Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Cena podstawowa
45,71 zł
-15,00 zł
Cena
30,71 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Zbiór tekstów, które rzetelnie pochylają się nad problemami dzieci z mniejszymi bądź większymi, zawsze jednak uciążliwymi, dysfunkcjami w rozwoju...
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book.
Wywołując w świadomości hasło „dzieciństwo”, budzimy z reguły obrazy pogodne, nawet szczęśliwe. Dzieci nie powinny mieć zmartwień – kłopoty przejmują dorośli. Okres dzieciństwa, w którym w naturalnym procesie uspołeczniania poznaje się wymagania otoczenia, w silnym stopniu kształtuje zręby osobowości podstawowej. Wtedy następuje pierwsze tworzenie się obrazów świata społecznego z jego radościami i smutkami. Powstają wyobrażenia o sobie i swoich możliwościach, a nawet marzenia. Wyobrażenia te są odbiciem doświadczeń dziecięcych, ich intelektualno-emocjonalnych interpretacji zdarzeń, obrazów kulturowych oraz ocen wartościujących, które słyszą i poznają.
W romantycznym spojrzeniu na dzieciństwo, jakie ukazują antropolodzy kultury odnoszący je do zakładanych celów i form wychowania, jest ono dojrzewaniem do następnych okresów w życiu (Rogers, 2001, s. 202–214). To, co się w tych latach dzieje, ma budować człowieka szczęśliwego, otwartego na ludzi, chętnego zmianom świata na lepsze, twórczego.
Dzieciństwo jest wprawdzie okresem uczenia się potrzebnych umiejętności w życiu dorosłym, ale zakres i formy wybierają z troską dorośli. W dużej części przypadków tak jest, ale zarazem część dzieci z bardzo wielu powodów takiego radosnego dzieciństwa nie doświadcza. Przyczyny są różne: choroby przewlekle, deficyty rozwojowe czy niepełnosprawności, ale i takie, które z tym związane są bezpośrednio i pośrednio, a nawet wynikają całkowicie z innych przyczyn.
Prof. zw. dr hab. Krystyna Ferenz
Opis
Specyficzne kody
Winczura Barbara
dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Jej główne zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą: problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Jest autorką bądź współautorką wielu publikacji książkowych oraz licznych artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w komunikacji oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Winczura Barbara |
ISBN druk | 978-83-8095-303-1 |
ISBN e-book | 978-83-8095-302-4 |
Objętość | 280 stron |
Wydanie | II, 2017 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Cienie dzieciństwa…
CZĘŚĆ I
NEGATYWNE DOŚWIADCZENIA JAKO CZYNNIKI RYZYKA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY
Hanna Kubiak
Emocje, temperament i przywiązanie a procesy rozwoju zaburzeń psychicznych u dzieci
Urszula Bartnikowska
Doświadczenia wczesnego dzieciństwa a zaburzenia regulacji emocji u dziecka
Małgorzata Przepióra
Emocjonalne oblicza zespołu stresu pourazowego u dzieci i młodzieży
Małgorzata Cichecka-Wilk
Zaburzenia emocjonalne w przebiegu depresji u dzieci i młodzieży
Anna Gulczyńska
Zaburzenia emocjonalne u dzieci po traumie molestowania seksualnego
Dorota Ryżanowska, Anna Siwiec
Parentyfikacja i jej rola w genezie zaburzeń obrazu własnego ciała w przebiegu anoreksji u dzieci i młodzieży Piotr Kwiatkowski Zaburzenia eksternalizacyjne w kontekście regulacji zachowania
CZĘŚĆ II
EMOCJE DZIECI I MłODZIEŻY Z CHOROBĄ PRZEWLEKŁĄ I Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W ICH PSYCHOSPOŁECZNEJ ADAPTACJI
Jolanta Lipińska-Lokś
Zaburzenia emocjonalne u dzieci z chorobą przewlekłą
Joanna Konarska
Znaczenie wczesnodziecięcych doświadczeń emocjonalnych osób z niepełnosprawnością dla podejmowania wyzwań życiowych Ewa Bartuś
Emocje na drodze do adaptacji społecznej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Joanna Gładyszewska-Cylulko
Zaburzenia emocjonalne u dzieci niewidomych i słabowidzących
Joanna Kossewska
Specyfika rozwoju procesów emocjonalnych u dzieci z uszkodzonym słuchem
Agnieszka Słopień, Aneta Wojciechowska
Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu
Barbara Winczura
Rozwój emocji i przywiązania dzieci ze spektrum autyzmu w kontaktach z bliskimi Sylwia Wrona Relacje emocjonalne między dzieckiem a jego rodziną we wczesnej interwencji
To z całą pewnością nie jest lekka i niezobowiązująca lektura Jeśli jednak zamieszczone w niej teksty trafią do odpowiednich osób, może przynieść dużo korzyści i okazać się zbawienną w skutkach. Stanowi bowiem zbiór tekstów, które rzetelnie pochylają się nad problemami dzieci z mniejszymi bądź większymi, zawsze jednak uciążliwymi, dysfunkcjami w rozwoju. Na tę publikacje składa się kilkanaście naukowych tekstów, których autorami są pracownicy naukowi kilku polskich uczelni. Są oczywiście osoby, parające się na co dzień problematyką edukacji najmłodszych i reprezentujące wydziały związane z edukacją i psychologią ze szczególnym wskazaniem na najmłodszych.
Wiadomo powszechnie, bo nie trzeba znać na wyrywki kanonicznego dziś dzieła Aronsona „Człowiek – istota społeczna”, że wszystko co dobre i co złe w naszej naturze, ma swoje źródło w młodości. Także tej wczesnej, a nawet w okresie prenatalnym. Dlatego tak ważne jest, by właśnie wtedy zachować największą czujność. Jest to oczywiście szalenie trudne, o czym świadczą wszystkie te problemy, o których traktują wypowiedzi poszczególnych autów. Motywem przewodnim wszystkich zawartych w tej pracy tekstów są tytułowe emocje. „Dzieci nie mają takich umiejętności jak dorośli, emocjonalnie są bezbronne. Ich potrzeba bezpieczeństwa i przynależności jest bardzo silna. Osoby bliskie dorosłe są głównymi postaciami odniesienia w ocenie wszystkich ważnych spraw i wydarzeń dostrzeganych przez dziecko. O sobie myśli w kategorii jaźni odzwierciedlonej. Dziecko czuje się takim, jakim widzą je najbliżsi i jak mu o tym mówią.”
Teksty zebrane w omawianej publikacji podzielone zostały na dwie części. Pierwsza skupia się na negatywnych doświadczeniach potraktowanych jako czynniki ryzyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Przechodzimy w nim przez różne procesy zaburzeń psychicznych i doświadczeń traumatycznych, które kształtują dzieci i młodzież. Zaczynamy od doświadczeń wczesnego dzieciństwa, przechodzimy przez zespół stresu pourazowego, zgłębiamy problemy depresji u najmłodszych oraz ich zaburzenia po traumie molestowania seksualnego. W rozważaniach autorów pojawiają się też wątki anoreksji u dzieci i młodzieży oraz motywy związane z procesach regulacji zachowań także na poziomie genetycznej. We wszystkich tych tekstach, nawet jeśli podchodzą do tematu konkretnie i fokusują się na jakimś specjalistycznym fragmencie problemu emocji u najmłodszych, czuć podejście w pełni holistyczne, uwzględniające wszystkie aspekty mogące mieć wpływ na problemy dzieci i młodzieży.
Część druga skupia się na najmłodszych z przewlekłą chorobą i z niepełnosprawnością w ich psychospołecznej adaptacji. Choroby i niepełnosprawności, które są szczególnie omawiane w pracach specjalistów zebranych w tej części traktują o takich niepełnosprawnościach jak niedowidzenie, niedosłyszenie, autyzm czy różne odcienie niepełnosprawności intelektualnej. Autorzy omawiają specyfikę rozwoju procesów emocjonalnych w kontekście tych różnych dysfunkcji i starają się wskazać jakie działania mogą mieć szczególne znaczenie i wagę w procesie adaptacji społecznej dotkniętych nimi dzieci i młodzieży.
Jak już zostało zaznaczone na wstępie, wszystkie teksty zgromadzone w tej publikacji są pracami naukowców i specjalistów w swoich dziedzinach. To nie są felietony, które można znaleźć w prasie dla troskliwych rodziców, lecz naukowe wystąpienia poparte badaniami i bogatą bibliografią. Autorzy czerpią z tekstów klasycznych, ale powołują się też na najnowsze prace autorów z całego świata, także tych, których prace nie były jeszcze tłumaczone w naszym kraju. Dla osób, które na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą, to prawdziwa skarbnica wiedzy wywiedzionej z codziennej praktyki, popart mnóstwem najnowszych odkryć. Sięgnąć po nią powinni też rodzice, którzy czują, że przydałaby im się fachowa wiedza w temacie emocji ich pociech.
źródło: https://sztukater.pl/ksiazki/item/22324-emocje-dzieci-i-mlodziezy-z-trudnosciami-w-rozwoju-i-zachowaniu.html