Obowiązki ucznia
Autor:
Mikołaj Wolanin
ISBN: 978-83-66990-59-3
41,90 zł
33,33 zł
Zniżka 20,45%
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Premiera wydawnicza!
W ostatnich dniach 2021 roku na ręce Drogiej Czytelniczki lub Drogiego Czytelnika autor oddaje swoją drugą książkową publikację – Obowiązki ucznia.
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
O oryginalności recenzowanej monografii świadczy przede wszystkim to, że napisał ją maturzysta, który od kilku lat zajmuje się prawami i obowiązkami ucznia nie tylko naukowo, ale także społecznie. Książka stanowi opracowanie rzadko poruszanego dotychczas w naukach prawnych tematu, a oprócz enumeratywnego wyliczenia uczniowskich obowiązków i opisania ich, autor podejmuje także zagadnienia istotne dla całej koncepcji obowiązków człowieka, takie jak ich pochodzenie, charakter czy podział. Obowiązki ucznia należy zatem oceniać pozytywnie, w szczególności biorąc pod uwagę wiek i wiedzę jej autora.
Z recenzji dr hab. Elżbiety Karskiej, prof. UKSW
W 2020 roku w Oficynie Wydawniczej „Impuls” została opublikowana pierwsza monografia autora zatytułowana Prawa ucznia. W ostatnich dniach 2021 roku na ręce Drogiej Czytelniczki lub Drogiego Czytelnika autor oddaje natomiast swoją drugą książkową publikację – Obowiązki ucznia.
Niniejsza publikacja jest swoistym przejawem ciągłości badań nad tematyką praw i obowiązków osób uczących się, co sprawia, że Obowiązki ucznia są niejako kontynuacją Praw ucznia. Książka powstaje z uwagi na lukę na rynku naukowo-wydawniczym w tym zakresie. Do momentu wydania Praw ucznia nie było żadnego monograficznego (w rozumieniu definicji pochodzącej z właściwego rozporządzenia) opracowania tematu praw osób uczących się, podobnie jest z Obowiązkami ucznia. Autor ma zatem nadzieję, że udało mu się sporządzić w niniejszej publikacji kompletny oraz oparty na przepisach prawnych katalog obowiązków osób uczących się i tym samym przyczynić się – chociażby w najmniejszym stopniu – do rozwoju nauki w tej dziedzinie.
Monografia adresowana jest przede wszystkim do samych zainteresowanych – do osób uczących się (choć z uwagi na język publikacji raczej dla tych nieco starszych), a także ich rodziców, nauczycielek i nauczycieli, dyrekcji szkół oraz innych osób (w tym naukowczyń i naukowców), którzy zajmują się podejmowaną tematyką. Autor ufa, że książka pozwoli poszerzyć swoją wiedzę osobom, które zawodowo lub ze względu na swój status (np. ucznia/uczennicy) uczestniczą w działalności polskiego systemu edukacji.
W publikacji konsekwentnie skorzystano z obowiązującego we wrześniu 2021 roku porządku prawnego, choć – w miejscach, gdzie to stosowne – znajdują się także odwołania do regulacji już nieobowiązujących albo takich, które mają dopiero wejść w życie. Zapoznający się z publikacją mają natomiast możliwość weryfikacji treści zapisanych w kolejnych rozdziałach dzięki wskazywaniu na końcu danych wypowiedzeń, akapitów lub zespołów akapitów odpowiednich przepisów prawnych regulujących tematykę podejmowaną w danym fragmencie tekstu. Dzięki temu niniejsza monografia będzie publikacją czerpiącą z prawa, opartą na nim, analizującą je i – autor ma nadzieję – stanowiącą wkład do nauk prawnych.
W niektórych miejscach znajdują się dygresje dotyczące np. obowiązków rodziny czy rodziców (opiekunek i opiekunów prawnych, osób sprawujących opiekę nad dzieckiem…), które mają swoje uzasadnienie w analizie konkretnego obowiązującego na danym terytorium aktu prawnego czy deklaracji. Zabieg ten zastosowano z zamiarem dokonania szerokiej analizy, a nie tylko takiej skupiającej się wyłącznie na osobach uczących się. Nieprzywołanie takiego obowiązku mogłoby bowiem sprawić, że pewne ważne kwestie zostałyby pominięte, co z całą pewnością nie byłoby zarówno przez osoby zapoznające się z tą publikacją, jak i autora pożądane.
Celem niniejszej monografii jest natomiast odpowiedź na następujące pytania:
1. Jaka jest istota obowiązku w systemie praw człowieka (naturalnym i pozytywnym)?
2. Jak zdefiniować obowiązki osób uczących się?
3. Jakie (konkretnie) obowiązki mają osoby uczące się?
4. Jaki charakter mają te obowiązki, kto może je ustanawiać i czy są one powiązane z prawami człowieka w zakresie pochodzenia?
5. Czy istnieje obligatoryjność wypełniania obowiązków oraz korelacja pomiędzy wywiązywaniem się z nich a korzystaniem z praw?
6. Co w przypadku niewywiązywania się z własnych obowiązków?
Do odpowiedzi na te pytania posłużą natomiast... po więcej zapraszamy do publikacji..
144 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-66990-59-3
Obowiązki ucznia
Prawa i obowiązki ucznia są ujęte przede wszystkim w szkolnym statucie, ale także w Konstytucji RP, prawie oświatowym, a także międzynarodowych dokumentach. Mimo iż większość, tak rodziców, jak i uczniów, zwykle się z dokumentami tymi nie zapoznaje, to jednak warto przyjrzeć się temu zagadnieniu, chociażby w myśl powiedzenia, że nieznajomość prawa szkodzi.
Sytuację uczniów i rodziców (a nawet w niektórych przypadkach, także nauczycieli) utrudniał brak zwartej publikacji na temat praw i obowiązków, przedstawionej w czytelny i odpowiedni do każdej z grup odbiorców. Teraz jednak pojawiła się pozycja pt. „Obowiązki ucznia”, opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS. To pozycja wyjątkowa nie tylko z uwagi na to, że wypełnia istniejącą na rynku lukę, ale również dlatego, że autor, w trakcie jej pisania, był maturzystą, który już wówczas od kilku lat zajmował się prawami i obowiązkami ucznia. Zresztą książka to to już kolejna po „Prawach ucznia” książka autorstwa Mikołaja Wolanin. Pozycja jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców – zarówno do uczniów i rodziców, ale też nauczycieli, dyrektorów szkół i wszystkich zainteresowanych tematem, w tym do instytucji pomocowych, zajmujących się szeroko pojętą tematyką dzieci.
Z uwagi na zmieniające się na przestrzeni czasu przepisy prawne, dużym ułatwieniem, umożliwiającym śledzenie zmian na bieżąco, jest odwoływanie się w tekście do bieżących aktów prawnych z podaniem aktu prawnego, dziennika ustaw i konkretnych artykułów. Czytelny sposób podziału książki na część związaną z definicjami- zarówno definicjami osoby uczącej się, jak i podziału i prawnego charakteru obowiązków, jak i z prawnymi uregulowaniami obowiązków osób uczących się, bez problemu możemy znaleźć interesujący nas akt prawny i zawarte w nim przepisy oraz ich interpretację.
Na tę drugą część, związaną właśnie z aktami prawnymi, składają się akty uniwersalne, tj. Powszechna deklaracja praw człowieka, Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych, Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, a także przykłady deklaracji dotyczących obowiązków człowieka, a część ta zakończona jest interpretacją Konwencji o prawach dziecka, która co prawda nie wypowiada się w bezpośredni sposób na temat obowiązków ucznia, lecz podkreśla istnienie pewnych obowiązków rodziny. Kolejną, po prawach uniwersalnych częścią, jest przytoczenie aktów regionalnych – m.in. aktów związanych z Radą Europy oraz z Unią Europejską. Autor poglądowo przywołuje równie kwestie obowiązków człowieka w innych regionalnych systemach prawnych. Część związaną z aktami prawnymi kończy omówienie aktów obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej – to Konstytucja, odpowiednie ustawy (Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o systemie oświaty, Prawo oświatowe), a także Rozporządzenia. Część trzecia stanowi analizę poszczególnych obowiązków osób uczących się, poczynając od obowiązku przestrzegania prawa, po obowiązek przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
Opracowanie nie tylko zasługuje na uznanie z uwagi na kompleksowość podejścia do tematu, ale przede wszystkim ma wymiar praktyczny publikacji, która staje się możliwą do wykorzystania na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim ułatwia poruszanie się w gąszczu aktów prawnych, systematyzuje zarówno akty prawne, jak i naszą wiedzę na ten temat. Co więcej, opracowanie wyraźnie pokazuje istniejące luki w polskim systemie prawnym, co stanowi sygnał, do dalszej pracy nad aktami prawnymi. To wszystko sprawia, że pozycja pt. „Obowiązki ucznia”, szczególnie w komplecie z pierwszym tomem, pozwala niejako „oswoić” prawne uregulowania w tych zakresach.
Mikołaj Wolanin
urodzony w lipcu 2002 roku. W czasie pisania książki był absolwentem II Liceum Ogólnokształcącego im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu, a w chwili jej wydania – studentem pierwszego roku prawa na Uniwersytecie Warszawskim i prawa kanonicznego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obowiązki ucznia to jego druga monografia. Pierwszą napisał zaś i wydał w wieku 17 lat (Prawa ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020). Marszałek XXIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, członek grupy organizacyjnej Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej (od samego początku jego istnienia). Fundator i prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia, na której ustanowienie otrzymał w 2019 roku, z racji swej ówczesnej niepełnoletności, specjalne zezwolenie sądu rodzinnego. ORCID: 0000-0003-3574-6999.
Kontakt: mikolaj@mwolanin.pl.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Mikołaj Wolanin |
ISBN druk | 978-83-66990-59-3 |
ISBN e-book | 978-83-8294-012-1 |
Objętość | 146 stron |
Wydanie | I, 2021 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub, mobi |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
Pryncypia
Definicje
Osoby uczące się
Obowiązki – podział i prawny charakter
Relacja praw z obowiązkami
Prawne uregulowania obowiązków osób uczących się
Akty uniwersalne
Powszechna deklaracja praw człowieka
Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych
Preambuła – z mocą prawną czy tylko jako uroczysty wstęp?
Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych
Przykłady deklaracji dotyczących obowiązków człowieka
Konwencja o prawach dziecka
Akty regionalne
Rada Europy
Unia Europejska
Obowiązki człowieka w innych regionalnych systemach prawnych – zarys tematu
Akty krajowe
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Ustawy
Kodeks rodzinny i opiekuńczy
Ustawa o systemie oświaty
Prawo oświatowe
Rozporządzenia
Analiza poszczególnych obowiązków osób uczących się
Obowiązek przestrzegania prawa
Karanie za niewywiązywanie się z obowiązków
Obowiązek poszanowania praw innych osób
Obowiązki szkolny i nauki
Wychowanie przedszkolne
Obowiązek szkolny – szczegółowe aspekty
Obowiązek nauki – szczegółowe aspekty
Niewypełnianie obowiązków szkolnego i nauki
Obowiązek właściwego zachowania się podczas zajęć edukacyjnych
Właściwe zachowanie się poza szkołą?
Obowiązek właściwego zachowania się wobec pracowników szkoły oraz pozostałych osób uczących się
Obowiązek usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych
Obowiązek przestrzegania zasad ubierania się na terenie szkoły
Jednolity strój (mundurki)
Obowiązek przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły
Zarekwirowanie urządzenia elektronicznego
Całkowity zakaz korzystania z urządzeń elektronicznych
Podsumowanie
Bibliografia
O oryginalności recenzowanej monografii świadczy przede wszystkim to, że napisał ją maturzysta, który od kilku lat zajmuje się prawami i obowiązkami ucznia nie tylko naukowo, ale także społecznie. Książka stanowi opracowanie rzadko poruszanego dotychczas w naukach prawnych tematu, a oprócz enumeratywnego wyliczenia uczniowskich obowiązków i opisania ich, autor podejmuje także zagadnienia istotne dla całej koncepcji obowiązków człowieka, takie jak ich pochodzenie, charakter czy podział. Obowiązki ucznia należy zatem oceniać pozytywnie, w szczególności biorąc pod uwagę wiek i wiedzę jej autora.
Z recenzji dr hab. Elżbiety Karskiej, prof. UKSW
Publikacja dotyka niezwykle istotnej, a jednocześnie w niewielkim stopniu opracowanej naukowo kwestii obowiązków uczniowskich. Wielkim walorem pracy jest wnikliwość autora i chęć dogłębnej weryfikacji postawionych tez (problemów szczegółowych). Nade wszystko z pracy przebija wielka wrażliwość na godność człowieka i personalistyczne jego pojmowanie, co w obecnych czasach wcale nie jest takie powszechne. Na uznanie zasługuje także krytyczne podejście autora oraz samodzielność konstruowania wniosków de lege ferenda.
Z recenzji dr Elżbiety Maj
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów