Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych
Autor:
Gajdzica Zenon
ISBN: 978-83-7587-630-7
36,19 zł
30,19 zł
Oszczędzasz: 6,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 32,00 zł
Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych
Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych klasach. Zagadnienia te zostały osadzone w licznych kategoriach analitycznych zaczerpniętych z pola różnych nauk społecznych i humanistycznych (np. w koncepcjach antynomii, wiedzy potocznej, kapitału społecznego, wsparcia czy konfliktu). Ostatni rozdział części empirycznej książki zawiera opinie nauczycieli o korzyściach i sytuacjach pozytywnych omawianej formy kształcenia.
Prócz części empirycznej książka zawiera szerokie wprowadzenie obejmujące dyskusję nad zasadnością podziału badań na teoretyczne i praktyczne w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem eksploracji kształcenia integracyjnego, oraz zakończenie ukazujące drogi badawcze kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
99 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7587-630-7
Gajdzica Zenon
dr hab. nauk humanistycznych, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Prodziekan ds. Naukowych i Współpracy z Zagranicą Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie, kierownik tamtejszego Zakładu Pedagogiki Specjalnej.
Autor około 150 prac, wśród nich takich publikacji, jak: Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2002; Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2007. Współautor (z J. Wyczesany) opracowania Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wyd. Nauk. AP, Kraków 2006. Współredaktor naukowy serii: „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 1–12, Impuls, Kraków.
Główne kierunki badań: edukacja i socjalizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, kształcenie integracyjne i inkluzyjne.
e-mail: zenon.gajdzica@us.edu.pl
Zamiast wprowadzenia – badania praktyczne a badania teoretyczne w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej
1. Sytuacje trudne w rzeczywistości edukacyjnej
1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne
1.2. Charakterystyka sytuacji trudnych a okoliczności kształcenia integracyjnego
1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli
2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji
2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych
2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia propedeutycznego w teorii pedagogicznej
2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej
2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych
2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji
3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia
3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych
3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej stosowanej w Polsce
3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów oraz miejsce integracji
3.4. Dobór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia
3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego w kontekście odczuwanego przeciążenia
4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu
4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji
4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego
4.3. Ocenianie jako szczególny element złożonej sytuacji metodycznej
4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej i organizacyjnej kształcenia integracyjnego
4.5. Podsumowanie
5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia
5.1. Mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe
5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne
5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia integracyjnego
5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki) w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych
5.5. Podsumowanie
6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia
6.1. Brak współpracy między nauczycielami i rodzicami
6.2. Konflikty między nauczycielami
6.3. Opór w kontekście konfliktowi braku współpracy
6.4. Podsumowanie
7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego, czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli
8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych w perspektywie innej koncepcji badawczej
Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy badania rzeczywistości edukacji integracyjnej
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów