• Obniżka
Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych

Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych

ISBN: 978-83-7587-630-7
38,00 zł
32,00 zł Zniżka 6,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych

Wersja książki
Ilość

Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych klasach. Zagadnienia te zostały osadzone w licznych kategoriach analitycznych zaczerpniętych z pola różnych nauk społecznych i humanistycznych (np. w koncepcjach antynomii, wiedzy potocznej, kapitału społecznego, wsparcia czy konfliktu). Ostatni rozdział części empirycznej książki zawiera opinie nauczycieli o korzyściach i sytuacjach pozytywnych omawianej formy kształcenia.

Prócz części empirycznej książka zawiera szerokie wprowadzenie obejmujące dyskusję nad zasadnością podziału badań na teoretyczne i praktyczne w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem eksploracji kształcenia integracyjnego, oraz zakończenie ukazujące drogi badawcze kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

100 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-630-7

Gajdzica Zenon

Gajdzica Zenon dr hab. nauk humanistycznych, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Prodziekan ds. Naukowych i Współpracy z Zagranicą Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie, kierownik tamtejszego Zakładu Pedagogiki Specjalnej.

Autor około 150 prac, wśród nich takich publikacji, jak: Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2002; Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2007. Współautor (z J. Wyczesany) opracowania Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wyd. Nauk. AP, Kraków 2006. Współredaktor naukowy serii: „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 1–12, Impuls, Kraków.

Główne kierunki badań: edukacja i socjalizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, kształcenie integracyjne i inkluzyjne.

e-mail: zenon.gajdzica@us.edu.pl

Zamiast wprowadzenia – badania praktyczne a badania teoretyczne w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej

1. Sytuacje trudne w rzeczywistości edukacyjnej

1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne

1.2. Charakterystyka sytuacji trudnych a okoliczności kształcenia integracyjnego

1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli

2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji

2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych

2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia propedeutycznego w teorii pedagogicznej

2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej

2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych

2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji

3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia

3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych

3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej stosowanej w Polsce

3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów oraz miejsce integracji

3.4. Dobór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia

3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego w kontekście odczuwanego przeciążenia

4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu

4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji

4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego

4.3. Ocenianie jako szczególny element złożonej sytuacji metodycznej

4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej i organizacyjnej kształcenia integracyjnego

4.5. Podsumowanie

5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia

5.1. Mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe

5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne

5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia integracyjnego

5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki) w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych

5.5. Podsumowanie

6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia

6.1. Brak współpracy między nauczycielami i rodzicami

6.2. Konflikty między nauczycielami

6.3. Opór w kontekście konfliktowi braku współpracy

6.4. Podsumowanie

7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego, czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli

8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych w perspektywie innej koncepcji badawczej

Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy badania rzeczywistości edukacji integracyjnej

Bibliografia

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło