Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI
ISBN: 978-83-8095-770-1
49,80 zł
42,00 zł
Oszczędzasz: 7,80 zł
Podtytuł: W poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia
PREMIERA 01.2020
Książkę Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI – w poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia autorzy napisali powodowani chęcią podzielenia się z Czytelnikami refleksją nad analizą wyników badań sondażowych przeprowadzonych w szkołach województwa świętokrzyskiego w latach 2017–2018. Problematyka poruszana w niej jest nam szczególnie bliska od dwóch dekad.
Książka składa się z trzech części: wprowadzenia teoretycznego, metodologii i wyników badań.
W części I zawarto rozważania ogólnoteoretyczne, które naszym zdaniem pomogą zrozumieć dylematy wspierania i wspomagania rozwoju dzieci z różnorodnymi potrzebami w szkole ogólnodostępnej. To między innymi kontekst edukacji dla wszystkich, w tym włączającej, nowe strategie organizacji przestrzeni edukacyjnej, konieczność uwspółcześnienia i rewaloryzacji tradycyjnych kategorii edukacji.
Część II opisuje założenia badań sondażowych i szczegóły przebiegu procesu badawczego, którym objęto 39 szkół województwa świętokrzyskiego.
Część III, najobszerniejsza, składająca się z 6 rozdziałów, prezentuje analizy i interpretacje wraz z próbą odpowiedzi na 5 grup problemów badawczych.
Są to:
1. Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innych form wsparcia oraz wspomagania edukacyjnego uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej.
2. Sposoby dostosowywania wymagań edukacyjnych dla uczniów w trakcie zajęć dydaktycznych.
3. Szkolni wykonawcy działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – ich kwalifikacje i kompetencje, doświadczane trudności oraz wsparcie.
4. Uwarunkowania środowiskowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów.
5. Uwarunkowania osobowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów.
Część tę kończy rozdział zawierający podsumowanie wyników badań oraz postulaty dla praktyki. Są one skoncentrowane na trzech ważnych dla współczesnej szkoły kwestiach: potrzebie wzmocnienia zasobów osobowych, materialnych i środowiskowego wsparcia w skuteczniejszym realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, (re)konstrukcji modeli pomocy i wsparcia oraz optymalizacji rozwiązań systemowych prowadzących do wspierania, a także wspomagania uczniów klas IV–VI w realizacji indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
Karol Bidziński
nota w przygotowaniu
Anna Ozga
nota w przygotowaniu
Mirosław Rutkowski
nota w przygotowaniu
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Karol Bidziński, Anna Ozga, Mirosław Rutkowski |
ISBN druk | 978-83-8095-770-1 |
ISBN serii |
|
Objętość | 324 stron |
Wydanie | I, 2019 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I
Wprowadzenie teoretyczne. Szkoły włączające jako wspólnoty uczące się i miejsce urzeczywistniania idei edukacji dla wszystkich – możliwości, ograniczenia, szanse i zagrożenia
Część II
Metodologia – opis działań badawczych
Część III
Wyniki badań
Rozdział 1
Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych form wsparcia i wspomagania edukacyjnego uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej
1. Diagnozowanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów
1.1. Zakres i nasilenie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w badanych zespołach klasowych
1.2. Procedury diagnostyczne w szkołach uczestniczących w badaniach
2. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów / działań wspierających i wspomagających uczniów
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz inne formy wspierania i wspomagania uczniów
3.1. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz inne działania wspierające uczniów
3.2. Dostępność pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
4. Formy wsparcia adresowane do rodziców uczniów
4.1. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej adresowanej do rodziców uczniów stosowane w szkołach
4.2. Szkolenia i warsztaty dla rodziców uczniów
5. Monitorowanie i ewaluacja działań z zakresu wspierania i wspomagania uczniów
6. Materialne zasoby szkoły w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6.1. Ocena warunków materialnych i organizacyjnych do prowadzenia działań z zakresu wspierania oraz wspomagania uczniów
6.2. Zapotrzebowanie szkół na pomoce i sprzęt ułatwiający wspomaganie oraz wspieranie uczniów
Rozdział 2
Sposoby dostosowywania wymagań edukacyjnych dla uczniów w trakcie zajęć dydaktycznych
1. Sposoby dostosowywania celów kształcenia
2. Sposoby dostosowywania treści kształcenia
3. Metody wykorzystywane w pracy dydaktycznej
4. Środki stosowane w pracy dydaktycznej
5. Urządzenia i programy komputerowe wykorzystywane w pracy dydaktycznej
6. Sposoby dostosowywania oceniania uczniów
7. Sposoby różnicowania pracy domowej dla uczniów
8. Sposoby udzielania wsparcia uczniom w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji z kolegami
9. Sposoby udzielania wsparcia uczniom w procesie odkrywania swoich mocnych i słabych stron
Rozdział 3
Szkolni wykonawcy działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – ich kwalifikacje i kompetencje, doświadczane trudności oraz wsparcie
1. Realizatorzy działań wspierających i wspomagających uczniów, ich kwalifikacje oraz subiektywna ocena kompetencji
1.1. Kwalifikacje zawodowe pracowników szkoły niezbędne do wspierania oraz wspomagania uczniów w realizacji zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
1.2. Samoocena wśród pracowników pedagogicznych szkoły poziomu kompetencji zawodowych przydatnych do wspierania i wspomagania uczniów
2. Nasilenie trudności odczuwanych przez realizatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych działań z zakresu wspierania i wspomagania edukacyjnego uczniów
2.1. Trudności doświadczane przez wychowawców klas
2.2. Trudności doświadczane przez nauczycieli
2.3. Trudności doświadczane przez szkolnych specjalistów
3. Ocena wsparcia zawodowego uzyskiwanego przez realizatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych form wspierania i wspomagania uczniów
3.1. Wsparcie instytucjonalne
3.2. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej adresowanej do nauczycieli stosowane w szkołach
3.3. Ocena wsparcia zawodowego w zakresie zapotrzebowania, dostępności i efektywności dokonana przez wychowawców, innych nauczycieli oraz szkolnych specjalistów
3.4. Współdziałanie wychowawców klas z innymi nauczycielami i szkolnymi specjalistami
3.5. Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
Rozdział 4
Uwarunkowania środowiskowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów – analiza zależności statystycznych
1. Lokalizacja szkoły a zasoby ludzkie niezbędne do udzielania uczniom pomocy i wsparcia
2. Środowisko funkcjonowania szkoły a jej wyposażenie w narzędzia diagnostyczne
3. Lokalizacja szkoły a zakres trudności doświadczanych przez kadrę pedagogiczną udzielającą uczniom pomocy i wsparcia
4. Lokalizacja szkoły a samoocena poziomu kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej wspierającej i wspomagającej rozwój uczniów
5. Lokalizacja szkoły a ocena wsparcia zawodowego otrzymywanego przez kadrę pedagogiczną wspomagającą i wspierającą rozwój
uczniów
Rozdział 5
Uwarunkowania osobowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów – analiza zależności statystycznych
1. Zakres kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej szkół a udzielanie uczniom pomocy i wsparcia
2. Subiektywna ocena kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej a proces wspomagania i wspierania uczniów
Rozdział 6
Podsumowanie wyników badań – postulaty dla praktyki
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów
Aneks
Monografia tematycznie wpisuje się w kontekst działań podejmowanych w ostatnich latach w Polsce na rzecz edukacyjnego włączenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeń szkoły ogólnodostępnej. Chociaż powstaje coraz więcej opracowań dotyczących edukacji włączającej, to nadal brakuje kompleksowych badań pozwalających w sposób całościowy ocenić skuteczność modelu wsparcia oferowanego uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dotychczas prace badawcze skupiały się najczęściej na pierwszym etapie edukacji, ponieważ zakładano, że wsparcie edukacyjne udzielane uczniom w tym okresie, jako najbardziej istotnym, powinno być największe. Nie mniej ważne jest jednak przekroczenie przez nich progu między pierwszym a drugim etapem edukacyjnym […]. W tym czasie pomoc jest szczególnie potrzebna, zwłaszcza uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dlatego tematykę badań podjętych przez autorów należy uznać za niezwykle aktualną i wartą pogłębionych analiz.
[…] książkę rekomenduję […] jako cenną pozycję dla obecnych i przyszłych realizatorów działań pomocowych, decydentów polityki oświatowej, kadr szkolnictwa wyższego, a także rodziców uczniów wymagających edukacyjnego wsparcia.
Z recenzji dr hab. Anny Zamkowskiej, prof. UTH