• Obniżka
Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii

Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii

ISBN: 978-83-8095-631-5
42,00 zł
36,00 zł Zniżka 6,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Książka zawiera część praktyczną, w której znajdują się m.in. przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii, arkusze obserwacyjne oraz arkusze oceny dzieci.

Ilość

W dzisiejszych konsumpcyjnych czasach, gdzie współzawodnictwo, izolacja i samotność zwiększają swój zasięg, rośnie także populacja dzieci nieśmiałych, które nie radzą sobie w kontaktach społecznych. W zapobieganiu utrwalania nieśmiałości ważną rolę odgrywają oddziaływania wychowawcze nastawione na odpowiednie kształtowanie się osobowości dziecka. Jednak, gdy zaburzenia przybierają na sile, konieczne jest zastosowanie odpowiednich działań terapeutycznych.

Inspiracją do podjęcia tematu były wieloletnie doświadczenia autorki w stosowaniu wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Celem praktycznym jest zaproponowanie nowej metody przydatnej w pracy terapeutyczno-wychowawczej z dziećmi nieśmiałymi. Książka zawiera część praktyczną, w której znajdują się m.in. przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii, arkusze obserwacyjne oraz arkusze oceny dzieci.


Cudowna moc arteterapii

Arteterapia, polegająca na wykorzystaniu różnych środków artystycznych, ułatwiających pacjentowi ekspresję, budzi coraz większe zainteresowanie wśród specjalistów. Cel arteterapii - pozytywne zmiany zachowania i postaw wobec siebie i innych, podkreśla jej terapeutyczne znaczenie i czyni ją użyteczną dla psychologów i pedagogów, a także zbawienną dla pacjentów.

O tym, jak wielkie znaczenie mają działania terapeutyczne, w tym arteterapia, pisze Joanna Gładyszewska-Cylulko. Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii to zapis doświadczeń autorki oraz propozycja zastosowania nowej metody pracy terapeutyczno-wychowawczej z nieśmiałymi dziećmi. Książka, opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls, powinna się znaleźć w bibliotekach psychologów i terapeutów, a także studentów, którzy planują podjęcie pracy z osobami chorymi psychicznie, z dziećmi ze schorzeniami neurologicznymi czy chorymi na serce. Arteterapia może również przynieść zadowalające rezultaty w leczeniu dysleksji, depresji, nieśmiałości oraz zahamowań psychoruchowych oraz nie tylko wspomagać leczenie, lecz także pełniąc rolę profilaktyczną. [...]

200 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Gładyszewska-Cylulko Joanna

doktor nauk humanistycznych, psycholog kliniczny, tyflopedagog, adiunkt w Zakładzie Edukacji Osób z Niepełnosprawnością w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Swoje zainteresowania badawcze skupia wokół problematyki edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową, ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcjonowania emocjonalno-społecznego. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajduje się także poszukiwanie nowych sposobów rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących i podnoszenia jakości ich życia na przykład poprzez terapię przez sztukę. Autorka licznych publikacji naukowych z zakresu tyflopedagogiki i arteterapii.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Joanna Gładyszewska-Cyrulko

ISBN

978-83-8095-631-5

Objętość

246 stron

Wydanie

IV, 2019

Format

B5 (160/235)

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Wstęp

Rozdział pierwszy

Nieśmiałość

 

            Definicje i pojęcia

            Geneza nieśmiałości

            Wpływ nieśmiałości na funkcjonowanie dziecka

            Formy terapii dzieci nieśmiałych

 

Rozdział drugi

Wizualizacja

 

            Definicje i pojęcia

            Rodzaje wizualizacji

            Funkcje wizualizacji

            Zasady prowadzenia wizualizacji

 

Rozdział trzeci

Arteterapia

 

            Definicje i pojęcia

            Funkcje i cele arteterapii

            Klasyfikacja arteterapii

            Ekspresja twórcza

 

Rozdział czwarty

Autorska koncepcja wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii

 

            Wizualizacja z wybranymi technikami arteterapii

            Funkcje i cele

            Struktura i przebieg

            Rekwizyty

            Gabinet do terapii i jego wyposażenie

            Osoba terapeuty

 

Rozdział piąty

Metodologia badań własnych

 

            Problem badawczy i hipotezy badawcze

            Metody i techniki badawcze

            Charakterystyka osób badanych

            Opis terenu badań

            Opis przebiegu badań

 

Rozdział szósty

Wyniki badań

 

            Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza obserwacyjnego aktywności werbalnej dziecka”

            Wyniki uzyskane za pomocą Skali Metrycznej do Badania Zdolności Ruchowych Dzieci i Młodzieży N. Ozjereckiego w opracowaniu A. Barańskiego

            Wyniki uzyskane za pomocą „Rysunku postaci ludzkiej” Goodenough-Harrisa w opracowaniu E. Hornowskiej i W. Paluchowskiego

            Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza oceny improwizacji na dziecięcych instrumentach perkusyjnych inspirowanej wizualizacją”

            Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza oceny improwizacji ruchowej inspirowanej wizualizacją”

            Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza oceny rysunków inspirowanych wizualizacją”

 

Rozdział siódmy

Omówienie wyników badań

 

Podsumowanie

Bibliografia

 

Aneks 1

Przykładowe scenariusze sesji z wykorzystaniem wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii

 

Aneks 2

„Arkusz obserwacyjny aktywności werbalnej dziecka”

 

Aneks 3

„Arkusz oceny improwizacji na dziecięcych instrumentach perkusyjnych inspirowanej wizualizacją”

 

Aneks 4

„Arkusz oceny improwizacji ruchowej inspirowanej wizualizacją”

 

Aneks 5

„Arkusz oceny rysunków inspirowanych wizualizacją”

 

Indeks nazwisk

 

 

Cudowna moc arteterapii


Arteterapia, polegająca na wykorzystaniu różnych środków artystycznych, ułatwiających pacjentowi ekspresję, budzi coraz większe zainteresowanie wśród specjalistów. Cel arteterapii - pozytywne zmiany zachowania i postaw wobec siebie i innych, podkreśla jej terapeutyczne znaczenie i czyni ją użyteczną dla psychologów i pedagogów, a także zbawienną dla pacjentów.

O tym, jak wielkie znaczenie mają działania terapeutyczne, w tym arteterapia, pisze Joanna Gładyszewska-Cylulko. Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii to zapis doświadczeń autorki oraz propozycja zastosowania nowej metody pracy terapeutyczno-wychowawczej z nieśmiałymi dziećmi. Książka, opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls, powinna się znaleźć w bibliotekach psychologów i terapeutów, a także studentów, którzy planują podjęcie pracy z osobami chorymi psychicznie, z dziećmi ze schorzeniami neurologicznymi czy chorymi na serce. Arteterapia może również przynieść zadowalające rezultaty w leczeniu dysleksji, depresji, nieśmiałości oraz zahamowań psychoruchowych oraz nie tylko wspomagać leczenie, lecz także pełniąc rolę profilaktyczną.

Praca składa się z siedmiu rozdziałów, zaś na potrzeby książki autorka stworzyła koncepcję wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii, co jest o tyle istotne, iż w dostępnym piśmiennictwie nie spotyka się przygotowanego gotowego modelu tego typu spotkań. Gładyszewska-Cylulko przybliża również pojęcie zaburzenia ujawniającego się w kontaktach społecznych, a więc nieśmiałości, genezę problemu, omawia również wpływ nieśmiałości na funkcjonowanie dziecka oraz charakteryzuje wybrane metody i techniki terapeutyczne, wykorzystywane w terapii nieśmiałych pacjentów.

Rozdział drugi autorka poświęca zagadnieniu wizualizacji, wyjaśniając mechanizmy, którymi ta się rządzi, a także opisując rodzaje wizualizacji. Na podstawie dostępnej literatury oraz własnych doświadczeń Gładyszewska-Cylulko omawia także cztery podstawowe funkcje wizualizacji. To wprowadzenie jest konieczne, by w pełni zrozumieć znaczenie arteterapii i obszary jej zastosowań. Poznamy klasyfikację arteterapii, zaś autorka przybliży nam niektóre jej rodzaje - terapię za pomocą literatury, muzyki, ruchu i plastyki.

Autorska koncepcja wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii umożliwia zrozumienie, jak ważne są prowadzone sesje i jak fenomenalne rezultaty można osiągnąć dzięki nim tak w terapii, jak i w profilaktyce. Gładyszewska-Cylulko podaje nie tylko definicję wizualizacji, ale (co ważniejsze) przedstawia strukturę sesji z jej wykorzystaniem, omawia stosowane rekwizyty, zwraca również uwagę na wyposażenie gabinetu terapii.

Kolejne trzy rozdziały zostały poświęcone podstawom przeprowadzonych przez autorkę badań. Omawia tu ona cele badawcze, hipotezy, stosowane podczas badań metody i techniki, a także prezentuje wyniki, poddaje je analizie oraz wyciąga wnioski z badań.

Dodatkiem do pracy są niezwykle cenne dla praktycznego ich wykorzystania aneksy - przykładowe scenariusze zajęć, arkusz obserwacyjny aktywności werbalnej dziecka, arkusz oceny improwizacji na dziecięcych instrumentach perkusyjnych inspirowanej wizualizacją, arkusz oceny improwizacji ruchowej inspirowanej wizualizacją oraz arkusz oceny rysunków inspirowanych wizualizacją.

Wszystko to sprawia, że książce Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych... daleko jest do typowo naukowej publikacji, przesyconej fachową terminologią oraz teorią, którą ciężko jest wdrożyć w życie. Praca łączy treści, które wprowadzają czytelników w badane zjawisko i opisują jego naturę, z przykładami praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Dzięki temu książka może być wykorzystywana w bieżącej pracy przez specjalistów, ale także przez studentów oraz rodziców dzieci dotkniętych różnymi problemami - w tym nieśmiałością.


Justyna Gul
źródło: http://www.granice.pl/recenzja

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło