Edukacja w świecie kultury popularnej
Autor:
Jakubowski Witold
ISBN: 978-83-7587-346-7
42,86 zł
27,86 zł
Zniżka 35%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 29,25 zł
Kultura popularna jest fragmentem kulturowej rzeczywistości i zasługują na krytyczną refleksję
z pedagogicznej perspektywy pozbawionej uprzedzeń. Narzuca to konieczność przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia do tematu...
Kultura popularna jest fragmentem kulturowej rzeczywistości i zasługują na krytyczną refleksję z pedagogicznej perspektywy pozbawionej uprzedzeń. Narzuca to konieczność przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia do tematu.
Prezentowana książka stanowi próbę zmierzenia się właśnie z tym zadaniem. Całość tworzą dwie części. W pierwszej części, która nosi tytuł „Wokół debaty nad kultura popularną i edukacją”, przedstawiono teoretyczne i metodologiczne podstawy kultury popularnej.
Druga część – „Edukacyjne aspekty wybranych fenomenów kultury popularnej” – jest próbą wskazania możliwości pedagogicznego wykorzystania kultury popularnej, skupiającej się na trzech obszarach: filmu, telewizji (zwłaszcza serialu telewizyjnego) i muzyki popularnej.
Autor ma nadzieję, że książka stanie się głosem w dyskusji nad związkami kultury popularnej z edukacją. Krytyczna analiza fenomenów kultury popularnej może być pomocna w przełamywaniu „fundamentalizmu kulturowego” dzielącego rzeczywistość kulturową na „dobrą” i „złą”.
dr hab. Witold Jakubowski, prof. UWr (ORCID 0000-0001-8718-3118) pedagog, filmoznawca, pracuje w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie kieruje Zakładem Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych. W kadencji 2012-2016 oraz 2016-2020 pełnił obowiązki prodziekana Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych. Jego badania mieszczą się na pograniczu kulturoznawstwa i pedagogiki. Szczególnie interesują go związki kultury i edukacji, a zwłaszcza edukacyjny potencjał kultury popularnej. Jest autorem książek: Lęk w filmie (refleksje pedagoga), "Impuls", Kraków 1997, Edukacja i kultura popularna, "Impuls", Kraków 2001 oraz Edukacja w świecie kultury popularnej, "Impuls", Kraków 2006 (wznowienie 2011). Pod jego redakcją ukazały się również opracowania zbiorowe Media – Kultura popularna – Edukacja, "Impuls", Kraków 2005, "Dzisiejsze czasy" – edukacja wobec przemian w kulturze współczesnej, "Impuls", Kraków 2006, Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), „Impuls”, Kraków 2008 (wznowienie 2010), Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, „Impuls”, Kraków 2012 oraz Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, „Impuls”, Kraków 2016 (wznowienie 2017). Jest również współredaktorem książek: Edukacyjne konteksty kultury popularnej, "Impuls", Kraków 2002 (z Edytą Zierkiewicz), Kultura popularna - Tożsamość - Edukacja, „Impuls”, Kraków 2010 (z Darią Hejwosz) oraz Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, „Impuls”, Kraków 2011 (z Sylwią Jaskulską).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Witold Jakubowski |
ISBN druk | 978-83-7587-346-7 |
ISBN e-book | 978-83-7587-346-7 |
Objętość | 248 stron |
Wydanie | II, 2011 |
Format | B5 (160X235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
Część 1
Wokół debaty nad kulturą popularną i edukacją
Rozdział I
Kilka refleksji o kulturze „wysokiej” i „niskiej”
Rozdział II
Kultura popularna jako nowy obszar edukacji kulturalnej
Rozdział III
Kultura popularna jako przestrzeń uczenia się
Rozdział IV
Kultura popularna jako obszar badań pedagogicznych
Część 2
Edukacyjne aspekty wybranych fenomenów kultury popularnej
Rozdział V
Film w wychowaniu – wychowanie filmowe, czyli o edukacyjnych aspektach X Muzy
Rozdział VI
Telewizyjne „wzory kultury”, czyli edukacyjny wymiar serialu
Rozdział VII
O międzypokoleniowym dialogu
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Jak trafnie zauważyła Ruth Benedict, na naszych oczach giną jedne wzorce kulturowe, a równocześnie rodzą się nowe. O rozwoju jednostek i całych społeczeństw decyduje ich umiejętność reagowania na zachodzące zmiany. Czy zatem możemy mówić o końcu wielkich narracji, czy świat tradycyjnych wartości odszedł już ostatecznie do lamusa, a zastąpiła go wszechobecna komercja i miałkość kultury masowej czy też jest to zbyt uproszczona konstatacja?
Krytycy współczesnych mediów zarzucają im tendencyjność, nihilizm, schlebianie niskim gustom i erozję tradycyjnych wartości. Czy tak rozumiana kultura popularna może stanowić dla nas inspirację, poszerzać naszą wiedzę o świecie i rozwijać kreatywność czy też ogranicza się jedynie do wywoływania naskórkowych doznań, drażnienia zmysłów, lecz – przez swoją efemeryczność i powierzchowność - nie pozostawia w nas żadnego trwałego śladu?
Zdaniem Witolda Jakubowskiego nie możemy całkowicie zakwestionować kultury masowej, więcej nawet – może ona pełnić funkcję edukacyjną i to nie tylko jako pomost do kultury wysokiej, ale odrębnie, niezależnie od niej, wszak jest bliższa większości z nas przez to, że nie jest tak wyabstrahowana jak kultura wysoka, lecz odwołuje się do naszych codziennych doświadczeń, naszego „tu i teraz”.
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej autor omawia teoretyczne i metodologiczne podstawy kultury popularnej. W drugiej stara się wskazać sposoby wykorzystania jej w takich obszarach edukacji jak: film, serial telewizyjny i muzyka popularna. Z racji tego, iż budowanie swojej tożsamości ma dziś charakter symboliczny, jednostka nie tyle odwołuje się do wielkich systemów, co swobodnie wybiera spośród dostępnych jej modelów zachowań, które podsuwa jej kultura popularna. Dlatego naszym zadaniem jako nauczycieli, wychowawców i pedagogów jest dziś nie tylko uczenie obcowania z tekstami kultury wysokiej, lecz również wychowanie do mądrego współistnienia z kulturą popularną, tak by jej odbiorca z natłoku bodźców i informacji potrafił wybrać dla siebie to, co wartościowe.
Czy zatem otwierając się na kulturę popularną powinniśmy całkowicie zrezygnować z edukacji klasycystycznej opartej na rozumieniu kodów kultury wysokiej, której autor zarzuca opresyjność? By dekodować dany utwór, dzieło, trzeba mieć minimum wiedzy o świecie i jakąś mapę, stały punkt odniesienia wychodzący poza nas samych. W tym też kierunku winna iść współczesna edukacja ucząca poruszania się w postmodernistycznym świecie wielości sensów.
Katarzyna Pelczarska
źródło: http://www.ksiazka.net.pl/index.php?id=49&tx_ttnews[tt_news]=11848
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów