Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. pt. Twórcze dziecko – twórcze zabawy
Książka Twórcze dziecko – twórcze zabawy jest obszernym opracowaniem o charakterze interdyscyplinarnym, teoretyczno-empirycznym, a jej tematyka mieści się w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagogiki twórczości i psychologii twórczości. Dotyczy ona szczególnie zagadnień teoretycznych i empirycznych odnoszących się do pedagogicznego wsparcia rozwoju małego dziecka, jego kreatywności i relacji ze sobą i ze środowiskiem za pośrednictwem zabawy. […] Biorąc pod uwagę nowe dyskursy na temat dziecka i dzieciństwa, zmiany w teorii socjalizacji i społecznego rozwoju dziecka oraz w rozumieniu zabawy jako formy partycypacji w kulturze […], należy podkreślić, że podjęcie przez Autorkę ponownego odczytania teorii zabawy i jej rekonstrukcji w perspektywie teorii twórczości czyni tę propozycję wydawniczą ważnym głosem w pedagogice. Wzmacnia ten głos przedstawiona przez dr hab. Marzennę Magdę-Adamowicz, prof. UZ, autorska koncepcja zabaw twórczych. (Z recenzji prof. dr hab. Józefy Bałachowicz)
Na podstawie przestudiowanej literatury specjalistycznej z wybranych obszarów i otrzymanych rezultatów prowadzonych eksploracji sprecyzowano teorię twórczych zabaw oraz przeprowadzono ich klasyfikację. W ten sposób rozwijamy efektywnie teorię naukową, realizując cele teoretyczny i poznawczy. Na tej podstawie sformułowano postulaty dla praktyki pedagogicznej i rodzinnej – realizujemy więc cel praktyczny. Poczynione generalizacje pozwalają sprecyzować sugestie do dalszych badań i praktyki pedagogicznej. Adresatami monografii są więc nie tylko przedstawiciele środowiska naukowego, ale również nauczyciele i wychowawcy. Przedstawione treści mogą być inspiracją do pracy naukowej, badawczej oraz metodycznej w zakresie pedagogiki dziecka, pedagogiki przedszkolnej i pedagogiki twórczości.
Adekwatnie do podjętego tematu monografię podzielono na osiem rozdziałów. Sześć pierwszych stanowi studium literatury na obrany temat. Zaprezentowano w nim zachodzące w świecie przemiany, które wpływają na edukację dziecka i jego dzieciństwo, potrzebę i znaczenie twórczości we współczesnym świecie, twórczość dzieci w zabawach. Wyjaśniono fenomen twórczości, jego wymiary i atrybuty, podejście i koncepcje oraz scharakteryzowano twórczość dzieci, jej funkcje i rodzaje.
Rozdział siódmy skupiony jest na identyfikacji twórczych dzieci (zwrócono w nim uwagę na twórcze myślenie, język, zachowania, zainteresowania i uzdolnienia) i twórczych zabaw (uwzględniono ich strukturę, organizację, przebieg i ocenę). Zawiera on omówienie ośmiu narzędzi diagnostycznych z ich kluczami. Uczeni są przekonani o potrzebie rozpoznawania twórczości dzieci. Trzeba też zauważyć, że rozdział wypełnia lukę w kreatologii (badaniach nad twórczością), która dotyczy głównie Polski.
W ósmym rozdziale przytoczono przykłady poszczególnych typów twórczych zabaw. Całość zamykają zakończenie, bibliografia i aneks, zawierający narzędzia, za pomocą których można diagnozować twórczość dzieci i twórcze zabawy.
Z opinii recenzentów:
Autorka spogląda na zabawę twórczą dzieci holistycznie, wieloaspektowo i wielowątkowo. Przytacza i porządkuje opisane w literaturze psychopedagogicznej fakty, prezentuje kluczowe teorie i wywiedzione z nich argumenty. Wychodzi jednak dalej, ponieważ nie tylko aktualizuje wiedzę na temat roli twórczych zabaw dziecięcych, ale także znacząco ją poszerza i uzupełnia o rezultaty autorskich badań, z których wyprowadza teorię zabaw twórczych.
Z recenzji dr hab. Kingi Kuszak, prof. UAM
___________________________________________________________________________________________________________________
Polecamy wyjątkową serię 22 autorskich monografii i podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce autorstwa prof. Czesława Kupisiewicza, prof. Ewy Wysockiej, prof. Mirosława J. Szymańskiego, Jolanty Szempruch, prof. Bronisława Siemienieckiego, prof. Bogusława Śliwerskiego, prof. Iwona Chrzanowska, prof. Jerzy Nikitorowicz, prof. Wiesław Ambrozik, prof. Inetta Nowosad, prof. Roman Schulz, prof. Dietrich Benner i innych:
1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości
2. Dydaktyka. Podręcznik akademicki
3. Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki
4. Socjologia edukacji. Podręcznik akademicki
5. Pedeutologia. Studium teoretyczno - pragmatyczne
6. Diagnostyka pedagogiczna – nowe obszary i rozwiązania metodologiczne
7. Pedagogika kognitywistyczna
8. Pedagogika porównawcza
9. Pedagogika resocjalizacyjna
10. Współczesna filozofia edukacji
11. Pedagogika społeczna
12. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji
13. Pedagogika specjalna
14. Pedagogika resocjalizacyjna
15. Habilitacja
16. Etnopedagogika
17. Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia
18. Kultura szkoły w rozwoju szkoły
19. Teorie kształcenia w świecie cyfrowym
20. Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji
21. Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych
22. Szkolne rewolucje
Przy zakupie całej serii wydawniczej promocyjna cena! Kupując całą serię szesnastu książek otrzymujesz rabat 35%!

Seria autorskich monografii i podręczników akademickich do pedagogiki jest kolejnym dopełnieniem polskiej literatury przedmiotu o nowe IMPULSY i spojrzenie na przedmiot jej naukowych badań, najbardziej palące dla praktyki problemy edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze oraz klasyczne lub/i nieznane jeszcze sposoby podejścia do ich rozwiązywania. W ponowoczesnej dobie naukowa wiedza rozwija się z nieprawdopodobną dynamiką, intensywnością i częstotliwością, toteż coraz trudniej jest adeptom tej profesji odnaleźć się w jej labiryncie. Autorzy serii wydawniczej jednak zarówno potwierdzają aktualność przekazywanej nam wiedzy, jak i wychodzą w przyszłość z tym, co warte jest zatrzymania, refleksji czy dalszych badań. Właśnie dlatego nadałem tej serii tytuł: PEDAGOGIKA NAUCE I PRAKTYCE, bo każdy z autorów, pracując nad zakresem tematycznym własnej subdyscypliny naukowej, łączy w akademickim i podręcznikowym zarazem przekazie teraźniejszość z przyszłością, która na naszych oczach i tak staje się już przeszłością.
Czytelnikom nie tylko życzę miłej lektury, ale i zachęcam do wspólnej debaty, krytyki i recenzji, które nam wszystkim pomogą w doskonaleniu własnej twórczości.
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski