• Obniżka
Szkice o przyszłości fizycznej edukacji

Szkice o przyszłości fizycznej edukacji

ISBN: 978-83-8294-196-8
34,80 zł
27,00 zł Zniżka 22,41%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 27,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Treść przygotowanej przez Józefa Węglarza książki emanuje troską o przyszłość szkolnego wychowania fizycznego i jest to uzasadniony niepokój doświadczonego pedagoga.
Dyskretnie wprowadza czytelnika w świat oczekiwań i faktów, czyli ukazuje, jak powinno być i jak jest. [...] zapoznaje z teoretycznymi podstawami z danego obszaru, po czym sugeruje, jak należy skutecznie i zgodnie z obowiązującą doktryną realizować zadania, aby osiągać wyznaczone cele...

Ilość

Treść przygotowanej przez Józefa Węglarza książki emanuje troską o przyszłość szkolnego wychowania fizycznego i jest to uzasadniony niepokój doświadczonego pedagoga. Autor stawia kluczowe pytanie: „Co stanie się z tym pięknym obszarem, który przynosił przez dziesięciolecia dzieciom i młodzieży dużo radości, zdrowia, hedonizmu, sportowych zmagań oraz innych wartości dla ich usprawnianych ciał i osobowości, a także sporo satysfakcji jego twórcom?”. Dyskretnie wprowadza czytelnika w świat oczekiwań i faktów, czyli ukazuje, jak powinno być i jak jest. [...] zapoznaje z teoretycznymi podstawami z danego obszaru, po czym sugeruje, jak należy skutecznie i zgodnie z obowiązującą doktryną realizować zadania, aby osiągać wyznaczone cele. Książkę polecam studentom oraz nauczycielom wychowania fizycznego, dla których przygotowanie młodych pokoleń do czynnego uczestnictwa w kulturze fizycznej jest celem najważniejszym.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie


Publikacja jest próbą nakreślenia perspektywy wychowania fizycznego, które w obecnym kształcie chyba kończy swoją misję. Jeżeli nie nastąpią w nim istotne przeobrażenia, to wkrótce pozostanie na marginesie kultury fizycznej jako mocno zasłużona dla wielu pokoleń forma uczestnictwa w niej, ale z ofertą przebrzmiałą, pozbawioną tego, co najbardziej znaczące, czyli atrakcyjności wśród innych propozycji kreowania wartości ciała dla wchodzących w samodzielne życie młodych pokoleń. Jeśli edukacja fizyczna nie stworzy nowych rozwiązań, to stanie się parergą w oświatowym tyglu, z niewielkimi możliwościami wyzwolenia się z tego obszaru. 

Szkice, jak tytuł wskazuje, są zorientowane ku przyszłości, chociaż przewidywanie we współczesnych realiach jest sprawą niezwykle trudną, bo tempo przemian w większości dziedzin życia sprawia, że to, co może nastąpić w nieodległym czasie, jest niełatwe w ustaleniu, a nawet nieodgadnione. Dlatego można tylko wskazać ewentualne drogi wiodące do zmian na podstawie występujących symptomów, trendów, prognoz, intuicyjnych przypuszczeń, a także oczekiwań zgłaszanych przez wiele środowisk. Pomimo licznych niewiadomych trzeba podjąć próbę naszkicowania tego, jakie powinno być nasze wy­chowanie fizyczne w przyszłości ‒ dla jego dobra i należnego prestiżu.

W pierwszej części publikacji zaprezentowano osiągnięcia edukacji fizycznej powstałe dzięki pracom na jej rzecz wielu pokoleń uczonych-teoretyków, twórców metodycznych podstaw nauczania tego przedmiotu i oddanej dla niego ogromnej rzeszy nauczycieli praktyków, którzy nieraz meandrując pomiędzy teoretycznymi imperatywami, dyrektywami programowymi oraz realnymi możliwościami – kreowali kulturę fizyczną na różne, często zindywidualizowane sposoby, by doprowadzić do niej jak najwięcej młodych konsumentów. Wiele nauczycielskich wytworów dostrzegła metodyka i zastosowała w praktyce, w użytecznych publikacjach. Wykazane będą także niedomagania, które pojawiły się w wyniku niezrozumienia intencji pomysłodawców lub zwyczajnej niechęci do ich projektów. Treści te dały podstawę do naszkicowania pozycji wyjściowej dla nowego wychowania fizycznego, bo jeżeli nie nastąpi w jego strukturach, edukacyjnych zamierzeniach i wykonawstwie kreatywna refleksja, to nie sprosta ono wymaganiom i zagrożeniom, które niesie współczesny świat.

76 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Józef Węglarz

Węglarz JózefDoc. dr Józef Węglarz – emerytowany nauczyciel akademicki PWSZ w Tarnowie, wieloletni nauczyciel wychowania fizycznego we wszystkich typach szkół. Ponad 30 lat był związany ze szkołami kształcącymi nauczycieli wychowania fizycznego. Był także nauczycielem doradcą metodycznym w WOM w Tarnowie dla tej specjalności nauczycielskiej. Swoje zainteresowania naukowe skoncentrował na zagadnieniach związanych z aksjologią ciała i na ich wdrażaniu do procesu fizycznej edukacji. Wygłaszając referaty na konferencjach naukowo-metodycznych, dzielił się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.

Jest autorem wielu publikacji, m.in. na łamach czasopisma „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, i współautorem dwóch książek: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego (2007, 2008, 2013, 2014) oraz Identity of Polish Physical Education – European background (2012).

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Józef Węglarz

ISBN druk

978-83-8294-196-8

ISBN e-book

Objętość

98 stron

Wydanie

I, 2022

Format

A5 (145x210).

Oprawamiękka, klejona, folia matowa

Wprowadzenie        

Rozdział 1
Stan posiadania współczesnej edukacji fizycznej – szkice aktualne  

1.1.    Zasoby teorii wychowania fizycznego – szkic syntetyczny    
1.2.    Wokół celów edukacji fizycznej – szkic wiodący    
1.3.    W tyglu metodycznych procedur – szkic deskryptywny    
1.4.    Nauczycielskie powinności – szkic na rozdrożu    
1.5.    Programy edukacyjne dla uczniów – szkic fundamentalny  
1.6.    Niedomagania współczesnej edukacji fizycznej – szkic w zamyśleniu   

Rozdział 2
Ku przyszłości – z nadzieją...    

2.1.    O przemianach w edukacji – szkic wprowadzający  
2.2.    O redefinicji celów – szkic podstawowy    
2.3.    O innym fizycznym kształceniu – szkic o potrzebie zmian strukturalnych    
2.4.    O wychowaniu – szkic o zmianie w sposobie myślenia   
2.5.    O wiedzy – szkic o obszarze szczególnie zaniedbanym   
2.6.    O kształceniu i dokształcaniu nauczycieli – szkic o warunku koniecznym   
2.7.    O (nie)przewidywalności – szkic o zjawiskach (nie)zależnych od wykonawców 

Zamiast zakończenia –  wizja sumująca   

Epilog    
Postulowane kierunki przemian w edukacji fizycznej    

Piśmiennictwo 

fragment

Treść przygotowanej przez Józefa Węglarza książki emanuje troską o przyszłość szkolnego wychowania fizycznego i jest to uzasadniony niepokój doświadczonego pedagoga. Autor stawia kluczowe pytanie: „Co stanie się z tym pięknym obszarem, który przynosił przez dziesięciolecia dzieciom i młodzieży dużo radości, zdrowia, hedonizmu, sportowych zmagań oraz innych wartości dla ich usprawnianych ciał i osobowości, a także sporo satysfakcji jego twórcom?”. Dyskretnie wprowadza czytelnika w świat oczekiwań i faktów, czyli ukazuje, jak powinno być i jak jest. [...] zapoznaje z teoretycznymi podstawami z danego obszaru, po czym sugeruje, jak należy skutecznie i zgodnie z obowiązującą doktryną realizować zadania, aby osiągać wyznaczone cele. Książkę polecam studentom oraz nauczycielom wychowania fizycznego, dla których przygotowanie młodych pokoleń do czynnego uczestnictwa w kulturze fizycznej jest celem najważniejszym.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło