Nauczyciel Czas – Przestrzeń Szkoła
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 29,00 zł
Podtytuł: Podnoszenie efektywności procesu edukacji
Wartością publikacji, a zarazem osiągnięciem redaktorów naukowych oraz autorów jest próba interdyscyplinarnego, transdyscyplinarnego, perspektywicznego ujęcia kultury szkoły i „stanu” nauczycielskiego z ich wielowarstwowymi uwarunkowaniami...
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book.
Jesteśmy świadkami przemian cywilizacyjnych na dużą skalę. Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał świat za kilka lat. Szkoła i nauczyciele również muszą nadążać za zmianami, aby przygotować uczniów do życia w nieznanej przyszłości oraz rozwiązywania problemów, których też jeszcze nie znamy. Potrzebne są innowacje, działania twórcze, wzmacniające motywację młodych ludzi do nauki w intencjonalnym środowisku wychowawczym, które dziś często przestaje być dla podopiecznych atrakcyjne. [...]
Każda zmiana w szkole musi być dobrze zaplanowana, zaakceptowana, systematycznie i konsekwentnie wprowadzana, a jej rezultaty ocenione. Potrzebni są kreatywni, utalentowani edukatorzy o wysokich kompetencjach i dużej motywacji do pracy. To oni mogą wprowadzać w życie nowatorskie projekty, wykorzystując własny potencjał oraz pomysły swoich uczniów, którzy będą dzięki temu osiągać sukcesy i czerpać radość z nauki.
Oddajemy w ręce szanownych Czytelników monografię zbiorową, która jest poświęcona poszukiwaniom nowych rozwiązań dydaktycznych. Autorzy poszczególnych artykułów zachęcają do dyskusji o efektywnej pracy nauczycieli. Znajdziemy tu rozważania na temat pełnionych przez szkolnych edukatorów ról (przewodnika, tutora, innowatora), ich kwalifikacji i kompetencji oraz pomysłów na usprawnienie procesu kształcenia przez stosowanie na co dzień nowoczesnych technologii i mniej znanych metod pracy.
Każdy wychowanek szuka oparcia w grupie rówieśniczej oraz u dorosłych osób znaczących. W klasach powinna panować dobra atmosfera, sprzyjająca integracji. Nauczyciele coraz lepiej radzą sobie ze współpracą z uczniami niepełnosprawnymi. Znajomość potrzeb oraz planów na przyszłość (także zawodową) podopiecznych pomaga skutecznie ich wspierać w procesie kształcenia. Również tym zagadnieniom poświęcamy uwagę w tej książce, która stanowi pokłosie podjęcia wspólnych działań przez osoby zaangażowane w projekt Szkoła Ćwiczeń w SP 18 w Zielonej Górze w województwie lubuskim
Ewa Pasterniak-Kobyłecka
Z recenzji dra hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ
Wartością publikacji, a zarazem osiągnięciem redaktorów naukowych oraz autorów jest próba interdyscyplinarnego, transdyscyplinarnego, perspektywicznego ujęcia kultury szkoły i „stanu” nauczycielskiego z ich wielowarstwowymi uwarunkowaniami. Warte podkreślania jest również to, że poszukiwania poznawcze z pogranicza pedagogiki szkolnej, pedeutologii oraz innych obszarów wiedzy / dyscyplin naukowych mogą stanowić podłoże impulsów rozwojowych dla nauk pedagogicznych, mogą być także inspirujące dla innych subdyscyplin pedagogiki. Impulsy rozwojowe mogą występować zarówno w dziedzinie poznania naukowego, jak i metodologii nauki oraz metodologii badań naukowych, ujmowanych w wymiarze założeń i praktyki badawczej.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8095-907-1
Redakcja naukowa
Ewa Pasterniak-Kobyłecka i Anita Famuła-Jurczak
Dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka
prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, polonista i pedagog; doktorat (UAM Poznań), habilitacja w zakresie nauk humanistycznych (Uniwersytet Warszawski). Pracownik badawczo-dydaktyczny w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej (kierownik Pracowni Dydaktyki Ogólnej) na Wydziale Pedagogiki, Psychologii i Socjologii (e.kobylecka@ipp.uz.zgora.pl). Zainteresowania naukowe: podmioty edukacji wobec wartości, praca nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych, nowoczesne tendencje w dydaktyce.
W dorobku ma ponad 140 publikacji w tym pięć monografii i dwadzieścia redakcji lub współredakcji prac zbiorowych z zakresu pedeutologii, aksjologii edukacji oraz dydaktyki ogólnej.
Do najważniejszych należą: Rozpoznawanie wartości przez uczniów szkół średnich w procesie edukacji (2004); Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych (2005); O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela (red., 2007); Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem (2009); Edukacja. Jakość czy równość? (red., 2010); Teachers Training in the European Space of Higher Education (red., 2012); (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole (red., 2016); Modern Teachers' Responsibilities in the Days of Global Cultural Transformation (red., 2017); Nauczyciel - przestrzeń - czas - szkoła (zadania, funkcje, role dawniej i dziś) (red., 2018); Aksjologiczne konteksty edukacji szkolnej i pozaszkolnej (red., 2019).
Anita Famuła-Jurczak
Absolwenta Wyższej Szkoły Pedagogicznej, im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze, adiunkt w Zakładzie Teorii Wychowania i Pedeutologii na Wydziale Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Anita Famuła-Jurczak |
ISBN druk | 978-83-8095-907-1 |
ISBN e-book | 978-83-66990-10-4 |
Objętość | 148 stron |
Wydanie | I, 2020 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Małgorzata Kabat
Asertywność nauczyciela wobec problemu efektywności działań
Wprowadzenie
Interdyscyplinarność określeń asertywności
(Nie)asertywne zachowanie nauczyciela
Efektywność i jej znaczenie dla nauczyciela
Wskaźniki efektywności a trening asertywności nauczyciela
Podsumowanie
Bibliografia
Ewa Pasterniak-Kobyłecka
Uwagi o roli nauczyciela we współczesnej szkole
Wstęp
Predyspozycje i kwalifikacje szkolnego wychowawcy pożądane z perspektywy społecznej
Autorytet nauczyciela
Wizerunek nauczyciela konstruowany przez uczniów
Rola nauczyciela wspierającego wszechstronny rozwój uczniów
Podsumowanie
Bibliografia
Katarzyna Smoter
„Kto chce nauczyć Johna matematyki, musi znać matematykę, znać Johna… i samego siebie”. Kompetencje relacyjne i emocjonalne w pracy nauczyciela
Wprowadzenie
Relacje i relacyjność w pracy nauczyciela
Kompetencje relacyjne i kompetencje emocjonalne
Kompetencje relacyjne nauczycieli
Możliwości rozwijania kompetencji relacyjnych uczniów
Zakończenie
Bibliografia
Mirosław Kisiel
Multimedia wsparciem nauczyciela edukacji muzycznej pierwszego etapu kształcenia
Edukacja muzyczna i media dydaktyczne w klasach początkowych
Edukacja muzyczna w przestrzeni multimedialnej – obraz rzeczywisty i postulowany
Podsumowanie
Bibliografia
Krzysztof Zajdel
Praca z wykorzystaniem podcastu i wideocastu w klasach nauczania wczesnoszkolnego
Wprowadzenie
Proces poznawania
Wspieranie dziecka
Idea podcastu i wideocastu
Praca na lekcji z podcastem
Konkluzja
Bibliografia
Ewa Szymanowska
zakodowana edukacja, czyli o kodowaniu w edukacji wczesnoszkolnej
Wprowadzenie
Edukacja informatyczna w klasach I–III
Nauka programowania
Zakończenie
Bibliografia
Urszula Karwalajtys
Nowoczesne metody nauczania przyrody i biologii w szkole podstawowej. Wybrane przykłady
Wstęp
Metody stosowane na lekcjach przyrody i biologii
Przykłady nowoczesnych technik i pomocy dydaktycznych
Podsumowanie
Bibliografia
Anita Famuła-Jurczak
Wsparcie społeczne udzielane w szkole
Wprowadzenie
Wsparcie społeczne – założenia teoretyczne
Wiedza potoczna – jako źródło naszych działań
Obszary wsparcia udzielanego w szkole
Na co możemy liczyć? – wiedza rodziców na temat obszarów pomocy udzielanej w szkole
Podsumowanie
Bibliografia
Aleksandra Kopańska
PISAK jako narzędzie wspomagające efektywność procesu kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Komunikacja alternatywna i technologie asystujące
Polski Integracyjny System Alternatywnej Komunikacji
PISAK w edukacji formalnej
Bibliografia
Regina Korzeniowska
Awans zawodowy w opinii nauczycieli pracujących z uczniami z niepełnosprawnościami w szkołach podstawowych ogólnodostępnych
Wstęp
Awans zawodowy nauczyciela w aspekcie prawnym
Awans zawodowy w opiniach nauczycieli pracujących z uczniami z niepełnosprawnościami – badania własne
Zakończenie
Bibliografia
Anna Lis-Zaldivar
Kształcenie uczniów w systemie szkolnictwa zawodowego w województwie lubuskim w kontekście rynku pracy
Wstęp
Sytuacja społeczno-gospodarcza w kraju
Reformy edukacji w latach 1999–2016
Kształcenie zawodowe w województwie lubuskim
Zakończenie
Bibliografia
Wartością publikacji, a zarazem osiągnięciem redaktorów naukowych oraz autorów jest próba interdyscyplinarnego, transdyscyplinarnego, perspektywicznego ujęcia kultury szkoły i „stanu” nauczycielskiego z ich wielowarstwowymi uwarunkowaniami. Warte podkreślania jest również to, że poszukiwania poznawcze z pogranicza pedagogiki szkolnej, pedeutologii oraz innych obszarów wiedzy / dyscyplin naukowych mogą stanowić podłoże impulsów rozwojowych dla nauk pedagogicznych, mogą być także inspirujące dla innych subdyscyplin pedagogiki. Impulsy rozwojowe mogą występować zarówno w dziedzinie poznania naukowego, jak i metodologii nauki oraz metodologii badań naukowych, ujmowanych w wymiarze założeń i praktyki badawczej.
Z recenzji dra hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