Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju
Cena podstawowa
49,80 zł
-25,00 zł
Cena
24,80 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 33,00 zł
W prezentowanej książce dokonano przeglądu propozycji oddziaływań na najmłodsze dzieci zagrożone niepełnosprawnością lub zaburzone w rozwoju...
Zapraszamy do publikacji w wersji elektronicznej e-book:
W prezentowanej książce dokonano przeglądu propozycji oddziaływań na najmłodsze dzieci zagrożone niepełnosprawnością lub zaburzone w rozwoju. Obszary zagadnień dotyczą poszczególnych etapów postępowania w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dzieci. Niektórzy autorzy poruszają zagadnienia inspirujące do planowania i realizowania działań wspomagających prawidłowy rozwój dziecka, inni z kolei pokazują propozycje technik i narzędzi pozwalających na zdiagnozowanie określonych dysfunkcji w rozwoju dziecka, a także dokonują przeglądu oddziaływań terapeutycznych na małe dzieci, u których już pojawiają się nieprawidłowości.
Przedstawione zagadnienia mogą stanowić inspirację do pracy z małym dzieckiem dla specjalistów z różnych dziedzin – pedagogów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów, lekarzy oraz innych terapeutów zajmujących się pomaganiem dziecku i jego rodzinie. Ze względu na obszerne interdyscyplinarne ujęcie problematyki publikacja może być źródłem informacji także dla studentów.
Opis
Specyficzne kody
dr hab. prof. nauk humanistycznych, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Jej główne zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą: problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Jest autorką bądź współautorką wielu publikacji książkowych oraz licznych artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w komunikacji oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Cytowska Beata
doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor nadzwyczajny w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Zakładu Edukacji Osób z Niepełnosprawnością. Główny obszar działalności naukowej to pedagogika specjalna oraz pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną. Autorka jest długoletnim współpracownikiem Dolnośląskiego Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży z MPDz „Ostoja” i wicedyrektorem Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjnego dla Dzieci Niepełnosprawnych we Wrocławiu – prowadzonego przez Stowarzyszenie. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się na takich zagadnieniach, jak: wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju małych dzieci oraz wsparcie ich rodzin, edukacja i rehabilitacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, problematyka dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną, zatrudnianie wspomagane osób z niepełnosprawnością, inkluzja osób z niepełnosprawnością. Autorka wielu uznanych publikacji książkowych i artykułów naukowych.
Najważniejsze publikacje:
- Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności: analiza badań - krytyka podejść - propozycje rozwiązań. (red. nauk) Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011
- Art therapy as an activity supporting the process of social adaptation of the menthally disabled persons. W: Umenie v kontexte špeciálnej pedagogiky. Ed. A. Gajdošíková. IRIS, Bratislava 2011
- Adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością intelektualną - analiza narracji. W: Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych - idee, koncepcje, badania. Red.Z. Gajdzica, Kraków - Katowice: "Impuls", 2011
- Experience of disability - analysis of narrative interviews with adults with intellectual disability. W: Specjal [!] pedagogy: towards new challenges. Ed. by T. Żólkowska, D. Szarkowicz. Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski, 2011.
- The sense and meaning of work in the life of intellectually disabled adults. W: Special pedagogy in researches and scientific analysis. Ed. T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska, University of Stettin. Special Pedagogy Department. ZAPOL, Szczecin 2009
- Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. (współred.) "Impuls", Kraków 2008
- Ewolucja wzorów zachowań i postaw wobec ludzi niepełnosprawnych intelektualnie. Kwartalnik Pedagogiczny. R. 53, nr 1/2008
The realization of the "supported employment for mentally disabled people-trainer" programme. W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension. Ed. T. Żółkowska, M. Wlazło. Szczecin: ZAPOL, 2008
- Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. (współred.) "Impuls", Kraków 2007 Idea integracji edukacyjnej w realiach szkół gimnazjalnych. W: Świat pełen znaczeń: kultura i niepełnosprawność. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków: "Impuls", 2006
- Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. (współred.) "Impuls", Kraków 2005
- Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Instytut Technologii Eksploatacji, Radom - Wrocław 2002
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Winczura Barbara, Cytowska Beata |
ISBN druk | 978-83-8095-972-9 |
ISBN e-book | 978-83-7850-720-8 |
Objętość | 462 stron |
Wydanie | VII, 2021 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf, epub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Dziecko w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju
Idea wczesnej interwencji i wspomagania małego dziecka
Postępowanie interwencyjne i wczesna terapia na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych
Możliwości interwencji dietetycznej w terapii schorzeń
Wybrane aspekty diagnozy psychologicznej dziecka z zaburzeniami rozwojowymi
Małe dziecko w procesie terapeutycznym
Problematyka relacji terapeutycznej we wczesnej interwencji u niemowląt i małych dzieci
Wczesne wspomaganie rozwoju – najczęściej popełniane błędy
Wspomaganie rozwoju dziecka w jego najbliższym środowisku
Stymulowanie rozwoju niemowląt
Wczesne komunikowanie się dziecka. Narodziny miłości
Rodzicielskie wsparcie szansą dla rozwoju małego dziecka
Wspomaganie rozwoju małego dziecka w wieku przedszkolnym – propozycje rozwiązań metodycznych
Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka
Rozpoznawanie kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przyczyny nadmiernych trudności
Znaczenie wczesnej interwencji szkolnej wobec ucznia z niepełnosprawnością intelektualną dla jego dalszej drogi edukacyjnej
Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka
Metoda NDT- Bobath (Neurodevelopmental Treatment – Bobath) w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji. Zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej
Podstawowe zasady obserwacji i terapii zaburzeń integracji sensorycznej u małego dziecka
Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością
Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia
Wczesna interwencja wobec dziecka zaburzonego w rozwoju
Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu
Badanie kompetencji językowych u małych dzieci z wadą słuchu
Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo
Wspomaganie rozwoju małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem poprzez działania muzykoterapeutyczne
Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym
Wczesna rehabilitacja mowy i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa
Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego przez Petö
Wczesna diagnoza i rewalidacja dziewczynek z zespołem Retta w opinii rodziców
Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych w świetle koncepcji teorii umysłu
„Mali profesorowie” czy inteligentni autyści? Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera
Pomoc dzieciom z problemami emocjonalnymi i trudnościami w zachowaniu
Wczesna interwencja wobec problemów emocjonalnych dziecka związanych z adaptacją do przedszkola
Diagnoza i wczesna interwencja traumy dziecięcej
Zaburzenia w zachowaniu dzieci. Możliwości wczesnej interwencji terapeutycznej