Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka

Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka

Podtytuł: Zagadnienie interdyscyplinarne
ISBN: 978-83-7587-991-9
20,00 zł
Czas dostawy publikacji papierowych kurierem InPost 24 godziny

„Ciąża i narodziny...” to jedna z nielicznych pozycji, które można polecić każdemu. A nawet więcej: warto ją uznać za obowiązkową lekturę (naukową, nie poradnikową, co wg mnie jest ogromną zaletą) dla przyszłych rodziców, lekarzy, pielęgniarek, położnych, psychologów, pedagogów, kapłanów i wielu, wielu innych

Wersja książki
Ilość

Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book.

Okres ciąży i porodu to nie zawsze szczęśliwe chwile. Zdarzają się również sytuacje trudne. I tak Lucyna Sochocka pokazuje wpływ porodu przedwczesnego na pourodzeniowe funkcjonowanie dziecka, a Joanna Dzierżanowska-Peszko przedstawia wpływ straty dziecka w okresie prenatalnym na funkcjonowanie psychologiczne matek i ojców oraz kolejnych dzieci. Paulina Kołosowska prezentuje kilka dygresji psychoterapeuty na temat nieuświadomionych doświadczeń, które kształtują nasze życie. Ks. Paweł Landwójtowicz podejmuje się trudnego zadania przedstawienia wsparcia duszpasterskiego, jakiego oczekują matki w perspektywie okołoporodowych zmian psychicznych. Emilia Lichtenberg-Kokoszka przedstawia możliwości wspierania rozwoju poczętego dziecka, a Mirosław Hanulewicz – dwurodzicielstwo jako fundament prawidłowego rozwoju dziecka.

Zawarte w niniejszej publikacji artykuły są owocem V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka” zorganizowanej przez Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Jagielloński, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Akademię Medyczną z Wrocławia, Państwową Medyczną Szkołę Zawodową z Opola oraz Polskie Towarzystwo Położnych, Oddział w Opolu. Konferencja odbyła się 23 maja 2012 roku.

Naszym celem nie było jednak przekazanie kompendium wiedzy, a raczej ukazanie interdyscyplinarności i doniosłości zagadnienia, jakim jest prenatalny okres rozwoju człowieka. Niemniej mamy nadzieję, że przedstawione rozważania zachęcą czytelników, zarówno rodziców, jak i personel medyczny, położne oraz lekarzy, psychologów i pedagogów do głębszej refleksji na temat ciąży i narodzin jako fundamentu przyszłości dziecka.

Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Ewa Janiuk

Zagadnienie interdyscyplinarne
199 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-991-9

Lichtenberg-Kokoszka Emilia

Lichtenberg-Kokoszka EmiliaAbsolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (magisterium 1997, Rola ojcowska mężczyzny w prenatalnym i perinatalnym okresie życia dziecka). Doktor nauk humanistycznych (doktorat 2007, Edukacja zdrowotna rodziców w prenatalnym okresie życia dziecka). Dyplomowana położna (ukończyła Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Położnych). Adiunkt w zakładzie Pedagogiki Ogólnej, Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Prowadzi zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wspierania rozwoju dziecka, psychopedagogiki prentalnej. Zainteresowania z pogranicza pedagogiki i medycyny koncentrują się wokół prenatalnego i perinatalnego okresu w życiu rodziny. Jest autorką ponad 20. artykułów w czasopismach i pozycjach zwartych, autorką książki: Biomedyczne i psychopedagogiczne aspekty ciąży oraz współredaktorką książek: Optymalizacja porodu – zagadnienie interdyscyplinarne oraz: Niepłodność – zagadnienie interdyscyplinarne. Współpracuje z Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych Województwa Opolskiego, w ramach której aktywnie uczestniczy w konferencjach organizowanych dla położnych i rodziców oraz prowadzi wykłady i szkolenia dla położnych z terenu całego kraju. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Położnych. W szkołach ponad gimnazjalnych oraz parafiach z terenu województwa opolskiego prowadzi wykłady z zakresu prenatalnego i perinatalnego okresu w życiu rodziny oraz przygotowania do rodzicielstwa. Prowadzi cykliczne wykłady dla młodzieży na antenie Radia „PLUS”.

Mama trójki dzieci urodzonych w domu.

Janiuk Ewa

Absolwentka Wydziału Historyczno -Pedagogicznego Uniwersytetu Opolskiego (magisterium 2004, Udział położnych podstawowej opieki zdrowotnej w procesie edukacji przedkoncepcyjnej). W 2005 roku ukończyła Państwową Medyczną Wyższą Szkołę Zawodową w Opolu, Instytut Położnictwa (praca licencjacka, Położna rodzinna w strukturach opieki zdrowotnej).

Położna. Od 1986 roku na sali porodowej i oddziale położniczo - noworodkowym w Prudniku i Strzelcach Opolskich.

Założycielka szkoły rodzenia w ZOZ w Strzelcach Opolskich w 1995r. Od 1996 roku praca w charakterze położnej środowiskowej/ rodzinnej- poradni dla kobiet i środowisku. Współzałożycielka Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Zdrowa Rodzina”, jego kierownik. Od 2000 roku przyjmuje porody w domu, prowadzi zajęcia w szkole rodzenia, sprawuje opiekę przed- i okołoporodową nad kobietą, noworodkiem i rodziną. Współpracownik Diecezjalnej Fundacji Obrony Życia w Opolu, opiekun medyczny i pedagog w Domu Matki i Dziecka w Opolu. W latach 2007-2008 ekspert na forum "Dobry Poród" eDziecko Gazeta.Pl. Współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Położnych Oddział Wojewódzki w Opolu, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Towarzystwa Położnych Oddział Wojewódzki w Opolu, członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Położnych od 2006r. Współzałożyciel Oddziału Terenowego w Opolu Kolegium Pielęgniarek i Położnych Środowiskowych/Rodzinnych w Polsce. Członek Zespołu Położnych przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych w Warszawie. Od 2004 r. członek grupy negocjacyjnej samorządu zawodowego z NFZ d/s podstawowej opieki zdrowotnej. Członek Zespołu Eksperckiego powołanego przez Ministra Zdrowia do prac nad centralną bazą świadczeń opieki zdrowotnej w 2006 r. Propagatorka akcji Rodzić po Ludzku. Czynny uczestnik - prelegent konferencji Fundacji Rodzić po Ludzku oraz wielu innych konferencji krajowych i zagranicznych. Organizator konferencji „Poród naturalny – potrzeba czy moda?” Opole 2001; "Położna w opiece przedkoncepcyjnej" Turawa 2003; „Nowe trendy w położnictwie wyzwaniem dla położnych” Turawa 2006; „Dbałość o profesjonalizm - podstawą rozwoju zawodowego położnych” Turawa 2007”; "Alkohol, jako problem kobiet w wieku prokreacyjnym" Opole 2007. Autor i realizator programu promocji zdrowia z zakresu wiedzy o życiu seksualnym człowieka, profilaktyki gruczołu piersiowego i raka szyjki macicy w szkołach ponadgimnazjalnych w Opolu. Współredaktorka książki: Optymalizacja porodu – zagadnienie interdyscyplinarne oraz: Niepłodność – zagadnienie interdyscyplinarne. Jako ekspert biorąca udział w pracach zespołu powołanego przez Ministra Zdrowia do opracowania projektu Standardu Opieki Okołoporodowej w 2009 roku.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Lichtenberg-Kokoszka Emilia, Janiuk Ewa

ISBN druk

978-83-7308-488-9

ISBN serii

978-83-7308-488-9

Objętość

166 stron

Wydanie

I, 2012

Format

B5 (160x235), PDF

Oprawamiękka, klejona

Wstęp 

Wojciech Guzikowski
Opieka medyczna nad ciężarną i rodzącą a stan noworodka   

Ewa Janiuk
Wpływ edukacji zdrowotnej ciężarnej na dobrostan dziecka    

Joanna Gruszka
Żywienie w ciąży a zdrowie mamy i dziecka – wybrane aspekty   

Gabriela Eliasz-Łukasiewicz
Aktywność fizyczna kobiety a przebieg ciąży i porodu    

Maria Wojaczek
Wpływ badania ultrasonograficznego na budowanie więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia       

Lucyna Sochocka
Poród przedwczesny a pourodzeniowe funkcjonowanie dziecka    

Joanna Dzierżanowska-Peszko
Wpływ straty dziecka w okresie prenatalnym na funkcjonowanie psychologiczne matek i ojców oraz kolejnych dzieci

Paulina Kołosowska
Nieuświadomione doświadczenia, które kształtują nasze życie
Kilka dygresji psychoterapeuty


Paweł Landwójtowicz
Duszpasterskie wsparcie matki w perspektywie okołoporodowych zmian psychicznych    

Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Wspieranie rozwoju poczętego dziecka. Elementy wybrane   

Mirosław Hanulewicz
Dwurodzicielstwo od poczęcia fundamentem prawidłowego rozwoju dziecka   

Noty o autorach      

Każdy kto liczy na książkę, która pomoże mu zaznajomić się z okresem ciąży i narodzin dziecka w tej pozycji tego nie odnajdzie. Zawarte w niniejszej publikacji artykuły są owocem V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka” zorganizowanej przez Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Jagielloński, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Akademię Medyczną z Wrocławia, Państwową Konferencji Naukowej „Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka” zorganizowanej przez Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Jagielloński, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Akademię Medyczną z Wrocławia, Państwową Medyczną Szkołę Zawodową z Opola oraz Polskie Towarzystwo Położnych, Oddział w Opolu. Celem książki jest ukazanie interdyscyplinarności i doniosłości zagadnienia, jakim jest prenatalny okres rozwoju człowieka. Książka została przeznaczona zarówno dla rodziców, par planujących dziecko jak również lekarzy, psychologów czy studentów medycyny. Wszystkie artykuły w książce bardzo mnie zaciekawiły i z wielką przyjemnością je przeczytałam. Okładka książki dość mocno przyciąga uwagę i obrazuje tematykę książki. Każdy artykuł jest dość dobrze oznakowany, tzn. wiemy jaki jest jego tytuł czy kto jest jego autorem. Książkę oceniam na 3 ponieważ, sporo osób, które nie będą wiedziały, że jest to zbiór artykułów może się "naciąć" i zwyczajnie zakupić tą książkę jako poradnik ciążowy. Niestety gdybym nie wiedziała o artykułach również byłaby osobą niejako "naciągniętą".

Streszczenie: Książka porusza wiele ciekawych tematów w artykułach w niej zawartych: m.in.: "Aktywność fizyczna kobiety, a przebieg ciąży i porodu", "Poród przedwczesny, a po urodzeniowe funkcjonowanie dziecka" czy "Wpływ straty dziecka w okresie prenatalnym na funkcjonowanie psychologiczne matek i ojców oraz kolejnych dzieci". Poza samymi artykułami w książce tej odnajdziemy masę przypisów, dzięki którym mamy możliwość poszukania kilku innych książek z tematyki, która nas interesuje.

źródło: http://mojerecenzjeksiazek.blog.onet.pl/Ciaza-i-narodziny-fundamentem-,2,ID471986573,n


Na pierwszy rzut oka, po pięknej okładce myślałam, że jest to poradnik dla rodziców w ciąży, jednak zgłębiając się dalej w spis treści i wstęp możemy zrozumieć, że jest to najnowszy zbiór referatów z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, pod takim samym hasłem, jak tytuł niniejszej książki. Do jej przeczytania podeszłam dość sceptycznie, z góry zakładając, że przygniecie mnie „naukowość” tej pozycji. Szybko zrozumiałam, jak bardzo się myliłam. Poprzez pierwszy rozdział jesteśmy wprowadzani w świat prenatalny naszego dziecka, w którym jako przyszłym rodzicom wyjaśnione czego dotyczą podstawowe badania w ciąży i dlaczego są ważne. Następny rozdział mówiący o opiece okołoporodowej, zaskoczył mnie najbardziej. Pani Ewa Janiuk, położna odnosi się nie tylko do tego jak powinno być wg ustawy, ale jak naprawdę wygląda rzeczywistość. Nie boi się mocno zaakcentować, że wiele nas z matek i ojców nie zostało poinformowanych o prawach jakie nam przysługują, kiedy spodziewamy się dziecka. Natomiast Gabriela Eliasz-Łukaszewicz, fizjoterapeutka podkreśla, jak istotna jest aktywność fizyczna przed, w trackie ciąży i po porodzie, oraz dbanie o zdrowy tryb odżywania. Te oraz inne referaty mają nam rodzicom, lekarzom, położnym ukazać jak ważny jest okres prenatalny w rozwoju fizycznym, psychicznym, emocjonalnym i społecznym naszego dziecka. Pozycja ta jest świetnym uzupełnieniem „ciążowych poradników”, w której jasno i klarownie czytelnikowi wytłumaczone są podstawowe zagadnienia medyczne dot. przebiegu ciąży, okresu prenatalnego, która zaznacza, że „inwestowanie w optymalny rozwój dziecka to zatem właściwa opieka medyczna sprawowana nad ciężarną i rodzącą…” * Wszystkim przyszłym rodzicom życzę, aby ten tytuł był znany wśród lekarzy, pielęgniarek, położnych.

Rachela
źródło: http://recenzje.wrolimamy.pl/ciaza-i-narodziny-fundamentem-przyszlosci-dziecka/



To pierwsza książka dotycząca tematyki ciąży i narodzin, którą czytałam. Miałam ogromne wątpliwości. Czy to tematyka dla mnie?

To publikacja naukowa, więc to już jakaś jej zaleta. Ale... dedykowana księdzu? I tak w kółko... aż do pierwszego rozdziału, który rozwiał wątpliwości i pokazał, że było warto.

Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka” jest zbiorem referatów z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, która odbyła się pod takim samym hasłem jak tytuł niniejszej książki w maju 2012 roku. Tematyka poruszanych w niej zagadnień jest bardzo szeroka i każdy (bez względu na poglądy, religie, płeć) ma szansę znaleźć w niej coś dla siebie i czegoś się nauczyć. Okres ciąży i porodu są przedstawione nie tylko jako szczęśliwe chwile, ale również sytuacje trudne. Czytelnik ma okazję zapoznać się z działaniem systemu medycznego, poznać swoje prawa, odpowiednio przygotować się do tego ważnego okresu w swoim życiu, itd.

Ogromną zaletą pozycji jest fakt, że nie przytłacza jej naukowy charakter. Czyta się ją szybko, łatwo i z ogromną ciekawością tego, co przyniosą kolejne rozdziały. Po każdym z artykułów znajdują się bogate bibliografie, a na samym końcu książki - noty biograficzne autorów. To idealne rozwiązanie dla czytelników, którzy zechcą zgłębić interesujący ich temat.

Ciąża i narodziny...” to jedna z nielicznych pozycji, które można polecić każdemu. A nawet więcej: warto ją uznać za obowiązkową lekturę (naukową, nie poradnikową, co wg mnie jest ogromną zaletą) dla przyszłych rodziców, lekarzy, pielęgniarek, położnych, psychologów, pedagogów, kapłanów i wielu, wielu innych.

Nie spodziewałam się, że ta książka trafi na moją półkę na stałe. Nie spodziewałam się, że zatrzymam ją z myślą "kiedyś do niej wrócę". Tak się stało, ponieważ są książki, do których w odpowiednim momencie się wróci i które na kilku kartach zawierają ogromną wiedzę, która poszerza horyzonty.

Milena Kwasek (milena.kwasek@kobieta20.pl)

źródło: http://dlalejdis.pl/artykuly/ciaza_interdyscyplinarnie



Rozwój dziecka w łonie matki

Wczoraj do pierwszej w nocy byłam zaczytana w książce pt. “Ciąża i narodziny”
Dowiedziałam się z niej bardzo wiele ciekawych rzeczy i przypomniałam sobie dawno zasłyszane pojęcia.

Chciałam Wam na wstępie powiedzieć, że książkę tworzyło kilku autorów pod redakcją naukową Emilii Lichtenbberger-Kokoszki i Ewy Janik. Każdy rozdział był o czymś innym, ale tematy krążyły wokół narodzin dziecka i jego rozwoju w łonie matki.

Poniżej przedstawiam autorów oraz tematykę o jakiej pisali. Natomiast przy rozdziałach, które szczególnie mnie zaciekawiły dodam interesujące cytaty. Mam nadzieję, że zachęcę Was do sięgnięcia po tę pozycję:

  • Wojciech Guzikowski pisze o opiece medycznej nad ciężarną i rodzącą a stan noworodka. W tym rozdziale poruszone są badania profilaktyczne, które wykrywają toczące się w organizmie infekcje.
  • Ewa Janik pisze o Wpływie edukacji zdrowotnej ciężarnej na dobrostan dziecka. W rozdziale zostaje podkreślona rola położnej środowiskowej/rodzinnej w edukacji kobiety przed ciążą, w trakcie ciąży oraz po narodzinach dziecka. Przedstawia w tabelce jakie zagadnienia powinny zostać poruszone z przyszłą mamą. Są to niezwykle ważne tematy, a ich zbiór znajduje się właśnie w tym rozdziale. Poruszony został również temat karmienia piersią i/lub butelką z mlekiem modyfikowanym. Przyznam się, że nie zastanawiałam się nad tym kto i w jakim celu stworzył butelkę, która dziś budzi kontrowersje. W rozdziale Ewy Janik trafiłam na ciekawostkę:

    Gdy zabrakło matki, dziecko najczęściej skazane było na zagładę. Paradoksalnie to właśnie wynalezienie smoczków, butelek i mieszanek dla niemowląt spowodowało problemy z karmieniem naturalnym. Wynalazek ten porównywany jest do dynamitu. Do czego innego został stworzony, a do czego innego go zastosowano. Powstał, by ratować niemowlę przed niechybną śmiercią, w sytuacji, gdy matki ginęły lub opuszczały swoje dzieci. Podanie smoczka lub częste dokarmianie w żaden sposób nie były wiązane z zaburzeniami naturalnego procesu laktacji.(…) Dopiero w miarę rozpowszechniania się smoczków, butelek i mieszanek mlekozastępczych problem zaczął narastać. Coraz więcej kobiet miało problem z laktacją, przystawieniem dziecka do piersi, zaczęto też łączyć niektóre schorzenia ze sztucznym karmieniem.

    Wniosek jest taki, że zarówno butelka i mleko modyfikowane powstały by ratować dzieci przed śmiercią głodową. Dziś produkty mleko zastępcze i akcesoria do niego dostępne są na wyciągnięcie ręki. Mogą podkopywać wiarę mamy, że sama wykarmi dziecko. Niestety pracując w szpitalu czasami słyszę jak mamy mówią: “po mleku modyfikowanym tak ładnie śpi”,, “A po moim często się budzi, chyba się nie najada”. Przypominam noworodek jest ssakiem i potrzebuje matczynej piersi. Poza tym wtulone podczas ssania słyszy bicie serca mamy. Odległość twarzy mamy i wzroku maluszka jest na tyle mała, że pozwala maluszkowi widzieć mamę. Noworodek czuje się bezpieczniej. Bywają sytuacje, że dzieci ubywają na wadze i lekarz z medycznych względów zaleca dokarmienie. Wtedy z wachlarza możliwości najlepiej wybrać najmniej inwazyjną metodę dokarmienia dziecka (nie butelką ze smoczkiem), zadbać o laktację i kontynuować karmienie piersią.

  • Joanna Gruszka w rozdziale o żywieniu w ciąży a zdrowie mamy i dziecka. Porusza ważny temat niedoboru i nadmiaru witamin, mikroelemetów i ich wpływu na rozwijające się dziecko.
  • Gabriela Eliasz-Łukasiewicz pisze o aktywności fizycznej kobiety a przebieg ciąży i porodu. Podkreśla wagę ćwiczeń przed ciążą, w trakcie jej trwania i porodu. Przedstawia jak aktywność przyszłej mamy wpływa na rozwój dziecka.
  • Maria Wojaczek o wpływie badania ultrasonograficznego na danie więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia.
  • Lucyna Sochaca o porodzie przedwczesnym a po urodzeniowym funkcjonowaniu dziecka.
  • Joanna Dzierżanowska – Peszko o wpływie straty dziecka w okresie prenatalnym na funkcjonowanie psychologiczne matek i ojców oraz kolejnych dzieci.Przedstawia nie tylko wpływ dzieci, które zostały poronione bądź zmarły zaraz po urodzeniu. Porusza też aspekt wpływu aborcji dokonanej w przeszłości, a wpływie na obecne dziecko/dzieci. Przetacza termin: ocaleńca od aborcji.

    (…) Ocaleńcem jest się wtedy, kiedy dorasta się w rodzinie, w której brakuje braci i sióstr – tych, którzy mieli się urodzić wcześniej i tych, którzy mogli przyjść na świat później.

  • Paulina Kołosowska o nieuświadomionych doświadczeniach, które kształtują nasze życie. Kilka dygresji psychoterapeuty.Rozdział jest godny polecenia, ponieważ na wielu przykładach autorka przedstawia jak pewne nie znaczące wydawałoby się sytuacje mają głębokie korzenie.

     W tym artykule chciałabym pokazać, jak wielkie znaczenia ma dla rozwoju dziecka nie tylko sam moment jego narodzin czy okres prenatalny, ale także historia jego rodziców. Moim zamiarem jest przedstawić zachodzące reakcje emocjonalne, oddziaływania wewnątrzrodzinne, elementy historii życia rodzinnego determinujące  dalsze życie dziecka, jego osobowość, sposób patrzenia na świat i podejmowanie decyzji, jak również wpływ przekazu i doświadczeń wyniesionych z okresu prenatalnego i okołokonkordatowego na dalsze ludzkie losy.

    Następnie poznajemy historię Zosi i jej mamy. Paulina Kołosowska pokazuje jak zachowanie i reakcje mamy wpływają na Zosie. Pokazuje źródła tych zachowań.

    Pracowałam kiedyś z kobietą, która była w 34 tygodniu ciąży, leżała na oddziale patologii ciąży, ponieważ dziecko nie rosło. Jego waga utrzymywała się od jakiegoś czasu na poziomie 2kg, a lekarze nie umieli znaleźć logicznej przyczyny tego stanu, ponieważ wyniki badań były dobre. Usiadłam przy jej łóżku i zaczęłyśmy rozmawiać. To, czego najbardziej obawiała się ta kobieta, to masa dziecka. Bała się, że jeśli dziecko będzie za duże, to będzie ją bolał kręgosłup, z którym miała problemy, że będzie on nadmiernie obciążony. Bała się też bólu podczas porodu dużego dziecka. Męczyły ją sny, że nie ma pokarmu i nie może nakarmić swojej córki. W czasie relaksacji zobaczyła, jak jej lęk ją ogranicza i blokuje prawidłowy przepływ substancji odżywczych w łożysku. Zrozumiała, jak córka bardzo ją kocha i jak spełnia jej pragnienia, nie jedząc i nie rosnąc, tak aby mama była zadowolona. Gdy odblokowała swoje emocje, pozwoliła, na to, aby dziecko jadło tyle ile potrzebuje, z pełną akceptacją jego wagi i przekierowaniem myśli na potrzeby dziecka, a nie swój dyskomfort i obawy – poczuła ulgę. Dziewczynka zaczęła przybierać na wadze i urodziła się z wagą 2,8 kg. Poród odbył się siłami natury,co wzmocniło więź między matką i dzieckiem. To przykład, który często przytaczam, aby pokazać siłę naszego umysłu i wewnętrzne możliwości każdej kobiety.

    Znacie podobne historie?

  • Paweł Landwójtowicz o duszpasterskim wsparciu matki w perspektywie okołoporodowych zmian psychicznych.
    W tym rozdziale dowiecie się dużo o duchowości o tym, że małżeństwa powinny być przygotowywane do przyjścia na świat dziecka. Tak, więc są spotkania nie tylko przedmałżeńskie (o których pewnie każdy słyszał), ale też dla małżeństw. Dużo jest informacji o poszanowaniu życia poczętego i planowaniu rodziny. Tak, aby dzieci rodziły się chciane. Dowiedziałam się, że istnieje na terenie Polski przy diecezjach 40 domów, które mogą zaopiekować się matkami i ich dziećmi.
    W rozdziale mowa jest o tworzącej się relacji między dzieckiem a matkom i rozwojowi macierzyństwa.

    Bardzo duży wpływ na powstanie i rozwój postawy macierzyńskiej mogą mieć również współczesne metody monitorowania przebiegu ciąży, ultrasonografia (USG) i kardiotokografia (KTG). Słuchanie bicia serca dziecka i oglądanie jego obrazu na monitorze umożliwiają przeżycie uczuciowej bliskości z nim i przynoszą pragnienie jak najszybszego dotknięcia go po narodzeniu. Ten zmysłowy kontakt z dzieckiem w czasie badań medycznych ma silny wpływ uspakajający na matkę i budzi w niej wiele przyjemnych uczuć, które są korzystne dla tworzenia się i umacniania więzi z dzieckiem.
    Następnym narzędziem wzbudzania i kształtowania relacji z dzieckiem jest wizualizacja, czyli obrazowe przedstawienie sobie porodu, dziecka i życia z nim. Podobne działanie więziotwórcze i obniżające napięcia, stresy, lęki czasu ciąży mają pisanie listów do dziecka, prowadzenie pamiętników, rysowanie wizerunków dziecka w kolejnych stadiach rozwojowych życia prenatalnego.

  • Emilia Lichtenberg – Kokoszka o wspieraniu rozwoju poczętego dziecka. Elementy wybrane.

    Pięknym cytatem rozpoczyna się rozdział o dziecku w łonie matki. Natomiast żeby nie zdradzać zbyt dużo zachęcam Was do przeczytania 

    Prenatalny okres życia człowieka (…). Ten nie istotny do niedawna okres ludzkiego życia coraz częściej staje się podstawą prowadzonych badań. Z jednej strony bowiem naukowców zaczęło interesować już nie tylko to, jak rozwija się poczęte dziecko, ale także to, do czego zdolne są jego zmysły i umysł (inaczej mówiąc, próbują oni ustalić i to, co płód widzi i słych i to, co z tego zapamiętuje). Z drugiej strony, sami psycholodzy i psychoterapeuci zwrócili uwagę na to, że praca z pacjentem wymaga już nie tylko przepracowania okresu czesnego dzieciństwa, lecz również cofnięcia się do okresu narodzin, a nawet rozwoju prenatalnego./em>

    Dowiecie się podczas czytania tego rozdziału o najnowszych odkryciach dotyczących rozwoju dziecka w łonie matki
    Oto optymistyczne zakończenie:

    Znajomość tego, jak rozwija się poczęte dziecko, tego, jakie ma ono potrzeby i jak można wspierać jego rozwój, w połączeniu z uczuciem miłości stanowi największą inwestycję zarówno w przyszłość tego konkretnego dziecka, jak i jego dzieci i wnuków. Szczęśliwe, radosne dziecko to również spełniona matka i babka. To dobro włączone w “krąg życia”. Spróbujcie. Myślę, że warto.

  • Mirosław Hanulewicz o dwurodzicielstwo od poczęcia fundamentem prawidłowego rozwoju dziecka.Podkreślona zostaje waga wychowania dziecka przez oboje rodziców. Autor rozpoczyna polemikę z zaobserwowanym zjawiskiem jakim są np. banki nasienia. Pozwalające traktować mężczyznę jako dawcę plemników, a kobietę, która może pominąć mężczyznę w planowaniu dziecka.


Powyższe cytaty pochodzą z książki:
“Ciąża i narodziny fundamentem przyszłości dziecka”, Wydawnictwo Impuls, Wydanie I, Kraków 2012.Zapraszam do lektury

Zapraszam do lektury!

źródło:  http://blog.zapytajpolozna.pl/recenzje/rozwoj-dziecka-w-lonie-matki/

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło