Szkice o przyszłości fizycznej edukacji
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 27,00 zł
Treść przygotowanej przez Józefa Węglarza książki emanuje troską o przyszłość szkolnego wychowania fizycznego i jest to uzasadniony niepokój doświadczonego pedagoga.
Dyskretnie wprowadza czytelnika w świat oczekiwań i faktów, czyli ukazuje, jak powinno być i jak jest. [...] zapoznaje z teoretycznymi podstawami z danego obszaru, po czym sugeruje, jak należy skutecznie i zgodnie z obowiązującą doktryną realizować zadania, aby osiągać wyznaczone cele...
Treść przygotowanej przez Józefa Węglarza książki emanuje troską o przyszłość szkolnego wychowania fizycznego i jest to uzasadniony niepokój doświadczonego pedagoga. Autor stawia kluczowe pytanie: „Co stanie się z tym pięknym obszarem, który przynosił przez dziesięciolecia dzieciom i młodzieży dużo radości, zdrowia, hedonizmu, sportowych zmagań oraz innych wartości dla ich usprawnianych ciał i osobowości, a także sporo satysfakcji jego twórcom?”. Dyskretnie wprowadza czytelnika w świat oczekiwań i faktów, czyli ukazuje, jak powinno być i jak jest. [...] zapoznaje z teoretycznymi podstawami z danego obszaru, po czym sugeruje, jak należy skutecznie i zgodnie z obowiązującą doktryną realizować zadania, aby osiągać wyznaczone cele. Książkę polecam studentom oraz nauczycielom wychowania fizycznego, dla których przygotowanie młodych pokoleń do czynnego uczestnictwa w kulturze fizycznej jest celem najważniejszym.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie
Publikacja jest próbą nakreślenia perspektywy wychowania fizycznego, które w obecnym kształcie chyba kończy swoją misję. Jeżeli nie nastąpią w nim istotne przeobrażenia, to wkrótce pozostanie na marginesie kultury fizycznej jako mocno zasłużona dla wielu pokoleń forma uczestnictwa w niej, ale z ofertą przebrzmiałą, pozbawioną tego, co najbardziej znaczące, czyli atrakcyjności wśród innych propozycji kreowania wartości ciała dla wchodzących w samodzielne życie młodych pokoleń. Jeśli edukacja fizyczna nie stworzy nowych rozwiązań, to stanie się parergą w oświatowym tyglu, z niewielkimi możliwościami wyzwolenia się z tego obszaru.
Szkice, jak tytuł wskazuje, są zorientowane ku przyszłości, chociaż przewidywanie we współczesnych realiach jest sprawą niezwykle trudną, bo tempo przemian w większości dziedzin życia sprawia, że to, co może nastąpić w nieodległym czasie, jest niełatwe w ustaleniu, a nawet nieodgadnione. Dlatego można tylko wskazać ewentualne drogi wiodące do zmian na podstawie występujących symptomów, trendów, prognoz, intuicyjnych przypuszczeń, a także oczekiwań zgłaszanych przez wiele środowisk. Pomimo licznych niewiadomych trzeba podjąć próbę naszkicowania tego, jakie powinno być nasze wychowanie fizyczne w przyszłości ‒ dla jego dobra i należnego prestiżu.
W pierwszej części publikacji zaprezentowano osiągnięcia edukacji fizycznej powstałe dzięki pracom na jej rzecz wielu pokoleń uczonych-teoretyków, twórców metodycznych podstaw nauczania tego przedmiotu i oddanej dla niego ogromnej rzeszy nauczycieli praktyków, którzy nieraz meandrując pomiędzy teoretycznymi imperatywami, dyrektywami programowymi oraz realnymi możliwościami – kreowali kulturę fizyczną na różne, często zindywidualizowane sposoby, by doprowadzić do niej jak najwięcej młodych konsumentów. Wiele nauczycielskich wytworów dostrzegła metodyka i zastosowała w praktyce, w użytecznych publikacjach. Wykazane będą także niedomagania, które pojawiły się w wyniku niezrozumienia intencji pomysłodawców lub zwyczajnej niechęci do ich projektów. Treści te dały podstawę do naszkicowania pozycji wyjściowej dla nowego wychowania fizycznego, bo jeżeli nie nastąpi w jego strukturach, edukacyjnych zamierzeniach i wykonawstwie kreatywna refleksja, to nie sprosta ono wymaganiom i zagrożeniom, które niesie współczesny świat.
Józef Węglarz
Doc. dr Józef Węglarz – emerytowany nauczyciel akademicki PWSZ w Tarnowie, wieloletni nauczyciel wychowania fizycznego we wszystkich typach szkół. Ponad 30 lat był związany ze szkołami kształcącymi nauczycieli wychowania fizycznego. Był także nauczycielem doradcą metodycznym w WOM w Tarnowie dla tej specjalności nauczycielskiej. Swoje zainteresowania naukowe skoncentrował na zagadnieniach związanych z aksjologią ciała i na ich wdrażaniu do procesu fizycznej edukacji. Wygłaszając referaty na konferencjach naukowo-metodycznych, dzielił się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.
Jest autorem wielu publikacji, m.in. na łamach czasopisma „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, i współautorem dwóch książek: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego (2007, 2008, 2013, 2014) oraz Identity of Polish Physical Education – European background (2012).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Józef Węglarz |
ISBN druk | 978-83-8294-196-8 |
ISBN e-book | |
Objętość | 98 stron |
Wydanie | I, 2022 |
Format | A5 (145x210). |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
Rozdział 1
Stan posiadania współczesnej edukacji fizycznej – szkice aktualne
1.1. Zasoby teorii wychowania fizycznego – szkic syntetyczny
1.2. Wokół celów edukacji fizycznej – szkic wiodący
1.3. W tyglu metodycznych procedur – szkic deskryptywny
1.4. Nauczycielskie powinności – szkic na rozdrożu
1.5. Programy edukacyjne dla uczniów – szkic fundamentalny
1.6. Niedomagania współczesnej edukacji fizycznej – szkic w zamyśleniu
Rozdział 2
Ku przyszłości – z nadzieją...
2.1. O przemianach w edukacji – szkic wprowadzający
2.2. O redefinicji celów – szkic podstawowy
2.3. O innym fizycznym kształceniu – szkic o potrzebie zmian strukturalnych
2.4. O wychowaniu – szkic o zmianie w sposobie myślenia
2.5. O wiedzy – szkic o obszarze szczególnie zaniedbanym
2.6. O kształceniu i dokształcaniu nauczycieli – szkic o warunku koniecznym
2.7. O (nie)przewidywalności – szkic o zjawiskach (nie)zależnych od wykonawców
Zamiast zakończenia – wizja sumująca
Epilog
Postulowane kierunki przemian w edukacji fizycznej
Piśmiennictwo
Treść przygotowanej przez Józefa Węglarza książki emanuje troską o przyszłość szkolnego wychowania fizycznego i jest to uzasadniony niepokój doświadczonego pedagoga. Autor stawia kluczowe pytanie: „Co stanie się z tym pięknym obszarem, który przynosił przez dziesięciolecia dzieciom i młodzieży dużo radości, zdrowia, hedonizmu, sportowych zmagań oraz innych wartości dla ich usprawnianych ciał i osobowości, a także sporo satysfakcji jego twórcom?”. Dyskretnie wprowadza czytelnika w świat oczekiwań i faktów, czyli ukazuje, jak powinno być i jak jest. [...] zapoznaje z teoretycznymi podstawami z danego obszaru, po czym sugeruje, jak należy skutecznie i zgodnie z obowiązującą doktryną realizować zadania, aby osiągać wyznaczone cele. Książkę polecam studentom oraz nauczycielom wychowania fizycznego, dla których przygotowanie młodych pokoleń do czynnego uczestnictwa w kulturze fizycznej jest celem najważniejszym.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów