„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.
„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: http://bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura
doktor; adiunkt w Katedrze Edukacji Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajmuje się problemami związanymi z elementarną edukacją matematyczną, zastosowaniem technik informacyjnych w dydaktyce oraz diagnostyką pedagogiczną. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych z zakresu pedagogiki.
Wstęp
Część I
Systemowa struktura umysłu jako podstawa planowania procesu kształcenia
Rozdział 1
Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów i jego zastosowanie w pedagogice
1.1. Pojęcie i struktura systemu
1.2. Rodzaje systemów
1.3. System teoretyczny a system konkretny
1.4. Zastosowanie teorii systemów w pedagogice
1.5. Człowiek jako system
1.6. Systemowe ujęcie procesu kształcenia
Rozdział 2
Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna
2.1. Pojęcie jako kategoria epistemologiczna
2.2. Pojęcie jako komponent struktury umysłu
2.3. Pojęcie jako komponent treści kształcenia
Rozdział 3
System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne)
3.1. Relacje między pojęciami
3.2. Hierarchiczna struktura systemu pojęć
3.3. System pojęć a działanie
3.4. Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji
Rozdział 4
Operacje umysłowe na systemie pojęć – myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne)
4.1. Pojęcie myślenia systemowego
4.2. Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć
4.3. Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe
Rozdział 5
Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach systemu pojęć
5.1. Model procesu wychowania
5.2. Wychowanie jako proces komunikacji
Rozdział 6
Zasada systemowości rozwoju człowieka
6.1. Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka
6.2. Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności rozwoju człowieka
Część II
Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści i ich wykorzystanie w procesie kształcenia
Rozdział 7
Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia
7.1. Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania
7.2. Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka
7.3. Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu
7.4. Cel systematyzacji treści kształcenia
7.5. Pożądane własności usystematyzowanego zasobu treści kształcenia
Rozdział 8
Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia
8.1. Systematyzacja treści kształcenia
8.2. Procedura systematyzacji treści kształcenia
8.3. Etapy systematyzacji treści
8.4. Składniki zasobu treści i ich właściwości
8.5. Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu
8.6. Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia
8.7. Wizualizacja struktury treści
8.8. Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia
8.9. Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst
8.10. Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści
8.11. Budowa systemowego zasobu treści kształcenia
Rozdział 9
Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia
9.1. Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie
Rozdział 10
Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia
Rozdział 11
Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć
11.1. Charakterystyka ilościowa działań studenta z usystematyzowanym zasobem treści
11.2. Zmienne opisujące działania studentów
11.3. Działania na całym zasobie treści
11.4. Działania na blokach treści
11.5. Działania na modułach treści
11.6. Struktura procesu – relacje między własnościami części procesu
11.7. Opis sposobu wykorzystania przez studenta poszczególnych komponentów zasobu – relacje wynikające ze struktury zasobu
Rozdział 12
Prawidłowości przebiegu procesu przyswajania systemu pojęć
12.1. Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem treści
12.2. Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem i jego komponentami
Rozdział 13
Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć
13.1. Wnioski dotyczące wyników diagnozy
13.2. Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania
13.3. Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji badania
Rozdział 14
Podsumowanie
14.1. Postulat projektu kształcenia systemowego
14.2. System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu kształcenia
14.3. Zasada indywidualizacji w projektowaniu systemu kształcenia
14.4. Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu systemu kształcenia
14.5. Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu systemu kształcenia
14.6. Konkluzje
Bibliografia
Uzyskane przez Autora wyniki znakomicie korespondują – między innymi – z potrzebami i węzłowymi problemami kształcenia ogólnego, uczenia się całożyciowego i rozwijania samodzielności. Wskazując na warunki pracy ucznia i konieczność uwzględnienia jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, określa także warunki kształtowania odpowiedzialności za systemowo widziane i podejmowane wyzwania (cele, zadania). Niewątpliwym walorem opiniowanej pracy jest interesujące przedstawienie problematyki zadań powiązanych z problematyką operacji umysłowych