i zadowolonych agitatorów oraz tłumy bezrobotnych głodomorów, niezdolnych do troski o swoje dzieci, które jednak nieopatrznie dalej na świat wydają«.
Dzieci tych bezrobotnych narażone są najwięcej na wyrośnięcie nie na pracowników, ale na trutniów społecznych.
Trutniami zresztą nie są tylko ci nieszczęśliwi — gorszymi jeszcze trutniami są nieprzyzwyczajeni do pracy i pozbawieni zmysłu społecznego synowie rodzin zamożnych. Tych także wychowuje scouting, bo istotnie jest związkiem najbardziej demokratycznym, w którym syn lorda należy do jednego zastępu z pastuszkiem i obaj stają się przyjaciółmi-scoutami.
Drugi motyw, to wspomniany już moment zreformowania wychowania militarnego, przez rozwinięcie fizycznych zdolności chłopca, powrót z nim na łono przyrody. Powell stawia za wzór wojowników czerwonoskórych Indjan, Boerów itd., a nazywając ich także scoutami, każe ich naśladować.
I niezaprzeczenie armja, która będzie miała dobrych scoutów-wywiadowców, będzie miała przewagę nad dzisiejszą armią regularną. Dowiedli tego nie tylko Boerowie, ale i w ostatniej wojnie Japończycy. Bitwa pod Mukdenem tylko z powodu fałszywych informacji, zebranych przez rosyjskich wywiadowców, została przez Rosjan przegraną.
Fałszywie jednak sądziłby, ktoby twierdził, że scouting rozwija tendencje militarne. Rzecz ma się wprost przeciwnie. Scouting wyrabia na dzielnych fizycznie i zdrowych moralnie obywateli. Harcerze Baden-Powella to nie harcerze podczas wojny, ale podczas pokoju. Ale kiedy Ojczyzna do synów swych o pomoc zawoła, to znajdzie ich do walki dobrze przygotowanych. Scouting jest dla Powella zakładnikiem zdrowych stosunków i pokoju, opartego na poczuciu siły i jej świadomości u społeczeństwa.
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów