Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole

Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole

ISBN: 978-83-7587-147-0
24,80 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Książka powinna zainteresować wszystkich, którzy są przekonani o istotnym znaczeniu umiejętności diagnozowania zdolności uczniów i ich rozwijania w edukacji szkolnej, a więc: nauczycieli wszystkich typów szkół i wszystkich przedmiotów nauczania, studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli akademickich pracujących w kolegiach nauczycielskich, w wyższych szkołach pedagogicznych i uniwersytetach, pracowników pedagogicznych ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz biblioteki uniwersyteckie i pedagogiczne, jak również stowarzyszenia oświatowe.

Ilość

Praca zawiera podstawowe informacje teoretyczne dotyczące zdolności oraz sposoby diagnozowania dwóch obszarów rozważań – cech inteligencji oraz myślenia twórczego, stanowiących podstawowe uwarunkowania sukcesów szkolnych i życiowych dzieci i młodzieży. W oparciu o powyższe przedstawiono główne sposoby stymulowania wymienionych właściwości psychicznych oraz drogę przygotowania nauczycieli do działań na rzecz rozwoju zdolności uczniów.

Prezentowana publikacja odpowiada na postulat rozwijania zdolności uczniów, w tym kreatywności – wynikający z założeń reformowanej szkoły.

Książka powinna zainteresować wszystkich, którzy są przekonani o istotnym znaczeniu umiejętności diagnozowania zdolności uczniów i ich rozwijania w edukacji szkolnej, a więc: nauczycieli wszystkich typów szkół i wszystkich przedmiotów nauczania, studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli akademickich pracujących w kolegiach nauczycielskich, w wyższych szkołach pedagogicznych i uniwersytetach, pracowników pedagogicznych ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz biblioteki uniwersyteckie i pedagogiczne, jak również stowarzyszenia oświatowe.

100 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Bieluga Krystyna

Doktor nauk humanistycznych.

Całe życie zawodowe poświęciła kształceniu nauczycieli. Rozpoczęła pracę w I Studium Nauczycielskim w Lublinie, następnie kontynuowała ją na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS, prowadziła też zajęcia ze studentami WSP ZNP w Warszawie i WSH w Pułtusku.

Realizowała zajęcia dydaktyczne z zakresu pedagogiki, dydaktyki ogólnej – prowadząc wykłady, ćwiczenia, zajęcia fakultatywne, seminaria licencjackie i magisterskie.

Wstęp

 

I. Cechy intelektualne i ich rozpoznawanie

 

1. Analiza pojęcia „zdolność”

2. Teorie inteligencji

3. Poznawanie poziomu cech intelektualnych jednostki

3.1. Łatwość wypowiedzi werbalnych

3.2. Bogaty zasób słownictwa

3.3. Znajomość pojęć wykraczających poza program nauczania

3.4. Szeroki zakres wiedzy z interesujących jednostkę dziedzin

3.5. Systematyczne czytelnictwo

3.6. Rozumienie trudniejszych treści

3.7. Sensowność wypowiedzi

3.8. Logiczne wyciąganie wniosków

3.9. Szybkie znajdowanie rozwiązań w nowych sytuacjach

3.10. Łatwość skupiania uwagi

3.11. Spostrzegawczość – zwracanie uwagi na istotne elementy

3.12. Łatwość tworzenia wyobrażeń przestrzennych

3.13. Stosowanie skutecznych sposobów uczenia się i zapamiętywania wiedzy

3.14. Brak trudności w procesie uczenia się

4. Dlaczego nauczyciele i rodzice powinni poznawać poziom inteligencji

dzieci i młodzieży?

 

II. Myślenie twórcze i jego rozpoznawanie

 

1. Teorie twórczości

2. Rozpoznawanie poziomu myślenia twórczego

2.1. Obserwacyjne przejawy poziomu myślenia dywergencyjnego

2.2. Testy myślenia dywergencyjnego

3. Znaczenie analizy poziomu myślenia twórczego

 

III. Stymulowanie cech indywidualnych w procesie wychowania i kształcenia

 

1. Podstawowe założenia

2. Wspomaganie rozwoju dziecka w domu

3. Zakres i sposoby stymulowania cech intelektualnych

4. Zakres i sposoby stymulowania myślenia twórczego

4.1. Twórczy nauczyciele

4.2. Działania rozwijające twórcze myślenie dzieci i młodzieży

 

IV. Uwagi końcowe

 

Bibliografia

 

Aneksy

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło