Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Cena podstawowa
45,71 zł
-15,00 zł
Cena
30,71 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 35,00 zł
Książka adresowana jest do specjalistów różnych dziedzin – lekarzy, w tym głównie pediatrów, neurologów i psychiatrów dziecięcych, ponadto do psychologów klinicznych, pedagogów specjalnych, neurologopedów, rehabilitantów, a także do studentów, powyższych specjalności.
Książka dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej e-book
Problematyka publikacji porusza zagadnienie współwystępowania zaburzeń rozwojowych u dzieci. Tematyka ta, coraz częściej staje się przedmiotem zainteresowań wielu badaczy, diagnostów i terapeutów, tym bardziej, iż w praktyce klinicznej spotykamy coraz większą grupę dzieci, u których stwierdza się występowanie objawów kryterialnych przypisanych więcej niż jednemu zaburzeniu. Łączne występowanie kilku zaburzeń zdecydowanie modyfikuje proces rozwoju i funkcjonowanie dziecka na każdym jego etapie. Określenie profilu owego procesu rozwojowego oraz skali charakterystycznych objawów, ma centralne znaczenie do diagnozy klinicznej dziecka, a w szczególności diagnozy różnicowej.
Wobec złożoności patomechanizmu odpowiedzialnego za współwystępowanie zaburzeń rozwoju u dzieci, grupa badaczy podjęła rozważania nad dylematami diagnostycznymi na styku takich zaburzeń, jak: autyzm, zespół Aspergera, zaburzenia semantyczno – pragmatyczne, niewerbalne trudności w uczeniu się, ADHD, centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, opóźnienia w rozwoju, autyzm atypowy, schizofrenia wczesnodziecięca, zaburzenia zachowania oraz zaburzenia psychotyczne. Pewna część rozważań została poświęcona zaburzeniom współwystępującym w chorobie przewlekłej, mózgowym porażeniu dziecięcym, dyslalii rozszczepowej oraz przy defektach wzroku. Zamiarem autorów było przybliżenie Czytelnika do odpowiedzi na nurtujące go pytania o rozwój dzieci z zaburzeniami łączonymi.
Książka adresowana jest do specjalistów różnych dziedzin – lekarzy, w tym głównie pediatrów, neurologów i psychiatrów dziecięcych, ponadto do psychologów klinicznych, pedagogów specjalnych, neurologopedów, rehabilitantów, a także do studentów, powyższych specjalności.
Opis
Specyficzne kody
Winczura Barbara
dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Jej główne zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą: problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Jest autorką bądź współautorką wielu publikacji książkowych oraz licznych artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w komunikacji oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Winczura Barbara |
ISBN druk | 978-83-8095-055-9 |
ISBN e-book | 978-83-8095-055-9 |
Objętość | 312 stron |
Wydanie | III, 2016 |
Format | E-book: epub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Małgorzata Skórczyńska
Autyzm a opóźnienie rozwoju
Katarzyna Markiewicz
Autystyczne spektrum zaburzeń a dysfunkcje semantyczno-pragmatyczne
Julita Urbaniuk
Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego a autyzm
Barbara Winczura
Autyzm, autyzm atypowy a schizofrenia wczesnodziecięca
Alina Czapiga, Karolina Szeremeta
Autyzm atypowy, zespół Aspergera, nadpobudliwość psychoruchowa a objawy psychotyczne
Alina Czapiga, Honorata Kłosowska
Zespół Aspergera a zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
Maria Piszczek
Zaburzenie zdolności niewerbalnego uczenia się a zespół Aspergera
Małgorzata Przepióra
Zaburzenia zachowania a nadpobudliwość psychoruchowa z deficytami uwagi (ADHD)
Marzenna Zaorska
Niedowidzenie z problemami somatycznymi, psychicznymi oraz podejrzeniem zespołu Aspergera lub schizofreni
Jolanta Lipińska-Lokś
Choroba przewlekła a zaburzenia emocjonalne i trudności w uczeniu się
Agnieszka Drzazga
Mózgowe porażenie dziecięce i zaburzenia współwystępujące
Danuta Pluta-Wojciechowska
Dyslalia rozszczepowa a współtowarzyszące powikłania ontogenezy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia
[…] Inicjatywę przygotowania tych prac uważam za niezwykle cenną, ponieważ nie mamy w Polsce współczesnego podręcznika psychologii klinicznej dziecka i pedagogiki specjalnej. […]
Odczytuję ją jako pomoc, przeznaczoną głównie dla studentów pedagogiki oraz pracowników psychologiczno-pedagogicznych poradni dziecięcych.
[…] Merytorycznie, zagadnienie wielorakich zaburzeń rozwoju dzieci czy też dzieci z wieloma zaburzeniami, występującymi w rozwoju równocześnie albo sukcesywnie - jest ogromnie ważne. Chodzić tu bowiem może zarówno o mnogie skutki zadziałania jednego czy kilku czynników patogennych, jak i o nawarstwianie się w toku rozwoju różnych form patologii. Rozwój jest zjawiskiem dynamicznym, rozłożonym w czasie, podlegającym wielu uwarunkowaniom zewnętrznym i wewnętrznym. Różne aspekty rozwoju: ich funkcje i struktury wzajemne na siebie oddziaływfeyą, wchodzą w interakcje z otoczeniem biofizycznym i społecznym, który je koryguje bądź nasila. Zamysł Pani Redaktor B. Winczury i Współautorek, żeby oddać złożoność i wielorakość procesów patologizacji rozwoju dzieci oceniam jako wartościowy, ale też ogromnie trudny. […]
Redakcja, mając za zadanie współpracę z czternastoma autorkami (tylu się ich naliczyłam), narzuciła jednolitą strukturę rozdziałów, w której obowiązywało: najpierw opisanie dwóch lub więcej możliwych współwystępujących u dzieci zaburzeń, przedstawienie kryteriów ich klasyfikacji i różnicowania, a następnie - połączenie tych zaburzeń w ontogenezie przytoczonych przykładów dzieci. Autorki dokonały opisu, klasyfikacji i zasad różnicowania zaburzeń najczęściej w oparciu o medyczne podręczniki DSM i ICD; dlatego opisy te wypadły statycznie, bo takie są wykorzystywane podręczniki, oparte na statystycznej analizie zespołów objawów.
Zamysł umieszczenia w każdym rozdziale tzw. studium przypadku, przedstawiającego linię rozwoju i objawy zaburzeń zmieniających się w czasie, uważam za bardzo cenny. […]
[...] Doktor B. Winczura podjęła się tego, co możliwe, przybliżając Czytelnikom kwestie współwystępowania zaburzeń u dzieci. Biorąc pod uwagę społeczne zwyczaje: klasyfikowania dzieci wg rozpoznań medycznych, przyznawania im określonych uprawnień do terapii, edukacji, zasiłków i innych świadczeń, wg rozpoznania, ukazanie, że problemy diagnostyczne są bardzo złożone, a objawy funkcjonowania dzieci zmienne w czasie - jest już bardzo cenne.
Małgorzata Kościelska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego