• Obniżka
Kultura szkoły Montessori w XXI wieku

Kultura szkoły Montessori w XXI wieku

ISBN: 978-83-8095-601-8
71,43 zł
51,43 zł Oszczędzasz: 20,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 55,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Podtytuł: Od teorii do praktyki w skali mikro

Książka Anny Jaroszewskiej  dotyczy tego, co powinno być istotą życia każdego człowieka: indywidualności, podmiotowej sprawczości, kultury pracy, współpracy i wzajemnego szacunku, kreatywności, empatii, odpowiedzialności i samorealizacji... Polecamy!

Ilość

Polecamy publikację autorstwa Anny Jaroszewskiej pt. Kultura szkoły Montessori w XXI wieku. Od teorii do praktyki w skali mikro w ramach serii wydawniczej „Drogowskazy (w) Edukacji”.

Nowa seria wydawnicza ma przywrócić nie tylko prawo do wolności (w) edukacji jako gwaranta i warunku sine qua non najwyższej jej jakości, bo powiązanej z poczuciem sprawstwa i odpowiedzialności oraz rzeczywistej partycypacji nauczycieli, uczniów i ich rodziców w tworzeniu lepszej edukacji. Lepszej, bo oznaczającej szkołę zorientowaną na rozwój uczniów, nauczycieli i rodziców jako wspólnoty, a nie na realizację wąsko pojmowanych interesów partii politycznych, kościołów, różnych organizacji społecznych czy globalnych podmiotów gospodarczych.

Zawarte w tytule serii słowo „drogowskazy” jest metaforą oznaczania szlaków dla innej edukacji za pomocą słowa i obrazu, ich pogłębionych znaczeń, doznań i wyobrażeń, wskazujących możliwe kierunki rozwoju odszkolnionej edukacji. Szkołę można wymyślać na nowo, inaczej niż przewiduje to powszechnie obowiązująca w Polsce doktryna kształcenia i wychowywania uczniów w podejściu etatystycznym, skoszarowanym i systemowo ograniczającym mentalność kolejnych pokoleń. Edukacja musi być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, otwartym na różnice, a zarazem poddawanym oddolnej kontroli i wsparciu sił społecznych, zatroskanych o człowieka i głębię jego człowieczeństwa, a nie tylko wizję efektywnie zorganizowanego społeczeństwa. Tak jak napisy umieszczane przy drodze lub przy skrzyżowaniach, nierzadko na kamiennych drogowskazach, zapewniają możliwy kierunek wędrówki, a przy tym są odporne na wiatr, deszcz czy zmiany temperatur, tak też oferowane w tej serii drogowskazy uczonych i nauczycieli XXI wieku chronią zarówno tradycyjne, jak i innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Drogowskazy te stawiane są na fundamentach prawdy, wolności, pasji poznawania i doznań z tym związanych – empatii i sympatii. Jako praktycy edukacji i badacze jej teorii zapraszamy na wędrówkę po najstarszych i najnowszych szlakach wychowania, kształcenia, uczenia się i samospełnienia.

Redaktor serii prof. dr hab. Bogusław Śliwerski

Od Autorki:

Pomimo wyraźnej dychotomii poglądów na temat pedagogiki Marii Montessori lekturę tę polecam bez wyjątku wszystkim tym, którzy choć trochę interesują się współczesną edukacją, w szczególności zaś jej alternatywnymi modelami – niezależnie od tego, czy przez wzgląd na własne dzieci bądź wnuki, które objęte są przecież obowiązkiem szkolnym, czy z uwagi na wykonywany zawód, czy z czysto ludzkiej ciekawości. Dotyczy ona bowiem tego, co powinno być istotą życia każdego człowieka: indywidualności, podmiotowej sprawczości, kultury pracy, współpracy i wzajemnego szacunku, kreatywności, empatii, odpowiedzialności i samorealizacji. Kultura szkoły montessoriańskiej może stać się doskonałym miejscem, przestrzenią i medium, dzięki którym wartości te mogą być kolportowane w serca i umysły kolejnych pokoleń – dla dobra każdej jednostki oraz społeczności, w której przyszło im realizować swój życiowy plan. Znajdując się w centrum wydarzeń i mając już niemałe doświadczenie w kształtowaniu kompetencji oraz postaw dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, także własnych, w końcu dostrzegając problemy, z którymi każdego dnia musimy się mierzyć, a które wynikają ze zobojętnienia, lenistwa, niezdrowej rywalizacji, głębokiego egoizmu, ale też braku sił, motywacji czy inspiracji, by zrobić coś lepiej, inaczej, bezinteresownie, z korzyścią dla kogoś innego, opowiedzenie tej historii uznałam za konieczne. Przede wszystkim ze względu na tkwiącą w niej wartość dodaną (do tego, co dotychczas na temat edukacji w systemie Montessori ogłoszono słowem bądź drukiem). Jej spisanie i upublicznienie na kartach książki jest w pewnym sensie wyrazem mojej samorealizacji, co uważam za cenny skutek uboczny tej pracy.

