Przedszkola w Niemczech. Między siłą tradycji a wyzwaniami przyszłości - premiera

Autorki bardzo dobrze opisują swoistość i możliwość funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych w modelu zdecentralizowanym w kraju o ustroju federalnym. [...] Dzięki takiej publikacji można przełamać mity o rzekomym chaosie czy pozbawieniu państwa wpływu na edukację młodych pokoleń.
PREMIERA WYDAWNICZA
Przedszkola w Niemczech. Między siłą tradycji a wyzwaniami przyszłości
Inetta Nowosad, Katarzyna Tomasik-Abdelsamie
Książka podejmuje wiele kwestii funkcjonowania przedszkoli w Niemczech, od podstaw ich konstytuowania się po najnowsze zmiany organizacyjne rozpatrywane w kontekście uwarunkowań procesów społecznych. Z tego względu przeznaczona jest dla szerokiego kręgu czytelników. Mogą to być nauczyciele przedszkoli i personel kierowniczy konfrontujący rodzime rozwiązania z niemieckimi, stanowiącymi inspirację do wprowadzania udoskonaleń, jak również studenci poszerzający wiedzę w ramach kształcenia akademickiego – dla nich książka stanie się lekturą uzupełniającą program. Inna grupa odbiorców to politycy i działacze oświatowi oraz rodzice. Kwestie wczesnej edukacji – rozpatrywane jako fundament nie tylko edukacji, ale także ludzkich biografii – warte są bowiem zainteresowania osób świadomych rangi edukacji dzieci zarówno w rozwoju osobistym, jak i społecznym. Książka może inspirować wszystkie wskazane grupy odbiorców, pobudzać ich do podjęcia własnej aktywności lub stanowić punkt odniesienia dla wyznaczanych przez nich priorytetów i sposobów osiągania celów.
Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
Książka Inetty Nowosad i Katarzyny Tomasik-Abdelsamie znakomicie wpisuje się w literaturę z dziedziny pedagogiki porównawczej z odniesieniem do pedagogiki przedszkolnej, której przedmiot badań, jakim są przedszkola, nie tylko cieszy się w Polsce wysokim uznaniem opinii społecznej, ale i stanowi fundament pod całożyciowe uczenie się każdej osoby. Otrzymujemy niezwykle interesujący wgląd w system zdecentralizowanej oświaty przedszkolnej w Niemczech, gdzie nastąpił radykalny przełom paradygmatyczny, instytucjonalny oraz wychowawczo-opiekuńczy 180 lat temu (od powstania pierwszego przedszkola F.W. Fröbla w Bad Blankenburgu w 1840 roku). Bardzo dobrze się stało, że autorki wprowadzają czytelników w świat niemieckiej pedagogii przedszkolnej, poczynając od jej genezy i ewolucji, skoro w postnowoczesnym świecie powracamy do idei przedszkola w przyrodniczym środowisku. Dla historyków wychowania książka stanowić będzie kompetentne i trafnie ilustrowane oraz znakomicie uzasadnione źródłowo pogłębienie wiedzy o zmianach w przedszkolnej opiece nad dziećmi oraz różnicowaniu edukacyjnych ofert przeznaczonych dla dzieci i ich rodziców. […] teoretycy wychowania czy pedagodzy opiekuńczo-wychowawczy i społeczni przeczytają tu natomiast o niezwykle interesujących sporach o istotę i zakres wychowania przedszkolnego.Autorki bardzo dobrze opisują swoistość i możliwość funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych w modelu zdecentralizowanym w kraju o ustroju federalnym. Tak jest nie tylko w Niemczech, ale i w Szwajcarii, Austrii czy Wielkiej Brytanii, gdzie na znacznie wyższym poziomie prowadzona jest edukacja instytucjonalna i pozainstytucjonalna, począwszy od wieku dziecięcego aż do dorosłości – w rozumieniu kształcenia ustawicznego, przez całe życie.
Dzięki takiej publikacji można przełamać mity o rzekomym chaosie czy pozbawieniu państwa wpływu na edukację młodych pokoleń.
Nowość wydawnicza w naszej księgarni internetowej: https://www.impulsoficyna.com.pl/monografie-i-podreczniki-akademickie/2207-przedszkola-w-niemczech-miedzy-sila-tradycji-a-wyzwaniami-przyszlosci.html
Zapraszamy!