Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Cena podstawowa
36,19 zł
-18,00 zł
Cena
18,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 27,00 zł
Poruszany temat dylematu wolności nauczyciela wynika z jego zakorzenienia w świecie wartości i profesjonalnej wręcz konieczności apelowania do swoich wychowanków o ich rozpoznawanie i urzeczywistnianie we własnym życiu...
Książka dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
Książkę tę autor napisał z myślą o tych polskich nauczycielach, którzy potwierdzili swoim zapałem i radykalnością innowacyjnego zaangażowania dostrzegli w idei klas autorskich ogromną szansę na zmianę samych siebie, swojego warsztatu pracy, swoich interakcji z uczniami i ich rodzicami. Równolegle do tworzenia dla dzieci wraz z innymi nauczycielami klas autorskich nowych pomocy dydaktycznych autor proponuje jak najszybciej upowszechniać własne osiągnięcia, sukcesy i porażki, dylematy i „aksjomaty” profesjonalnego działania, rozwiązania prawne i próby ich delegalizacji.
Poruszany temat dylematu wolności nauczyciela wynika z jego zakorzenienia w świecie wartości i profesjonalnej wręcz konieczności apelowania do swoich wychowanków o ich rozpoznawanie i urzeczywistnianie we własnym życiu. Kiedy nauczyciele rezygnują z własnej wolności, częściowo przesądzają o podobnym stanie rzeczy w stosunku do swoich wychowanków, czyniąc niejako nieprzejrzystą podstawę ich samobytnej podstawy życia. Dlatego warto zająć się zagrożeniami tej wolności, by pod pragmatycznie sterowaną przez tyranów władzą nie „marniały jednostki, a z nimi zbiorowe stosunki”.
Wolny nauczyciel nie musi uwodzić władzy, może się ofiarować innym, stając ponad własnym „ja”, wyzwalając się od lęków, uzależnienia od innych, z bólu poniżenia na rzecz zadbania o owoce swojej pracy. Zaletą wolności przed twórczością jest to, że ta pierwsza nie dzieli środowiska na lepszych czy gorszych, ale staje się punktem wyjścia do „królestwa twórczości” w obszarze edukacji.
Seria wydawnicza "Pedagogika alternatywna":
1. Edukacja w wolności
2. Klinika szkolnej demokracji
3. Wyspy oporu edukacyjnego
4. Edukacja autorska
5. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Opis
Specyficzne kody
Śliwerski Bogusław
pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (2010–2020) i członek Zespołu Nauk Społecznych pierwszej kadencji Rady Doskonałości Naukowej.
Ostatnio wydał między innymi: Pedagogika. Podręcznik akademicki (współred. Z. Kwieciński, wyd. nowe, Warszawa 2019); Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współaut. K. Maliszewski, D. Stępkowski, Kraków 2019); "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (Kraków 2019); Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016. Studium krytyczne (Łódź 2018); Pedagogia harcerskiego wychowania (Kraków 2018); Książki (nie)godne czytania? (Kraków 2017); Meblowanie szkolnej demokracji (Warszawa 2017); Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (Kraków 2017); Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji (Kraków 2016); Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (Kraków 2015); Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (Kraków 2013).
Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Teorii Wychowania”, członek rad naukowych czasopism pedagogicznych: „Littera Scripta Journals”, „The New Educational Review”, „Journal of Pedagogy” KNP PAN, „Chowanna”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Forum Oświatowe”, „Auxilium Sociale Novum”, „Ars Educandi”, „Wychowanie na co Dzień”, „Problemy Wczesnej Edukacji” i „Horyzonty Wychowania”.
Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, andragogika i pedagogika (wczesno)szkolna.
Blog: www.sliwerski-pedagog.blogspot.com
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Śliwerski Bogusław |
ISBN druk | 978-83-7308-797-2 |
ISBN e-book | 978-83-7308-797-2 |
Objętość | 138 |
Wydanie | III, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Czy rzeczywiście polska pedagogika nie ma alternatywy wobec politycznych i przebrzmiałych projektów oświatowych Romana Giertycha?
Rozdział I
Rodzaje edukacji wyspowej
1. Wyspy przetrwania i oporu
2. Wyspy alternatyw koniunkcyjnych
Rozdział II
Klasy autorskie w edukacji wczesnoszkolnej przykładem alternatywnej ścieżki kształcenia antyautorytarnego w szkolnictwie publicznym
1. Redukcja przemocy strukturalnej w postaci stopni i procesów selekcyjnych
2. Indywidualizacja kształcenia
3. Klasa szkolna „drugim domem" — miejscem radości uczenia się
4. Prawo uczniów do swobodnych inicjatyw w toku edukacji
5. Dialog edukacyjny
6. Pluralizm źródeł, metod, form i środków zdobywania wiedzy i umiejętności
7. Dokumentacja
8. Współpraca z rodzicami i najbliższymi opiekunami uczniów
9. Współpraca z innymi instytucjami edukacyjnymi
10. Współpraca z zagranicą
11. Twórczość pedagogiczna nauczycieli
12. Problemy — trudności — źródła oporu
13. Co dalej z klasą autorską? Próba odpowiedzi na przykładzie SP nr 37 w Łodzi
14. Klasa autorska w opinii uczniów
15. Doświadczenia klasy autorskiej w opinii rodziców
16. Refleksje wychowawczyni klasy autorskiej Wiesławy Śliwerskiej
17. Upowszechnienie idei i doświadczeń klas autorskich — sojusznicy— naśladowcy— nowi twórcy
18. Uwagi i wnioski
19. Wydawnicze inspiracje dla edukacji alternatywnej w Polsce
Aneks