Anna Jaroszewska


_________________________________________________

W ramach serii zapraszamy do czterech monografii:

1. Cogito – szkoła z własnym obliczem - autorstwa Marzeny Kędry

2. Zarządzanie w oświacie. Podręcznikowy zarys problematyki - autorstwa Lechosława Gawreckiego

3. Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego - autorstwa Bogusława Śliwerskiego i Michała Palucha

4. Kultura szkoły Montessori w XXI wieku - autorstwa Anny Jaroszewskiej

Drogowskazy (w) Edukacji

 

136 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka + skrzydełka

Anna Jaroszewska

Anna Jaroszewskadr hab. n. hum. w zakresie językoznawstwa, absolwentka filologii germańskiej oraz rosyjskiej Uniwersytetu Humboldta w Berlinie, obecnie profesor uczelni w Zakładzie Glottodydaktyki Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, w którym pracuje od 1999 roku. Blisko związana z Polskim Towarzystwem Neofilologicznym, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy ze studentami – przyszłymi nauczycielami języków obcych oraz przez praktykę nauczycielską i wolontariacką w przedszkolnych i wczesnoszkolnych grupach nauczania, wcześniej prowadzoną również wśród licealistów i seniorów – stała się orędownikiem interdyscyplinarnego dialogu glottodydaktyki, pedagogiki, andragogiki i geragogiki oraz wiedzy praktycznie użytecznej. W ramach poznawczych poszukiwań poza głównym nurtem działalności zawodowej ukończyła Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na kierunku Zarządzanie oświatą, studia podyplomowe na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Edukacja początkowa i terapia pedagogiczna dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz kilkusetgodzinny kurs Wczesnej Edukacji Montessori zorganizowany przez Polski Instytut Montessori w Warszawie, nadający uprawnienia nauczyciela wczesnej edukacji Montessori z międzynarodowym certyfikatem MACTE.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Anna Jaroszewska

ISBN druk

ISBN SERII

978-83-8095-601-8

978-83-8095-961-3

ISBN e-book

Objętość

190 stron

Wydanie

I, 2022

Format

A (145/208).

Oprawamiękka, klejona, fola matowa + skrzydełka

Wprowadzenie do serii wydawniczej „Drogowskazy (w) Edukacji”        

WSTĘP       
Kontekst      
Pomysł, metoda, ramy publikacji    
Adresaci opowieści      
Podziękowania       

KULTURA SZKOŁY W ŚWIETLE PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI – PODSTAWY TEORETYCZNE W TELEGRAFICZNYM SKRÓCIE       
Próba definicji kultury jako punkt wyjścia do rozważań o szkole    
Szkoła z perspektywy teorii organizacji i zarządzania    
Kultura organizacyjna szkoły       
Wyjaśnienie kluczowych pojęć pedagogiki Marii Montessori   
Koncepcja edukacji kosmicznej i przygotowanego otoczenia jako wykładnia modelu kultury organizacyjnej szkoły montessoriańskiej      

MIKROŚWIAT MONTESSORI – OPOWIEŚĆ O KULTURZE JEDNEJ SZKOŁY    
Normy i wartości a misja szkoły     
Architektura szkoły    
Wzorce osobowe (bohaterowie)    
Symbolika     
Gdzie się podziała „stara gwardia”?   
(Nie)zwykli uczniowie w (nie)zwykłej szkole     
Postawy rodzicielskie w rozpoznaniu autorskim    
Organizacja kształcenia i związane z tym procedury, zasady, rytuały w klasach wczesnoszkolnych   
„Przystanek Brzoskwiniowa” – refleksja o kształceniu starszych montessorian     

POSTSCRIPTUM   

Wykaz dokumentów źródłowych   

Bibliografia   
Netografia    

Spis rycin, schematów, tabel, zdjęć

fragment

Nowa seria wydawnicza ma przywrócić nie tylko prawo do wolności (w) edukacji jako gwaranta i warunku sine qua non najwyższej jej jakości, bo powiązanej z poczuciem sprawstwa i odpowiedzialności oraz rzeczywistej partycypacji nauczycieli, uczniów i ich rodziców w tworzeniu lepszej edukacji. Lepszej, bo oznaczającej szkołę zorientowaną na rozwój uczniów, nauczycieli i rodziców jako wspólnoty, a nie na realizację wąsko pojmowanych interesów partii politycznych, kościołów, różnych organizacji społecznych czy globalnych podmiotów gospodarczych.

Zawarte w tytule serii słowo „drogowskazy” jest metaforą oznaczania szlaków dla innej edukacji za pomocą słowa i obrazu, ich pogłębionych znaczeń, doznań i wyobrażeń, wskazujących możliwe kierunki rozwoju odszkolnionej edukacji. Szkołę można wymyślać na nowo, inaczej niż przewiduje to powszechnie obowiązująca w Polsce doktryna kształcenia i wychowywania uczniów w podejściu etatystycznym, skoszarowanym i systemowo ograniczającym mentalność kolejnych pokoleń. Edukacja musi być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, otwartym na różnice, a zarazem poddawanym oddolnej kontroli i wsparciu sił społecznych, zatroskanych o człowieka i głębię jego człowieczeństwa, a nie tylko wizję efektywnie zorganizowanego społeczeństwa. Tak jak napisy umieszczane przy drodze lub przy skrzyżowaniach, nierzadko na kamiennych drogowskazach, zapewniają możliwy kierunek wędrówki, a przy tym są odporne na wiatr, deszcz czy zmiany temperatur, tak też oferowane w tej serii drogowskazy uczonych i nauczycieli XXI wieku chronią zarówno tradycyjne, jak i innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Drogowskazy te stawiane są na fundamentach prawdy, wolności, pasji poznawania i doznań z tym związanych – empatii i sympatii. Jako praktycy edukacji i badacze jej teorii zapraszamy na wędrówkę po najstarszych i najnowszych szlakach wychowania, kształcenia, uczenia się i samospełnienia.

Redaktor serii prof. dr hab. Bogusław Śliwerski

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło